مدیریت دانش مشتریان بانک مهر اقتصاد با استفاده از تکنیک های دادهکاوی |
ای جهت تحقق این مهم خواهد بود.
با ورود فناوریهای جدید به سازمانها و افزایش سرعت تولید اطلاعات و در نتیجه بر جای ماندن حجم عظیمی از دادهها و دشواری استفاده از این حجم وسیع، معمولاً امکان استفاده از این دادهها به صورت خام وجود ندارد، بلکه دانش موجود در آنها باید استخراج گردد. همچنین تحلیل این دادهها به واسطه روشهای گزارش گیری سنتی در این مقیاس امکانپذیر نیست و روشهای آماری موجود نیز از ظرفیت کافی جهت تحلیل این دادهها برخوردار نمیباشند. دادهکاوی راهکاری است که با غلبه بر این محدودیت، امکان انجام مطالعاتی جامعتر با نتایج دقیقتر و درصد خطای پایینتر را ممکن سازد.
دادهها[6] کمیتهای عددی یا خصیصهای هستند که در نتیجه مشاهده یا آزمایش حاصل شدهاند. دادههای دستهبندی شده اطلاعات[7] را تشکیل میدهند. اطلاعات از ترتیب، تركیب و شبكه شدن دانش را ایجاد مینماید. دانش، اطلاعات سازمانیافته، تحلیل یافته و یا تلخیص شده برای افزایش درک، آگاهی یا تشخیص میباشد.
دادهکاوی ابزاری بروز، قدرتمند و وسیع است که میتواند جهت تحلیل حجم عظیم داده بکار گرفته شود. دادهکاوی به بهرهگیری از
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها به منظور کشف الگوها و روابط معتبری که تا کنون ناشناخته بودهاند اطلاق میشود. این ابزار با کاوش در بین دادههای موجود و استخراج الگوها و روابط موجود در پایگاه دادهها، موجب تسهیل مطالعات و اتخاذ تصمیمات خواهد شد. همچنین به کمک امکانات موجود در این ابزار میتوان حجم دادهها را کاهش داد و دادههای اضافی را حذف نمود. استفاده از روشهای مختلف دادهکاوی میتواند جهت کشف دانش و الگوهای موجود در حجم عظیم دادهها (برای مثال به طور خاص دادههای جمعیت شناختی مشتریان بانک نظیر جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، شغل و غیره، یا دادههای مربوط به تراکنشهای مالی مشتریان و یا سرویسهای ارائه شده توسط بانک) استفاده شود. این الگوها میتوانند از سوی مدیران جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی در ارتباط با مشتری، چگونگی برخورد با شرایط متفاوت کسبوکار، ارائه خدمات خاص و غیره بکار گرفته شود.
تعاریف متفاوتی از دادهکاوی وجود دارد ولی تعریفی كه در اكثر مراجع به اشتراك ذكر شده عبارت است از «استخراج اطلاعات و دانش و كشف الگوهای پنهان از پایگاه دادههای بسیار بزرگ و پیچیده.» دادهکاوی یك متدولوژی بسیار قوی و با پتانسیل بالا میباشد كه به سازمانها كمك میکند كه بر مهمترین اطلاعات از مخزن دادههای خود تمركز نمایند [52].
1. به سادگی برای افراد قابل فهم باشد.
2. اعتبار آن از یک حد آستانهای[9] پایینتر نباشد.
3. دانش جدیدی متناسب با اهداف تعیینشده سازمان ارائه دهد.
4. کاربردی باشد. [1]
امروزه کاربردهای مختلفی برای دادهکاوی در صنعت بانکداری شناخته شده است.
بانکها میتوانند جهت افزایش سودآوری از طریق مشتریان تراز اول خود، برای یک محصول جدید بانکی، مشتریان بالقوه خود را از طریق دادهکاوی شناسایی نموده و آنها را به سمت استفاده از این محصول سوق دهند و بدین ترتیب در زمان و هزینه صرفهجویی کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 03:12:00 ب.ظ ]
|