مشکلات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز در برداشت های درست مفاهیم … |
:
ریاضیات با فرمول ها عجین شده است . اما برای دانش آموزان چندان خوش آیند نیست و بهتر است آموزش ریاضی در دنیای ملموس تری صورت گیرد ٬ کاری بدون هیچ فرمول ، بدون هیچ ارتباطی با جبر ، بدون اعداد. پرداختن به چیزی هندسی در فضا و مسائلی که با اشیاء هندسی سر و کار دارند ، باید بتوان اشیاء هندسی را طبقه بندی کرد و اشیاء یک بعدی و دو بعدی و … را به دانش آموزان معرفی نمود . چون نوع فضای زیستی ما ، سه بعدی است ، باید به آموزشگران یاد داد که چگونه دنیای سه بعدی را در دنیای دو بعدی کاغذی بگنجانند (لانگ سرژ، هنر ورزیدن ،(غلامرضا یاسی پور ) ). [1]
هندسه یکی از دروس مهم و دشوار برای معلمان و دانش آموزان می باشد . خیلی از افراد این درس را مشکل و مبهم می دانند و نتیجه ی این باور ، عدم اعتماد به نفس در یادگیری آن است
همچنین ، وقتی مفاهیم هندسه با شیوه ی استدلالی و همراه با تعریف های خشک تدریس شود ، کمتر مورد توجه قرار می گیرد و هر گاه به شیوه ی عملی و کاربردی تدریس شود ، ضمن این که برخی از مسائل مربوط به تدریس و یادگیری ، از پیش پا برداشته خواهد شد ، در فراگیران شوق و علاقه به مطالعه و یادگیری این درس ، ایجاد شده و رشد خواهد یافت . هندسه مثل علم ریاضی ، دارای مفاهیم مجرد و ذهنی است و مفاهیمی که تعاریف شان نشأت گرفته از خودشان است ، مثل نقطه ، خط ٬ سطح. در تدریس این مفاهیم ، بایستی سعی کرد که دور از ابهام ارائه شود . هدف از تدریس ریاضی ، پرورش قوای فکری ، توانایی درست اندیشیدن ، به کار بستن صحیح دانش و معلومات در حل مسائل روزمره و پرورش ذهن های خلاق و مبتکر است نه محدود نمودن آن ها به حفظ تعریف ها
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
و قضیه های خشک ریاضی و هندسه .
2-1 بیان مسأله:
پرسشی كه بارها بوسیله دانش آموزان ، دانشجویان و حتی دبیران مطرح می شود این است كه چرا باید هندسه بخوانیم ؟ و یا چرا هندسه تا این حد تدریس می شود ؟ و یا چرا هندسه باید مورد توجه هر محصلی باشد ؟ و یا اصولاً یادگیری هندسه چه نقشی در زندگی روزمره دارد ؟ این پرسش هایی است كه مطرح می شود . هدف ما در این قسمت پاسخ به این پرسش ها است . شاید عمده ترین انگیزه مطالعه و گسترش یادگیری هندسه و نخستین دلیل برای اهمیت دادن به آن ، به كار گرفتن این دانش در مطالعه طبیعت به منظور شناخت محیط زیست و بهره برداری از آن در جهت زندگی بهتر و راحت تر باشد.
از جمله مشکلات دیگری که به ماهیت این درس مربوط می شود ، می توان گفت که هندسه نسبت به جبر یا حساب ، دارای مسائل قابل اثبات بیشتری است . یک رویکرد مناسب برای رفع مشکل در یادگیری هندسه ، استفاده از نظریه ی ساخت و سازگرایی و ابزارهای آموزشی در تدریس و یادگیری است . بر این اساس ، دانش آموزان در مراحل مختلف تدریس و یادگیری مباحث درسی ، با استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع ، درگیر حل مساله می شوند . در هندسه ی راهنمایی ، باور هر دانش آموز ، از عامل های موثر در فعالیت های ریاضی است . ریاضیات ، ماهیت دوگانه ی انتزاعی و ملموس بودن دارد و هندسه نیز از این مورد مستثنی نیست .
اکثر دانش آموزان ، قادر به حل مسائلی از هندسه هستند که آن ها را قبلا دیده اند و یا این که معلم در تدریس خود به آن ها اشاره کرده است و آموزش دیده اند که تکالیف خود را از روش معمولی یا الگوریتمی حل کنند .برای اینکه موارد مربوط به درس هندسه ی راهنمایی برای دانش آموزان ، ملموس تر ارائه شود و آن ها یادگیری بهتری داشته باشند ، معلم باید روش تدریس عملی توسط خود دانش آموز را اتخاذ کند . به این صورت که در آموزش ، جزئیات ارائه شده ، توسط تک تک دانش آموزان در روی کاغذ ، انجام شود و آن ها عینا چیزی را که در حال یادگیری هستند ، تجربه کنند . متاسفانه به دلیل اینکه یادگیری دانش آموزان در درس هندسه ابتدایی ضعیب بود ، در سال اول راهنمایی ، گویی اصلا هندسه نیاموخته اند و چیزی که معلمان مدام باید به دانش آموزان خود بگویند ، این است : « اعتماد به نفس داشته باشید .»
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 03:56:00 ق.ظ ]
|