بررسی فرآیند خم کاری فشاری لوله و بهینه سازی پارامترهای آن |
109
.. 110
.. 110
112
. 119
. 121
… 124
.. 125
131
.. 133
.. 140
146
.. 148
.. 150
.. 152
… 155
.. 156
. 157
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
.. 159
164
در گذشته خمکاری لوله یک هنر تلقی میشد و خمکاری اکثراً توسط افراد ماهری که در طی چندین سال تجربه کسب کرده بودند انجام میگرفت. در چند دهه اخیر تحقیقات گستردهای در زمینه خمکاری لولهها به منظور ایجاد دانش پایه در این زمینه صورت گرفته است. به کمک کارهای تجربی، تحلیلهای تئوری و شبیهسازیهای عددی درک بهتری از نحوه تغییر شکل لوله در حین خمکاری فراهم شده است.
در موتور هواپیماها و فضاپیماها، قطعات لولهای با شعاع خم كوچك از جنسهای آلومینیوم، تیتانیوم و آلیاژهای با استحكام بالا به صورت فراوان به كار گرفته میشوند. شعاع خم این قطعات لولهای در برخی موارد در حدود قطر خارجی آنها میباشد كه با روشهای رایج خمكاری سرد لولهها قابل تولید نیستند. در این موارد لازم است روشهای جدیدی جهت تولید خم با كیفیت مطلوب مورد استفاده قرار گیرند. یكی از این روشها، خمكاری فشاری لوله میباشد كه در آن خمكاری تحت فشار داخلی مندرل لاستیکی انجام میگیرد. این روش در مقایسه با سایر روشهای خمکاری لولهها دارای مزایایی مانند دقت و بازدهی بالا، هزینه پایین و تولید خم با کیفیت خوب میباشد [1].
1-1- تعاریف و پارامترهای خمكاری
در شکل (1‑2) پارامترهای خمكاری لوله نشان داده شده است. هر یك از این پارامترها را میتوان به صورت زیر تعریف نمود [2].
- سطح خمش: سطحی كه از شعاع خط مركزی لوله (شعاع خم) عبور می كند و عمود بر جهت چرخش خم می باشد.
- خط مركزی لوله (CL): خط ممتدی كه هر نقطه واقع در مركز سطح مقطع لوله را به هم وصل می كند.
شکل (1‑2): پارامترهای رایج در خمكاری لوله
- دیواره خارجی خم[7]: كمان/لبه بیرونی خم می باشد.
- دیواره داخلی خم[8]: كمان/لبه داخلی خم می باشد.
(1‑1) |
- انحنای خم: عكس شعاع خط مركزی را انحنای خم می گویند.
(1‑2) |
- قطر لوله: هرگاه قطر لوله به تنهایی به كار رود منظور قطر خارجی لوله می باشد.
جدول (1‑1): پارامترهای خمكاری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 10:51:00 ق.ظ ]
|