مطالعه اثرات تصادفات خارج شهر در اولین ساعات روز در بزرگراه تهران-کرج … |
در سالهای نخستین سده بیست و یکم شاهد دگرگونیهای ژرف در زندگی بشری هستیم. این دگرگونیها در بسترهای متفاوت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زندگی جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار داده و بازتاب این روابط را در اماکن و فضاها به ویژه، در شهرها نمایان کرده است. یکی از بزرگترین ویژگیهای این قرن، گشوده شدن چشم اندازهای نو در سکونتگاههای انسانی و تمرکز بیسابقه جمعیت در کلان شهرها و جهان شهرهاست. امروزه جهان در حال تبدیل شدن به شهری بزرگ است. پیش بینی میشود در سال 2025 بیش از 65 ٪ مردم دنیا در شهرها ساکن شوند. رشد و توسعهی پرشتاب شهرها تحولات چشمگیری را در کیفیت کالبدی و کارکردی آنها به دنبال داشته است و در پی آن معضلات، مشکلات، نیازهای جدیدی را در عرصه برنامه ریزی شهری مطرح کرده است که در این زمینه باید به شهرهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین از رشد بسیار بالای جمعیت شهری برخوردار هستند، اشاره داشت.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
تصادفات منجر به کندی ترافیک در معابر، در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینههای اقتصادی بزرگی را به جامعه تحمیل میکند. (کودن و همکاران، 2002، 84).
تصادفات منجر به ترافیک در معابر، در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه های اقتصادی بزرگی را به جامعه تحمیل می کند.
اما گسترش و توسعه جاده ها به همان سرعت امکان پذیر نبود؛ در نتیجه تا مدتها بین اتومبیل و جاده ناسازگاری وجود داشت (آگبورن، 1966، 50).
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سلامت (2009) سالانه 2/1 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را در حوادث جادهای از دست می دهند؛ بین 20 تا 50 میلیون نفر مصدوم میشوند و بالغ بر 518 میلیارد دلار خسارت مالی به بار میآید و پیش بینی میشود رقم مرگ و میر در سال 2030 به بیش از 4/2 میلیون نفر در سال برسد. افزون بر این بر پایهی فرآیند موجود، تلفات جادهای که در سال 2004 با 2/2 درصد کل مرگ و میرها، نهمین عامل عمده مرگ و میر بوده، در سال 2030 با 6/3 درصد مرگ و میرها به پنجمین عامل اصلی مرگ و میر تبدیل شود (آمار جهانی سلامت، 2008).
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2009، ایران با 17 میلیون وسیله نقلیه متخلف، آمار سالانه 22971 نفر تلفات جاده ای و بیش از 685 هزار نفر مجروح و مصدوم، در ردیف 10 کشور اول دنیا قرار داشت (رویانیان، 1386، 2) که در این میان، کلان شهرها سهم به سزایی از سوانح خودرویی را به خود اختصاص میدهند.
1-2 بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 07:03:00 ب.ظ ]
|