ترکیب وب سرویسها مبتنی بر معیارهای کیفیت سرویس با استفاده از رویکرد فرا … |
امروزه سازمانها به دلیل افزایش جریان اطلاعات در محیطهای داخل و خارج سازمان و مدیریت این جریان اطلاعات به ناچار باید از مزایای فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی استفاده نمایند. این گونه سیستمها باید با سایر سیستمهای اطلاعاتی در بخشهای مختلف سازمان در تعامل و ارتباط باشند. برای دستیابی به یکپارچگی در سطح وسیع، سیستمهای اطلاعاتی باید قابلیتهایی نظیر : انعطافپذیری، مقیاسپذیری و سازگاری سیستمهای قدیمی با سیستم جدید را دارا باشند. معماری سرویس گرا[1] (SOA) الگوی جدیدی را در پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی ارائه میدهد و این امکان را به توسعهدهندگان سیستمها میدهد تا بیشتر تمرکزشان به تحقق ویژگیهایی باشد که سازمان به آنها نیاز دارد و این امر توسط پروتکلهای ارتباطی استاندارد، واسطهای کاربر، جریانهای کاری و خدمات مدیریت زیرساختها صورت میپذیرد [2].
در واقع تکامل و رشد معماری سرویس گرا به سازمانها این امکان را میدهد تا تمام قابلیتهای خود را در قالب سرویس ارائه دهند، در این نوع از سازمانها فرآیندهای کاری از مرزهای سازمانی فراتر رفته و بین تولیدکنندگان مواد اولیه، مشتریان و تمامی شرکا ارتباط برقرار میکنند.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
بعد از رشد چشمگیر ارتباطات به دلیل گسترش استفاده از اینترنت معماری سرویس گرا به موضوع مهمی در کسبوکار و محافل علمی در دنیا تبدیل شده است. نرم افزارهای معماری سرویس گرا در حوزه تجارت الکترونیک و یکپارچهسازی نرم افزارهای سازمانی نقش مهمی را ایفا میکنند. برای معماری سرویس گرا لایه های متفاوتی را میتوان در نظر گرفت شکل 1-1 لایههای اصلی این معماری را نشان میدهد که شامل لایه کسب و کار، لایه سرویس و لایه نرم افزار است [3].
یکی از نقاط قوت معماری سرویس گرا قابلیت آن در همگون سازی عملیات بین سیستمهای اطلاعاتی ناهمگون میباشد. معماری سرویس گرا برای یکپارچهسازی و ارتباط بین سیستمهای اطلاعاتی از وب سرویسها استفاده میکند. با پیشرفت معماری سرویس گرا وب سرویسها محبوبیت بسیاری یافته و بسیاری از طرحها و برنامهها تجاری توسط این تکنولوژی صورت میپذیرد.
اگرچه پتانسیل واقعی سرویسها و معماری سرویس گرا زمانی مشخص میشود که برای پاسخگویی به نیاز جدید مشتریان، ترکیبی از سرویسهای موجود را در کنار هم قرار دهیم. به عبارت دیگر زمانی ما به ترکیب وب سرویسها[1] نیازمند خواهیم بود که به تنهایی یک سرویس نتواند پاسخگو درخواستهای پیچیده مشتریان باشد اما با ترکیب نمودن آنها توابع و قابلیتهای متنوع سرویسها در کنار هم میتوانند پاسخگو نیازها و درخواستهای پیچیده مشتریان باشد [4].
روز به روز تعداد وب سرویسها با عملکردها و قابلیتهای مشابه در محیطهای شبکهای و اینترنت در حال افزایش میباشد حال کاربران و توسعهدهندگان سیستمهای اطلاعاتی چگونه میتوانند مناسبترین سرویس از بین وب سرویسهای موجود را کشف و انتخاب[2] کنند.
در بین سرویسهای مشابه ممکن است سرویسهایی وجود داشته باشند که با توجه به معیارهای کیفیت سرویس برای کاربران مناسبتر میباشند بنابراین زمانی که برای اجرای یک عملیات چندین سرویس با عملکردهای مشابه وجود دارند آنگاه سرویس را بر مبنای نیازها و معیارهای کیفیت سرویس کاربران انتخاب میکنیم.
مسئله ترکیب سرویسها بر اساس معیارهای کیفت سرویس در شکل 1-2 نشان داده شده است که در آن n تعداد کل وب سرویسها و نیز تعداد پیاده سازیهای هر یک از وب سرویسها میباشد. بنابراین برای وب سرویس ، پیاده سازی وجود دارد که شامل میباشد. همچنین هر پیاده سازی از وب سرویسها معیارهای کیفیت سرویس خاص خود را دارند. نشان دهنده معیار کیفیت سرویس l ام برای وب سرویس میباشد. در روابط بالا ( ) و ( )
توصیف، تعریف، و یكپارچگی جهانی[1] (UDDI) استانداردی است که فراهم آورندگان، سرویسهای خود را در آن ثبت میکنند و مانند مخزنی عمل میکند که سرویسها در داخل آن قرار میگیرد برنامه های کاربردی میتوانند با جستجو در داخل این مخزن سرویسهای گوناگون را فراخوانی و از توابع عملیاتی آنها استفاده نمایند.
طبق گفته UDDI این استاندارد برای انتشار و جستجو سرویسها از معیارهای کیفیت سرویس پشتیبانی نمیکند اما ممکن است، نیازمندیهای کاربران شامل یکسری از نیازهای غیرعملیاتی مانند معیار های کیفی باشد [6].
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 04:04:00 ب.ظ ]
|