طراحی مرکز فرهنگی با رویکرد معاصرسازی بافت ارزشمند تاریخی خیابان مهدیه |
فصل اول. 1
1-1 بیان مساله. 2
1-2 اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع. 3
1-3 پرسشهای پژوهش…. 3
اهداف… 4
1-4-1 اهداف نظری.. 4
1-4-2 اهداف عملی.. 4
1-4 چگونگی جمع آوری دادهها 4
فصل دوم. 5
2- مبانی نظری پژوهش…. 6
2-1 تعاریف، اصول و مبانی نظری.. 6
2-1 واژه شناسی.. 6
2-1-1 بهسازی.. 6
2-1-1-1 بازیافت… 6
2-1-1-2 مراقبت… 6
2-1-1-3 حمایت… 6
2-1-1-4- استحکام پذیری.. 7
2-1-1-5- توان بخشی.. 7
2-1-1-6 – بهبود، سازماندهی و باز آبادانی.. 7
2-1-2 نوسازی.. 7
2-1-2-1 تجدید حیات… 7
2-1-2-2 به روز کردن (انطباق) 8
2-1-2-3 تبدیل (دگرگونی) 8
2-1-2-4 حفاظت… 8
2-1-2-5 نو شدن. 8
2-1-2-6 احیاء. 8
2-1-2-7 تعمیر. 8
2-1-3 بازسازی.. 9
2-1-3-1 تخریب… 9
2-1-3-2 پاک سازی.. 9
2-1-3-3 دوباره سازی.. 9
2-1-4 روشهای تلفیقی.. 9
2-1-4-1 الگویابی مجدد. 9
2-1-4-2 یکپارچه سازی و وحدت مجدد. 10
2-1-4-3 بیان متفاوت و موقعیت دوباره یافتن.. 10
2-1-4-4 بازآفرینی.. 10
2-1-4-5 نوزایی.. 10
2-2 مبانی و مفاهیم پایه. 11
2-2 -1 مولفههای موثر بر ادراک مکان. 11
2-2 -1-1 هویت… 11
2-2-1-2 شرایط هویت مندی.. 11
2-2-1-3 عدم احراز هویت و تبعات آن. 12
2-2-1-4 فضا 13
2-2-1-5 مکان. 13
2-2-1-6 هویت مکان. 14
2-2 -1-7 نماد یا نشانه (عامل تشخص مکان) 15
2-2 -1-8 حس مکان. 16
2-2 -1-8-1 عوامل تشکیل دهندهی حس مکان. 16
2-2-2 امنیت اجتماعی.. 17
2-2-2-1 نظریههای مطرح در زمینهی جرم و ناامنی.. 17
2-2-2-2 عوامل موثر بر بروز ناامنی.. 20
2-2-2-3 راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم و ناامنی.. 21
2-2-2-3-1 تقویت عملکردهای طبیعی.. 22
2-2-2-3-2 کنترل دسترسی.. 22
2-2-2-3-3 نظارت طبیعی.. 23
2-2-2-3-4 حمایت از فعالیت اجتماعی.. 23
2-2-2-3-5 تعمیر و نگهداری.. 23
2-2-3 فرسودگی.. 23
2-2-3-1 انواع فرسودگی.. 24
2-2-3-2 طراحی در بافت کهن شهری.. 25
2-2-3-3 بافت شهری.. 25
2-2-3-4 بافت فرسودهی شهری.. 26
2-2-3-4-1 فرسودگی نسبی.. 27
2-2-3-4-2 فرسودگی کامل.. 27
2-2-3-5 عوامل پیدایش فرسودگی.. 27
2-2-3-5-1 عوامل اقتصادی.. 28
2-2-3-5-2 عوامل اجتماعی.. 28
2-2-3-5-3 عوامل کالبدی.. 29
2-2-3-5-4 عوامل مدیریتی.. 30
2-2-3-5-5 عوامل فرهنگی.. 32
2-2-3-5-6 عوامل ذهنی و روانی.. 32
2-2-3-6 شاخص فرسودگی.. 33
2-2-3-7 محله. 36
2-2-3-7-1 مرکز محله. 36
2-2-3-7-2 سیمای محله. 37
2-2-3-7-3 ظاهر و ریخت شناسی محله. 37
2-2-3-7-3-1 محلهی بدون طراحی.. 37
2-2-3-7-3-2 محلهی با طراحی قبلی.. 37
2-2-3-7-3-3 مصالح به کار رفته از گذشته. 38
2-2-3-8 طبقه بندی ابنیه واجد ارزش موجود در بافت… 38
2-2-3-8-1 معماری.. 38
2-2-3-8-2 تاریخی.. 38
2-2-3-8-3 مذهبی.. 39
2-2-3-8-4 قدمت… 39
2-2-3-9 حوزهی توزیع فضایی فعالیتها در عناصر تاثیرگذار در بافت 39
2-2-3-9-1 عناصر بازار و نقش آن در بافت… 39
2-2-3-9-2 کالبد ریخت شناسی بازار. 41
2-2-3-9-3 نقشها و کارکردهای بازار. 43
2-2-3-9-4 فرهنگ بازار. 44
2-2-3-9-5 تحولات تاثیرگذار بر بازارهای معاصر. 47
2-2-3-9-6 بازارها در بافت نوین شهری.. 48
2-2-3-9-7 دیدگاه ها 48
2-2-3-9-7-1 دیدگاه موزهای.. 48
2-2-3-9-7-2 دیدگاه نوسازی.. 49
2-2-3-9-7-3 دیدگاه بینابینی.. 49
جمع بندی.. 50
2-2-4 جلب مشارکت مردمی.. 50
2-2-4-1 ابعاد مشارکت… 51
2-2-4-1-1 اقتصادی.. 51
2-2-4-1-2 اجتماعی- برنامه ریزی.. 51
2-2-5 ابزار جلب مشارکت مردمی.. 53
2-2-5-1 اعتماد سازی.. 54
2-2-5-2 اختیار. 54
2-2-5-3 ترغیب و علاقه مند سازی مردم. 54
2-2-5-4 آگاه سازی.. 54
2-2-6 پیاده محوری.. 55
فصل سوم. 56
مروری بر ادبیات موضوع. 56
3- مروری بر ادبیات موضوع. 56
3-1 توسعه معابر و گسترش خیابانها در ایران. 57
3-2 قوانین و مقررات… 57
3-2-1- تجارب انجام شده در ایران. 58
3-3 نقد کنندگان خیابان کشیهای جدید. 59
جمع بندی.. 65
3-4 سیاست طراحی در مراکز کهن شهری.. 66
3-4-1 قرن نوزدهم.. 66
3-4-2 نیمه اول قرن بیستم.. 67
3-4-3 نیمه دوم قرن بیستم.. 68
3-5 سیر سیاستهای ایران در طراحی در مراکز کهن شهری 72
3-5-1 پهلوی اول. 72
3-5-2 پهلوی دوم. 72
3-5-3 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. 75
3-5-3-1 روانبخشی (1364-1361) 75
3-5-3-2 طرحهای بهسازی بافتهای شهری (69-66) 75
3-5-3-3 محورهای فرهنگی – تاریخی.. 76
3-5-3-4 طرح تجمیع– نوسازی و بهسازی.. 76
3-5-3-5 بافتهای فرسوده شهری.. 76
3-5-3-6 قانون نوسازی و عمران شهری.. 77
3-5-3-7 عمران و بهسازی.. 77
3-5-3-8 طرح توانمندسازی سکونت گاههای غیر رسمی 77
فصل چهارم. 80
تجزیه و تحلیل نمونههای موردی.. 80
4- تجزیه و تحلیل نمونههای موردی.. 80
4-1 لایسستر(فلامکی، منصور، 1384) 81
4-2 استکهلم (فلامکی، منصور، 1384) 82
4-3 خیابان ایستیکال (خطیر، شافعی ؛ 1385) 84
4-4- مرمت بازار شیشه گر خانه، تبریز (زنده دل ؛ 1385) 87
5- استانداردها و ضوابط طراحی(برنامه فیزیکی) 92
5-1- استانداردها و ضوابط طراحی.. 92
5-2 فضاهای موزه. 92
5-3 عرصه بندی موزه. 92
5-3-1 عرصه بندی به اعتبار بازدید کننده. 93
الف: عرصه خصوصی : 93
ب: عرصه عمومی – خصوصی: 93
5-3-2 عرصه بندی به اعتبار عملکرد. 94
5-3-2-1 فضاهای نمایشی و گالریها 94
5-3-2-1-1 نمایشگاه دائمی.. 94
5-3-2-1-2 نمایشگاه موقت… 94
5-3-1-3 فضاهای اطلاعات و خدمات علمی و هنری.. 95
5-3-1-4 آمفی تئاتر و سالن چند منظوره. 95
5-3-1-5 کتابخانه. 95
5-3-1-6 اتاقهای بحث و مذاکره و کنفرانس…. 95
5-3-1-7 فضاهای نگهداری و مرمت… 96
5-3-1-8 انبار. 96
5-3-1-9 آزمایشگاهها و فضای مرمت… 96
5-3-1-10 فضای عکاسی و لابراتوار. 97
5-3-1-11 فضاهای اداری.. 97
5-3-1-12 فضاهای خدماتی (تجاری-رفاهی) 97
5-4 نمایش آثر. 97
5-4-1 اثرفضا و بازدید. 97
5-4-2 رابطه فضا و اثر. 98
5-4-3 رابطه فضا و زمان. 98
5-4-4 رابطه اثر و مخاطب… 99
5-5 فضاهای نمایش…. 99
5-5-1 ابعاد و اندازهها و اشکال. 99
5-5-2 تناسبات انسانی.. 101
5-5-3 وسایل و فنون نمایش…. 101
5-5-4 تابلو. 101
5-5-5 پانوراما 102
5-5-6 جعبه آینه یا ویترین.. 102
5-5-7 سکو و تکیه گاه. 102
5-5-8 ویدئو پروژکتور. 102
5-5-9 اسلاید. 103
5-6 سیرکولاسیون در موزه. 103
5-6-1 ارتباطات و دسترسی ها 103
5-6-2 سیرکولاسیون فضاهای نمایش…. 103
5-6-3 مسیر بازدید هدایت شده (مدار گردش اجباری) 104
5-6-3-1 طرح زنجیرهای.. 105
5-6-3-2 طرح ستاره ای.. 105
5-6-3-3 طرح بادبزنی.. 105
5-6-3-4 مسیر بازدید آزاد (مدار گردش اختیاری) 105
5-7- نور در موزه. 106
5-7-1 نور طبیعی.. 106
5-7-2 نور مصنوعی.. 107
5 -8 امنیت آثار در موزه. 108
5 -8- 1 سرقت و اعمال خرابکارانه. 108
5 -8- 2 آتش سوزی.. 109
5 -8-3 امنیت موزه به هنگام جنگ…. 110
5 -8- 4 محافظت و نگهداری آثار. 110
5-8-5 کنترل نور. 111
5 -8- 6 محیط (رطوبت و حرارت هوا) 111
5 -8- 7 نظارت بر مسائل ناشی از پدیدههای ارتعاشی.. 112
5-9- مصالح.. 113
فصل ششم.. 114
معرفی و تحلیل بستر طرح.. 114
6- معرفی و تحلیل بستر طرح.. 115
6-1 مازندران (طبرستان) پس از اسلام. 115
6-2 در دوران متاخر. 115
6-3 شناخت کلی شهر و استان. 115
6-3-1 شناخت ویژگیهای طبیعی شهر آمل.. 115
6-3-1-1 شناخت پارامترهای آب و هوایی شهر. 115
6-3-1-1-1 ارتفاع. 116
6-3-1-1-2 همجواری با دریای مازندران. 116
6-3-1-1-3 موقعیت (عرض) جغرافیایی.. 117
6-3-1-1-4 جریانهای آب و هوایی موثر بر شهر آمل 117
6-3-1-1-4-1 بررسی جریان پرفشار سیبری.. 117
6-3-1-1-4-2 بررسی جریان اسکاندیناوی.. 117
6-3-1-1-4-3 بررسی جریانهای مدیترانه ای.. 118
6-3-1-1-4-4 بررسی جریانهای محلی.. 118
6-3-1-1-5 دما (درجه حرارت) 118
6-3-1-1-6 بررسی موقعیت خورشید. 118
6-3-1-1-7 بررسی میزان بارندگی.. 119
6-3-1-1-8 بررسی میزان رطوبت هوا 119
6-3-1-1-9 بررسی بادهای منطقه. 119
6-3-1-2 شناخت عوارض طبیعی منطقه. 119
6-3-1-3 شناخت عوامل آلوده کننده زیست محیطی شهر 120
6-4-2 شناخت مولفههای طراحی شهری (کیفیت محیط) 120
6-4-2-1 عوامل موثر بر شکل گیری منطقهی تاریخی 120
6-4-2-1 عوامل طبیعی.. 120
6-4-2-2 عوامل اقتصادی.. 120
6-4-2-3 عوامل ارتباطی.. 121
6-4-2-4 عوامل دفاعی.. 121
6-5 احداث آمل و وجه تسمیه آن. 121
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
6-5-1 هستهی اولیه شهر و نحوهی گسترش آن. 122
6-5-2 سیر تحول فضایی-کالبدی شهر آمل.. 122
6-5-2-1 سیر تحول شهر آمل قبل از اسلام. 122
6-5-2-2 سیر تحول شهر آمل بعد از اسلام تا قاجاریه 123
6-5-2-3 سیر تحول شهر در درون معاصر (پهلوی اول) 124
6-5-2-4 سیر تحول شهر در درون معاصر (پهلوی دوم) 125
6-5-3 خط آسمان. 125
6-5-4 نقشه کاربری اراضی.. 126
6-5-5 نقشه قدمت بناها 126
6-5-6 نقشه تعداد طبقات ساختمان ها 127
6-5-7 نقشه درجه بندی معابر. 127
6-5-8 جدول سوات… 128
6-5-9 گزینههای مفهومی.. 129
گزینه شماره 1.. 129
مزایا 129
معایب… 129
گزینه شماره 2.. 130
مزایا 130
معایب… 130
جدول مقایسه و امتیاز دهی گزینههای مفهومی.. 132
6-6 حوزههای طراحی.. 133
خیابان مهدیه. 133
6-6-1-1 تحلیل نمای اطراف سایت… 133
رسیدن به الگووارهی برای نما 138
6-6-1-2 راهکارهای خیابان مهدیه. 138
6-6-2 گذر. 139
6-6-2-1 راهکارهای طراحی گذر. 139
6-6-3 سیمای جداره ها 142
6-6-4 طراحی مبلمان شهری.. 146
7- مدارک طراحی.. 148
– منابع و مواخذ. 155
1 بیان مساله
کشور ما ایران، دارای فرهنگ بسیار متنوع و تاریخ کهنی است و یکی از غنیترین کشورهای جهان از حیث ساخت فضاهای انسانی در بیشترین دورههای تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است. با برقراری رابطه بین فرهنگ و معماری و شهرسازی، علاوه بر اینکه این آثار گرانبها را ارج مینهیم میتوانیم همانند گذشته، آثار درخشانی را به جامعهی بشری عرضه داریم.
از جملهی فضاهای انسانی که محل تعامل اجتماعی و فرهنگی نیز میباشد، بافتها و معابر با ارزش تاریخی است که ذهن شهروندان را انباشته از خاطرات جمعی و ذهنیتهای مشترک راجع به نوع و چگونگی حیات مدنی میگردانند. شبکه در هم تنیده این بافتها و معابر که نتیجه سالها تلاش شهروندان برای تداوم حیات شهری است، مملو از خاطرات، دلمشغولی ها، نیازها و مسائل شهروندان بوده و گویای نوع زندگی، طرز فکر، سطح اقتصادی، نوع روابط اجتماعی و سایر اشتراکات ذهنی و عینی شهروندان در مقیاس شهر میباشد. از دید عملکردگرایان، معابر فضایی ارتباطی است که جهت دهنده، تقسیم کننده و تقویت کننده ساختار شهر است. آنان که به ادارک محیط اهمیت میدهند راهها را مهمترین عامل سازمان یافته در نقشه پرداری ذهنی انسان میدانند (lynch 1960). جامعه شناسان شهری حیات و مدنیت یک شهر را در ارتباط با فضاهای باز آن دانسته، جین جیکوبز (1961) در این ارتباط میگوید: فکر کردن به شهر یعنی به تصور در آوردن خیابانهای معابر با برقرای مناسب تبادلات و ارتباطات کالبدی، فضایی و اجتماعی شهر میتواند در حیات و سرزندگی فضاهای شهری بیشترین نقش را داشته باشد.
1-2 اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع
همچنین میتوان با خلق فضا و بازپیرایی بافت ارزشمند تاریخی، جهت ایجاد و بازآفرینی حوزهی عمومی و جلب عموم مردم در جهت تعامل اجتماعی کوشید و با رهایی بخشیدن شهروند متمدن از فضاهای مجازی، انسان امروز را بیش از پیش به تعاملات و برخوردهای اجتماعی در فضاهای عمومی ترغیب کرد.
1-3 پرسشهای پژوهش
1 -تعریف فضای عمومی؟
3- تعریف بافت باارزش تاریخی؟
4-تعریف بافت فرسوده؟
5- پیشینه مفهوم خیابان چیست؟
6 –خیابان چیست؟
7 –اصول كلی طراحی و بهسازی محیطی بافتهای باارزش تاریخی؟
8 – خیابان شهری انسان گرای پیاده مدار چیست؟
10 –تاثیر منفی تکنولوژی در برخورد و تعاملات انسانی؟
11- چگونه میتوان انسان ایرانی را در محیطی با ارزش تاریخی به تعامل انسانی با همنوع خود واداشت (در مقابل جذابیتهای محیط مجازی) ؟
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 05:53:00 ق.ظ ]
|