مستندات قرآنی و روایی انسان شناسی علامه حسن زاده آملی |
1.تعریف و تبیین موضوع. 2
2.دلایل خاص انتخاب موضوع. 3
3.پرسشهای تحقیق.. 4
4.فرضیه. 4
5.پیشفرضهای ضروری تحقیق.. 6
6.پیشینه تحقیق.. 6
7.اهداف اصلی تحقیق.. 7
8.اهمیت تحقیق.. 7
9.فایده تحقیق.. 8
فصل اول: ماهیت انسان شناسی
1.انسانشناسی.. 10
2.رویکردهای انسان شناسی بر اساس روش… 10
2-1. انسانشناسی تجربی یا علمی.. 11
2-2. انسانشناسی شهودی یا عرفانی.. 11
2-3. انسانشناسی فلسفی.. 12
2-4. انسانشناسی دینی.. 13
3.برتری انسان شناسی دینی.. 14
3-1. جامعیت… 14
3-2. توجه به مبدأ و معاد. 15
3-3. اتقان. 15
3-4. بینش ساختاری.. 15
4.انسان شناسی از دیدگاه علامه حسن زاده 16
4-1. شناخت انسان طریق معرفت خدا 18
4-2. برتری شناخت انسان بر دیگر علوم. 19
4-3. مستندات قرآنی و روایی بر ضرورت شناخت انسان. 20
5.نتیجه. 25
فصل دوم: ماهیت انسان
درآمد. 27
1.انسان موجودی طبیعی و فرا طبیعی.. 28
1-1.تعریف نفس انسانی(بعد فرا طبیعی) 29
2.مراتب وجودی انسان. 30
2-1. روایتی بر ذو مراتب بودن حقیقت فرا طبیعی انسان. 31
2-2. مستندات قرآنی و روایی بر تجرد برزخی و عقلی نفس… 35
2-2-1. آیات قرآنى.. 36
2-2-2. روایات… 39
2-3. مستندات روایی بر فوق تجرد بودن نفس. 45
3.مراتب وجودی انسان از منظری دیگر. 51
3-1. ارواح انسانی و علت تعدد آن. 51
3-2.مراتب دیگرانسان و سر آن. 57
3-2-1. مراتب نفس در عرفان. 58
3-2-2. مراتب نفس در فلسفه. 58
- رابطه نفس و بدن. 59
4-1. بدن اخروی.. 61
5.مراتب کلی ادراکی انسان. 64
6.تعریف حقیقی انسان. 65
7.نتیجه: 66
فصل سوم: انسان و جهان
درآمد. 68
1.مراتب هستی و جهان. 68
1-1. حضرات خمس در عرفان. 68
1-1-1. حضرت اول. 69
هـ) عدم اطلاق حضرت بر غیب مطلق از دیدگاه قیصری.. 71
1-1-2. حضرت دوم (مرتبه ارواح) 71
1-1-3. حضرت سوم (مرتبه مثال) 72
1-1-4. حضرت چهارم (مرتبه عالم اجسام) 72
1-1-5. حضرت پنجم (مرتبه انسان کامل) 72
1-2. مراتب چهار گانه عالم به بیان فلاسفه. 73
1-2-1. عالم ناسوت… 73
1-2-2. عالم ملکوت… 73
1-2-3. عالم جبروت… 74
1-2-4. عالم لاهوت… 74
2.مطابقت مراتب انسان با هستی(تطابق کونین) 74
2-1. انسان یك هویت ممتده از فرش تا عرش… 76
2-2.مقارنه هستی و نفس آدمی.. 77
3-1.رابطه ادراک آدمی با مراتب عالم. 78
3-2. ارتباط انسان در مرتبه کامل ادراکی با هستی.. 78
4.نتیجه. 79
فصل چهارم: انسان و معاد
درآمد. 81
1.ماهیت مرگ… 81
1-1. تفاوت فوت با وفات… 82
1-2. ماهیت مرگ در روایات… 82
2.قبر و برزخ در مرتبه مثالی نفس… 84
2-1. قبر حقیقی و مجازی و اینکه قبر حقیقی همان برزخ است… 85
2-2. مدت مکث انسان در قبر و تکامل او در برزخ.. 87
3.تجسم اعمال و صورت انسان در برزخ.. 88
3-1.ملكات نفس موادّ صور برزخىاند. 91
3-2.تجسم اعمال انسان به صور ملكوتیه 93
4.ارتباط انسان بعد از مرگ با عالم. 98
5.تكامل برزخى 99
5-1.چه کسانی در برزخ تکامل دارند. 102
6.تناسخ.. 103
6-1.تناسخ باطل و تناسخ صحیح.. 105
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
- معاد جسمانی و روحانی.. 108
7-1.جسم در اصطلاح آیات و روایات… 109
8.قیامت و بعث… 111
9.نتیجه. 111
فصل پنجم: انسان کامل
1.انسان کامل.. 113
1-1.تاریخچه اصطلاح انسان کامل.. 113
1-2.ماهیت و حقیقت انسان کامل.. 114
2.اسماء الله.. 114
2-1.اسم تکوینی و اسم لفظی.. 114
2-2.فضل اسماء بر یکدیگر و اتصاف انسان کامل به اسم اعظم. 115
2-3.قدرت نفس ناطقه به مظهر اسماء شدن. 116
2-4.تعلیم اسماء به انسان کامل و استمرار خلافت الهی او. 117
2-5.خلافت الهیه انسان ومصداق اتم آن در عصر حاضر. 118
3.ولایت تكوینى و تشریعى 119
3-1.برتری ولایت بر رسالت و نبوت… 121
3-2.علت استمرار ولایت و انقطاع نبوت ورسالت انسان كامل.. 121
3-3. برگشت ولایت تكوینی و تشریعی به یك ولایت… 123
3-4. علت نصب ولی.. 124
3-5. ولایت محبوبی و محبی.. 124
4.اوصاف و مقامات انسان کامل.. 125
4-1.ولی الله.. 125
4-2.خلیفه الله.. 125
4-2-1.خلافت مرتبهایست جامع جمیع مراتب عالم 126
4-3.قطب زمان. 127
4-4.مصلح بریه الله.. 128
4-5.معدن کلمه الله.. 129
4-6.حجه الله.. 129
4-6-1.فیوضات انسان کامل در زمان غیبت ظاهری.. 130
4-6-2.امکان دوام طولانی بدن عنصری انسان کامل در وساطت فیض…. 131
4-7.عقل مستفاد. 131
4-7-1.انسان کامل ثمره شجره وجود. 132
4-7-2.حركت وجودیه و ایجادیه حركت حبّى.. 133
4-8.انسان كامل مؤید به روح القدس… 133
4-8-1.قوت حدس و بی نیازی انسان کامل از فکر. 134
4-8-2.مراتب انسانها از غبى تا غنى 135
4-8-3.انسان کامل صاحب نفس مكتفى.. 138
4-9.انسان كامل محلّ مشیة اللّه است 138
4-10.انسان كامل صاحب مرتبه قلبیه. 139
4-10-1.تعریف قلب و وجه تسمیه آن 140
5.نتیجه. 141
6.کلام آخر در تعریف حقیقی انسان. 142
فهرست مهمترین منابع و مأخذ. 144
چكیده
واژگان کلیدی: انسان، انسان شناسی، انسان کامل، روایی، حسن حسن زاده، قرآنی, مستندات، نفس.
کلیّات
1.تعریف و تبیین موضوع
انسانشناسی، گونههای مختلفی دارد كه به لحاظ روش یا نوع نگرش، از یكدیگر متمایز میشوند. این مقوله را میتوان بر اساس «روش»، به انسانشناسی تجربی، فلسفی، عرفانی، و دینی تقسیم كرد:
الف) انسان شناسی تجربی یا علمی؛ نوعی از انسان شناسی است كه با روش تجربی به بررسی انسان می پردازد،
ب) انسان شناسی شهودی یا عرفانی؛ در انسان شناسی عرفانی بر مبنای علم حضوری به مطالعه و بحث و بررسی در مورد انسان و معرفی انسان کامل و همچنین نحوه دست یابی انسان به کمال پرداخته میشود.
ج) انسان شناسی فلسفی؛ انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیتی که دارد، دنبال شناخت ماهیت انسان به صورت قضیه حقیقیه است. این نوع معرفت، همه انسان های گذشته و حال و آینده را مصادیق موضوع خود می داند و روش آن، تعقل و بهره مندی از عقل است. در انسان شناسی فلسفی مسائلی از قبیل اینکه آیا انسان علاوه بر بدن، ساحت دیگری چون نفس دارد؟ درصورت تعدد ساحت های وجودی وی، کدام یک از آنها حقیقت انسان را تشکیل می دهد؟ ج) تعریف نفس و ادله وجود و تجرد آن چیست؟ د) رابطه نفس و بدن چگونه است؟ ه) کدام یک از نفس و بدن در آفرینش مقدم هستند؟ و….
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 09:10:00 ق.ظ ]
|