بررسی الگوهای کارآمد طراحی بستهبندی در تقویت هویت بصری برند |
شرکتها و سازمانهای در محیط اقتصادی کنونی، در بازارهایی فعالیت میکنند که مبتنی بر رقابت بسیار شدید است. لذا شرکتها برای موفقیت خود ناگزیر از دستیابی به مزیتهای رقابتی هستند. یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی برای هر شرکتی، برقراری ارتباطات بهینه با مشتریان است بهگونهای که بتواند تصویر خود نظر مشتریان را بهبود بخشیده و وفاداری مشتریان را افزایش دهد و بدین ترتیب سهم مناسبی از بازار را در اختیار خود بگیرد. یکی از مؤثرترین راههای حفظ ارتباط با مشتریان، توجه به برندسازی و هویت یکپارچه سازمانی است.
هویت برند مجموعه تمامی عوامل مشترکی است که همه ارکان برند را در داخل و بیرون آن پیوند میدهد و هماهنگ میکند بنابراین هویت برند فقط شامل نشانه، لوگو تایپ یا نام برند نیست. ساختار هویتی برند بهطورکلی دارای دو بخش ملموس و ناملموس است که بخش ملموس نیز خود شامل سه جنبه اصلی شامل هویت بصری، هویت شنیداری و هویت کلامی است.
هویت بصری برند خود دربرگیرنده نشان برند، نقشه معماری لوگو، ساختار و قواعد استفاده از نام و نشان برند، کاربردهای مجاز و غیرمجاز لوگو، واریاسیون (تنوع) و رنگبندیهای لوگو، پسزمینههای مجاز و غیرمجاز لوگو، رنگهای سازمانی و رنگهای ثانوی، فونتهای سازمانی و ساختار و قواعد بصری سبک و سیاق برند در بستهبندی، تبلیغات و تشریفات و … است.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
یکی از راهکارهای اصلی برای تقویت هویت بصری برند، استفاده از یک ابزار بازاریابی مشهور، کارآمد و مؤثر به نام بستهبندی است. بستهبندی به دلیل اینکه یک وسیله ارتباطی مهم است و در لحظه مناسب و در زمان اتخاذ تصمیم خرید توسط مشتری با وی ارتباط برقرار میکند موردتوجه همگان بوده است. حال نکته اساسی، پاسخ به این امر است که طراحی بستهبندی دارای چه ظرفیتها و قابلیتهای کارآمدی است که میتواند بر هویت برند تأثیر بگذارد. بهعبارتدیگر یک طراحی بستهبندی مناسب باید چه ویژگیها و خصوصیاتی را دارا باشد تا بتواند پیام مدنظر شرکت تولیدکننده را بهدرستی به مخاطب انتقال دهد و در تقویت هویت بصری و درنهایت ارزش برند مؤثر واقع شود. در این پژوهش تلاش شده است به این سؤالات پاسخ شایسته ارائه شود.
فصل نخست: معرفی کلیات پژوهش
بیان مسئله:
برند[1] به نام، نشان، سمبل، لوگو و سایر علائم و مفاهیم، ذهنیتها و تداعیها از سوابق و عملکردهایی اطلاق میشود که کالاها و یا خدمات یک فروشنده را از کالاها و خدمات سایر فروشندگان متمایز میسازد. برند میتواند متعلق به یک کالا، تولیدکننده، یک خدمت یا موسسه خدماتی، یک شرکت یا سازمان و یا یک شخص و حتی مکانی باشد. بهصورت تخصصیتر، برند نشاندهنده مشخصات، علائم و نشانههای قابلخواندن شامل نام، لوگو، شعار، برنامهها و روش طراحی است که بیانکننده ماهیت اصلی و وجودی یک شرکت، محصول یا خدمت است. در اصطلاح فنی بخشی از برند که قابلخواندن باشد را نام برند[2] و بخشی که قابلخواندن نیست را علامت برند[3] مینامند و درنهایت هنگامیکه علائم و نشانههای موجود ازلحاظ قانونی به ثبت رسیده باشد به آن علامت تجاری[4] میگویند.
هویت برند مجموعه تمامی عوامل مشترکی است که همه ارکان برند را در داخل و بیرون آن پیوند میدهد و هماهنگ میکند بنابراین هویت برند فقط شامل نشانه، لوگو تایپ یا نام برند نیست. ساختار هویتی برند بهطورکلی دارای دو بخش ملموس و ناملموس است که بخش ملموس نیز خود شامل سه جنبه اصلی شامل هویت بصری[5]، هویت شنیداری[6] و هویت کلامی[7] است.
هویت بصری برند خود دربرگیرنده نشان برند، نقشه معماری لوگو، ساختار و قواعد استفاده از نام و نشان برند، کاربردهای مجاز و غیرمجاز لوگو، واریاسیون (تنوع) و رنگبندیهای لوگو، پسزمینههای مجاز و غیرمجاز لوگو، رنگهای سازمانی و رنگهای ثانوی، فونتهای سازمانی و ساختار و قواعد بصری سبک و سیاق برند در بستهبندی، تبلیغات و تشریفات و … است.
در بازار امروز که کاملاً رقابتی است، رعایت استانداردهای مربوط به طراحی و توسعه هویت بصری برند نقش بسیار تعیینکنندهای در تصویرسازی مناسب در ذهن مخاطبین آن سازمان دارد. هویت بصری منسجم و قوی، تصویر ذهنی سازمان را بهبود میبخشد و فعالیتهای بازاریابی آن را حمایت میکند. ارزش هویت بصری برند بسیار درخور توجه است؛ اگر به نحوی شایسته ارائه شود، ارزشافزوده مییابد و استفادۀ نامناسب نیز از اعتبار آن میکاهد.
مهمترین اهداف هویت بصری برند به شرح زیر است:
- ساخت یک هویت بصری منسجم، واحد و شفاف برای سازمان، نمایندگیها و برندهای زیرمجموعه سازمان.
- ایجاد یک تصویر یکپارچه در ذهن مخاطبان و استاندارد کردن آن در تمام رسانهها.
- افزایش وفاداری مشتریان و تثبیت کسب درآمد.
همچنین در رابطه با بستهبندی نیز میتوان گفت که امروزه در سراسر دنیا، صنایع این حقیقت را دریافتند که چنان چه بستهبندی، با کیفیت خوبی ارائه و طراحی شود میتواند لبه برنده سلاح رقابت آنها باشد. همچنان که اهمیت استراتژیک طراحی و بستهبندی افزایش مییابد، اهمیت تحقیقات کاربردی بهمنظور بهینهسازی طراحی بستهبندی و تصمیمگیریهای لازم نیز بیشتر هویدا میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 09:57:00 ق.ظ ]
|