جایگاه آموزه های صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه وفن دوره … |
:
فرهنگ هر جامعه با ارزشترین داشتههای آن جامعه است. امروزه یکی از عوامل تعیین کننده در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی پیشینهی فرهنگی و میراث فرهنگی هر جامعه میباشد.
در قرنی که جامعه شناسان غربی آن را قرن برخورد تمدنها میدانند (ادیبی سده، 1385: 95 ) غفلت از فرهنگ، هنر و پیشینهی مردم میتواند منجر به فراموشی و بیگانگی فرهنگی شود.
از آنجا که مهمترین بخش از صنایعدستی تولید اثر است و کار باید به صورت عملی و نه تئوری انجام شود، دانشآموزان با مطالعه آثار صنایعدستی با روحیهی تولید و خلق اشیاء آشنا میشوند. ممارست و تمرین در فراگیری علم را میآموزند و دقت و انجام کار به صورت بینقص را تمرین میکنند. از تولید لذّت میبرند و تجربهی موفق از تلاش در ذهنشان ایجاد میشود.
در ایران صنایع دستی دارای قابلیتهای فراوانی برای ایجاد اشتغال میباشند. در حال حاضر تعداد قابل ملاحظهای از روستائیان با پرداختن به صنایع دستی و تولید محصولاتی نظیر قالی، گلیم و … به درآمد جنبی قابل توجهی دست یافتهاند و همین امر عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها بوده است. صنایع دستی در شهرها نیز با ایجاد اشتغال مولّد و درآمد برای گروه کثیری از افراد که دارای ذوق هنری بوده و علاقهمند به فعالیت در این زمینه هستند، سهم قابل توجهی در جذب نیروی فعال بیکار داشته و دارد.
از دیدگاه زیباشناختی درآثار صنایع دستی ایرانی اصول و مبانی هنرهای تجسمی به خوبی رعایت شدهاند . تعادل، توازن، ریتم و… در طرح و نقش به خوبی نمایان است و این پختگی در طرح و نقش حاصل سالها تلاش هنرمندان ایرانی، و نیز بینش اسلامی آنها می باشد.
آموزش در صنایع دستی ایران در گذشته به صورت استاد شاگردی بوده است و فرد با حضور در کارگاه، هنر مورد نظر را پس از مدتی فرا میگرفته است. در دوره ناصرالدین شاه قاجار استاد کمال الملک مدرسه صنایع مستظرفه را پایهگذاری کرد که شامل دو قسمت صنایع جدیده و صنایع قدیمی بود که هنرهای سنتی و موروثی چون مینیاتور، تذهیب، قالی بافی، کاشیکاری و منبّتکاری را شامل میشد. این مدرسه نمونهی موفقی از آموزش صنایع دستی به صورت آکادمیک و مدون بوده است. تنظیم برنامهی آموزشی مربوط به صنایع دستی توسط اساتید خبره و همچنین تدریس آنها توسط دبیران آگاه میتواند زمینه مناسبی جهت درک صحیح افراد از صنایع دستی باشد. هنر بیانگر دیدگاه و جهانبینی است و این دو (هنر و دیدگاه ) بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. ارزش آثار به جا مانده از گذشته به خاطر دیدگاه
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
زیباشناسانهی ایرانی و اسلامی هنرمندان متدین کشورمان است که باید دانش آموزان را با آن آشنا سازیم.
به دلیل ماهیت هنری و کاربردی صنایع دستی، کتابهای هنر و حرفه و فن دورهی راهنمایی تحصیلی مکانی مناسب برای آشنایی دانش آموزان با این هنرها میباشند. کتابهای هنر بیشتر از جنبهی هنری و زیبایی شناسانه و کتابهای حرفه و فن بیشتر از جنبهی کاربرد، می توانند به این موضوع بپردازند.
این پژوهش به دنبال بررسی آموزهها و مطالب مرتبط با صنایع دستی در این کتابها می باشد تا مشخص سازد که آیا این آموزهها از جایگاه مناسبی برخوردار می باشند؟ چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی در استفاده از آنها وجود دارد؟
در انجام این پژوهش عدم وجود پژوهشهای مشابه و همچنین عدم امکان استفاده از منابع لاتین و نیز نبود کتاب راهنمای معلم برای برخی از کتابهای درسی موانعی را ایجاد نمود.
در ابتدای پژوهش به تعریف برنامهی درسی و صنایع دستی از دیدگاه متخصصان این رشته پرداخته شد و پس از آن لزوم کاربرد صنایع دستی در کتابهای درسی تشریح شد. در فصل سوّم آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه و فن پایهی اوّل راهنمایی مورد بررسی قرار گرفت. در فصل چهارم کتابهای هنر و حرفه و فن پایهی دوّم بررسی شد، و در فصل پنجم آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه فن پایهی سوّم راهنمایی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند.
1 – 1 : بیان مساله
در برنامهریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اوّلویتها یکی از مهمترین مراحل به شمار میآید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی همچون فرهنگ، اقتصاد و سیاست صورت میپذیرد که این گستردگی، لزوم توجه کارشناسان این حیطه را به این عوامل گسترده، نمایان می سازد.
صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است، که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در طول تاریخ، آموزش در صنایع دستی به صورت استاد شاگردی و همچنین از طریق برنامه درسی صورت گرفته است.
علیرغم اهمیت صنایع دستی و آموزش آن، بررسی پیشینهی پژوهشی نشان میدهد که این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است و میزان توجه به آموزههای صنایع دستی در برنامههای هنر و حرفه و فن دوره راهنمایی امری مبهم است. لذا سوال اساسی این پژوهش عبارت است از: آموزههای[1] صنایع دستی در بین مطالب درسی کتابهای هنر و حرفه و فن از چه جایگاهی برخوردار هستند؟
1 – 2 : اهداف
1 – شناخت و مطالعهی آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه و فن دوره راهنمایی به منظور تبیین لزوم توجه مولفان به ویژگیهای فنی و هنری صنایع دستی.
2 – تعیین جایگاه آموزههای صنایع دستی در کنار سایر آموزههای هنری در کتابهای هنر دوره راهنمایی.
4 – توجه دادن مسئولان آموزش و پرورش به اهمیت صنایع دستی و نقش آن در حفظ فرهنگ ایرانی-اسلامی.
5 – امکان بازنگری در کتابهای آموزش هنر و حرفه و فن دورهی راهنمایی.
1– 3 : سوالات پژوهش
1 – چه تعداد از تصاویر کتابهای هنر و حرفهوفن دورهی راهنمایی، با صنایع دستی ارتباط دارند؟ (به منظور تعیین جایگاه آموزههای صنایع دستی)
2 – به چه میزان در کتابهای هنر و حرفهوفن، به اهداف مادی و معنوی صنایع دستی توجه شده است؟
3 – آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفهوفن، جزء کدام گروه از صنایع دستی میباشند؟
4 – به چه میزان آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفهوفن، از نظر شکل ظاهر، مناسب محتوای درسی میباشد؟
1 – 4 : فرضیات پژوهش
1 – به نظر میرسد آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفهوفن دوره راهنمایی از گروههای محدودی باشند.
2 – به نظر میرسد تعداد بسیار کمی از تصاویر کتابهای هنر و حرفهوفن دورهی راهنمایی با صنایع دستی ارتباط دارند.
3 – به نظر میرسد در استفاده از آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر وحرفهوفن دوره راهنمایی، به ویژگیهای فنی و هنری صنایعدستی کمتر توجه شده است.
4 – به نظر میرسد آموزههای صنایع دستی در کتب هنر و حرفهوفن با محتوای دروس ارتباط چندانی ندارند.
1 – 5 : روش اجرای پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 05:59:00 ب.ظ ]
|