واکنش چند جزیی:

 

2-1- معرفی واکنش­های چندجزیی

 

دوملینگ[1]و یوگی برای سنتز ایده­آل ترکیب­ها آلی طی واکنش­های چند­­جزیی چندین شاخص معرفی کرده­اند که در (شکل۱-۲) نشان داده شده است [۲].

 

الف) بازده واکنش صددرصد باشد.

 

ب) واکنش ساده باشد.

 

ج) مواد اولیه به آسانی در دسترس قرار بگیرد.

 

د) واکنش از نظر محیط زیستی مشکل آفرین نباشد.

 

ه) فراورده طی یک مرحله از سه جزء یا بیشتر از مواد اولیه بدست آید.

 

1-2-1- طبقه بندی واکنش­های چندجزیی

 

واکنش­های چندجزیی به سه دسته تقسیم می­شوند:

 

دسته اول- واکنش­های چندجزیی که در آن کلیه مراحل واکنش ، تعادلی و برگشت­پذیر است. بهره واکنش در این دسته از واکنش­های 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  چندجزیی پایین بوده و فراورده­های با خلوص بالا بدست نمی­آید. البته می­توان واکنش­های این دسته را با بیرون کشیدن فراورده نهایی به واکنش­های چندجزیی دسته دوم تبدیل کرد. واکنش سه­جزیی مانیخ از جمله واکنش­های چندجزیی دسته اول محسوب می­شود.

 

nP ↔ —- D+۲P ↔ C +۱P ↔ B+A

 

دسته دوم- واکنش­های چندجزیی که در آنها کلیه مراحل واکنش، به جز مرحله آخر، تعادلی و برگشت­پذیر می­باشد. با توجه به اینکه مرحله آخر یک طرفه است فراورده­ای با خلوص و بهره نسبتا خوب بدست می­آید. واکنش سه­جزیی پاسرنی و چهارجزیی یوگی در این دسته از واکنش­های چندجزیی قرار می­گیرند.

 

nP → O—- ↔ D+۲P ↔ C+۱P ↔ B+A

 

دسته سوم- به واکنش­هایی اطلاق می­شود که همه مراحل، یک طرفه باشد و غیرقابل برگشت­اند. این دسته از واکنش­های چندجزیی در شیمی سنتزی[1] کمتر رخ می دهد .اغلب واکنشهای بیوشیمیایی در دنیای حیات[2] ازاین دسته می­باشند.

 

nP → O —- → D+۲P → C+۱P → B+A

 

3-1- معرفی کومارین ومشتق های آن

 

مشتق­های کومارین به طور گسترده در طبیعت به ویژه در گیاهان وجود دارند، به طوری­که بیش از۱۰۰۰مشتق آن در۸۰۰ گونه گیاهی یافت و شناسایی شده است. این مواد در روغن اسطوخودوس، روغن کاسیا، روغن­های مرکبات و گیاه نعناع و دارچین موجودند[۴]. کومارین­ها، ماده اساسی بو در یک­سری از گونه­های گیاهی را تشکیلمی­دهند، امادر بیشتر موارد گیاهان بی­بو هستند، زیرا کومارین به صورت یک کمپلکس ترکیبی با قندها و اسیدها در گیاهان در آمده است. ترکیب­ها گلیکوزید حاصله، به وسیله اسیدها آنزیم­ها و یا تابش نور فرابنفش شکسته می­شوند. مثلا بوی یونجه تازه درو شده، تنها بعد از خشک شدن آن گسترش می­یابد. بیوسنتز کومارین در گیاهان، از طریق هیدروکسیل کردن، گلیکولیزشدن و حلقه­شدن سینامیک­اسید صورت می­گیرد.

 

[1]Tonekabon

 

[1]Preparative chemistry                                                                                                

 

[2]Living World

 

[1]Domling

 

[1]Strecker

 

[2]Biginelli

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...