شناسایی تنگناهای صادرات نرم افزار و راهکارهای برای رفع آن |
صنعت نرم افزار یکی از پیشروترین صنایع در اقتصاد بینالمللی است که در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در میان دیگر شاخههای صنعتی برای خود باز کرده است.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
تحقیقات اقتصادی نشان میدهد فشار ناشی از نوسان هزینههای تولید به ویژه در دوره بحران اقتصاد جهانی، تعاملات تجاری را به سمت مبادله هرچه بیشتر فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری سوق داده است، چرا كه تولید محتوای الكترونیك علاوه بر دارا بودن ارزش افزوده بسیار بالا، كمترین نیاز به مواد اولیه و دیگر مولفههای هزینهزا را دارد و تولید آن از ریسك ناچیزی در مقایسه با سایر كالا و خدمات برخوردار است. این ویژگی خدمات نرم افزاری و اهمیت روز افزون آن در سایر فعالیتهای صنعتی و خدماتی سبب شده است تا در سالهای اخیر و در مقایسه با حوزههای مختلف اقتصادی، سرمایههای بیشتری را به خود جذب كند. اگر پیش از این صنعت و تجارت نرم افزار در حیطه كشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده آمریكا، كانادا، انگلستان، استرالیا، ژاپن، آلمان، اسپانیا و حداكثر یكی دو كشور در حال توسعه نظیر هندوستان و آفریقای جنوبی بود، امروزه مدعیان جدیدی از میان كشورهای جنوب به این حوزه صنعتی و تجاری وارد شدهاند و از این طریق میزان تولید ناخالص داخلی خود را بهبود بخشیدهاند. برزیل، آرژانتین، تایلند، ویتنام، مالزی، تركیه و برخی از جمهوریهای استقلال یافته آسیای مركزی در زمره كشورهایی هستند كه رویكرد نوینی به تولید و صادرات بستههای نرم افزاری پیدا كرده و به سرعت جای خود را در میان صادركنندگان عمده این قبیل محصولات باز میكنند. نگاهی به آمار مبادله خدمات نرم افزاری جهان در سال 2009 نشان میدهد كه بالغ بر 60 درصد از صادرات 100میلیارد دلاری این حوزه متعلق به هند و چند كشور بزرگ صنعتی است، با این حال برخی از كشورهای در حال توسعه به سرعت سهم خود را در بازار جهانی این گونه خدمات افزایش میدهند و با استفاده از مزایای نسبی خود در تولید محتوای الكترونیك، در زمره تولید كنندگان و صادركنندگان برتر نرم افزار قرار میگیرند. (اتاق بازرگانی ایران، 1388، شناسه مطلب 9024)
كشور ما ایران، یكی از كشورهای در حال توسعه است و یكی از مهمترین راههای كسب درآمد آن در افق زمانی بلندمدت جهت به حركت درآوردن چرخهای توسعه افزایش عرضه محصولات غیرنفتی به بازارهای بینالمللی است. شركتهای صادركننده میتوانند با بهكارگیری راهبردهای مناسب، در یك افق زمانی بلندمدت، بازارهای هدف مناسبی را برای محصولات نرمافزاری ایرانی یافته و سهم صادرات نرمافزار كشور از بازارهای جهانی را تا جایگاه مناسبی افزایش دهند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 06:59:00 ق.ظ ]
|