بررسی فقهی- حقوقی مرزهای ارتباطی با کفار از دیدگاه مذاهب پنجگانه |
با اندکی دقت در مورد خود و دیگران به این نکته پی برده میشود به رغم تفاوتهای متعدد و متنوع موجود در میان انسانها در شکل ظاهری و خلق و خوی انسانی و صفات ظاهری دیگر، انسانها در جسم و جان با یکدیگر وجوه مشترک دارند.
این اشتراک گاهی میان جمعی محدود یا گسترده از انسانها و گاهی در میان همه افراد انسانی یافت میشود و هیچ امری حتی گرایش به دین خاصی قابلیت محدویت آن را ندارد.
همچنین انواع مختلف حیوانی از این امور مشترک مستثنی نیستند و علاوه بر این غرایز مشترک، صفات و طبیعت مختص به خود دارند. مقصود از این که انسان دارای سرشت مختص خود است، اثبات این نکته نیست كه انسان، حیوانی هم تراز با سایر حیوانات است و همانند هر یک از انواع آن، این نوع نیز ویژگیهای فراحیوانی به طور مشترک در میان همه افراد بشر یافت میشود. این عناصر طبیعت مشترک انسانی از آغاز تولد در همه انسانها به ودیعه نهاده شده است و عوالم محیطی و اجتماعی، سازنده یا از بین برنده آن نیست و تعلیم و تعلم، در پیدایش آنها و نقشی بازی نمیکند و نقش عوامل یاد شده در طبیعت انسانی، نقش تقویت و تضعیف و یا جهت دهنده دارند.
آیات و روایات متعددی با صراحت و یا به طور ضمنی بر وجود حقیقت ویژه انسانی و طبیعت مشترک انسانها و عناصر و ویژگیهای آن در بعد شناختی، گرایشی و توانشی دلالت دارد و آن چه که از همه بیشتر مورد تأکید قرار میگیرد، مسأله«فطرت الهی» است. روشن ترین آیه دال بر این حقیقت عبارت است از: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله؛ در حالی که به حق روی میآوری به طور همسوی دین باش، با سرشت خدایی، که مردم بر آن سرشته است همگام باش، آفرینش الهی تغییر ناپذیر است» (روم/30).
همچنین «هوالذی خلقکم من نفس واحد» (او خداوند کسی است که شما را از نفس یکسان آفرید) (اعراف/ 189).
این آیه به صراحت از وجود نوعی فطرت الهی در انسان خبر میدهد، یعنی انسان با نوعی از سرشت و طبیعت آفریده شد که برای پذیرش دین آمادگی دارد و در مقابل دعوت انبیاء انسانها بی تفاوت نبوده و در ذات خود، تمایل و کشش به سوی توحید دارند.
علاوه بر این آیه، در برخی از روایات نیز به فطرت الهی داشتن انسان تصریح شده است. امام باقر (ع) در توضیح روایتی از پیامبر (ص) که فرمودهاند: هر نوزادی بر فطرت توحید زاده میشود. (کلینی، 1388، ج2، ص13). مقصود پیامبر آن است که هر نوزادی با این معرفت و آگاهی که خداوند خالق و آفریننده اوست متولد میشود. علی (ع) میفرماید: «یکتا دانستن پروردگار مقتضای فطرت انسانی است» (همان، ص12).
منظور از فطرت، تنها امور سرشتی منحصر به جنبه الهی و گرایش توحیدی انسان نیست؛ بلکه تمام گرایشات و شناختها و تواناییهای اصیل و فطری فراوان را شامل میگردد و علت پر رنگ شدن و جلوه گری فطرت الهی بشر نسبت به سایر امور فطری، به خاطر اهمیت ویژه این عنصر و راز آلوده بودن آن است و از این گذشته منظور از فطرت «علم حضوری و شهودی بشر نسبت به خداوند» است. بر طبق این سخن همه انسان ها، حتی انسانهای کافر به درجات مختلف از معرفتی حضوری و بی واسطه نسبت به خداوند برخوردارند (رجبی، 1378، ص69).
انسان کافر با توجه به فطرت الهی درونی خود، ناگزیر میل و گرایش به توحید و دین و تمام ضروریات آن دارد؛ اما به دلایل فراوانی این میل و گرایش را کتمان میکند و در درون خود میپوشاند و در حالی که با لذات الهی است و از وجود او آگاه است، آنرا انکار میکند. البته این استدلال بیشتر متوجه مشرکین و بت پرستان میشود.
با اثبات نیک بودن سرشت مشترک انسان، این امر تنها عامل رفتارهایی که بر اساس آن شخصیت فرد ظاهر میگردد، نیست؛ بلکه شخصیت هر فردی شامل ویژگیهای فردی او نیز میشود و معمول عوامل متعدد طبیعی و اجتماعی است. تفاوتهای وراثتی، محیط و عوامل
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
ماوراءالطبیعه و ذات انسان هر یک سهمی در شکل گیری شخصیت و شاکله فرد دارند.
پس ذات و فطرت الهی در عرض عوامل یاد شده در ساختار شخصیت فرد مؤثر است؛ در حالی که بکارگیری آن، تنها عامل اختیاری در بین این عوامل است. پس با بیان تفاوت فطرت و شخصیت، وجود تفاوتهای فردی به معنای انکار فطرت نیست؛ اما با این حال، امور فطری و ذاتی به یک اندازه در افراد بیدار و شکوفا نمیگردد. به همین دلیل نمیتوان سهم مشخص و ثابتی را برای عامل فطرت در عرض سایر عوامل در نظر گرفت.
1-1- بیان مسأله
انسان بر میل فطری، زندگی اجتماعی دارد و نمی تواند بدون كمك اجتماع نیازهای حیاتی خود را رفع نماید و با گذشت زمان و ایجاد نیازهای فراوان مشترك و پیچیدهتر، نیاز به هماهنگی و وحدت در راستای حل مشكلات در راه رفع نیازمندیها، بیشتر از گذشته احساس میگردد. از سوی دیگر اكثر این اجتماعات دارای شریعت الهی منحصر به فرد هستند و خواه ناخواه این عامل موجب تمایز افراد این اجتماعات به دو گروه كافر و مؤمن میشود (احمدی، 1383، ص25).
این تقسیم بندی، احكام و آثار خاصی دارد و قلمرو وظایف دو گروه را از هم متمایز میسازد. به طور طبیعی یك نظام سیاسی- دینی، رویكرد سیاسی خود را بر اساس اصول و قواعد منتج از این آثار و لوازم ، مشخص میكند و روابط خود را بر طبق آن اصول و ایدئولوژی نشأت گرفته از آن منظم میسازد (شکوری، 1361، ص33 ).
در دنیای امروزی كه ارتباطات بسیار گسترده شده و جهان به دهكده ای است كه توسط انواع وسایل ارتباط جمعی به هم مرتبطاند و همچنین با توجه به اینكه تعامل كشورهای مختلف با هم، نیاز به ارتباط اجتماعی بینالمللی بیشتر نمود پیدا میكند. حال با توجه به تعامل كشورهای مسلمان علاوه بر ارتباط با كشورهای همدین و مسلك خود ممكن است به ارتباط با كشورهای اهل كتاب و یا حتی كافر نیاز پیدا نمایند. میتوان این پرسشهای را مطرح نمود كه كافر كیست؟ تقسیم بندی انسانها به مسلمان و كافر چه آثاری در میزان كیفیت روابط میان آنها میگذارد؟ آیا اسلام در مقایسه با سایر مكاتب و نظامهای حقوقی معاصر از توانایی و مؤلفههای یك نظام كامل و جامع برخوردار است؟ (همان، ص30).
بر همین اساس، احكام و آثار هر كدام از این ارتباط از هم متمایز است و طبیعی است كه یك نظام سیاسی- دینی رویكرد تعامل سیاسی خود را بر اساس قواعد و اصول بدست آمده از این آثار و احكام مشخص میكند كه این پژوهش مسائل فوق را جوابگو خواهد بود (احمدی، 1383، ص29).
1-2- پرسشهای تحقیق
1- اصول حاكم بر روابط بین الملل و مرزهای ارتباطی با كفار از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی چگونه است؟
2- چه تفاوتها و شباهتهایی میان مرزهای ارتباطی با کفار در فقه امامیه و فقه اهل سنت وجود دارد؟
1-3- فرضیه ها
ارتباط با كفار مانعی ندارد اما باید با نهایت دقت و احتیاط باشد.
- اسلام در مقایسه با سایر مكاتب توانایی لازم برای ارائه برنامه و الگوی ساختاری مناسب در تمام حوزههای روابط بینالملل را دارد.
1-4- اهداف تحقیق
1- مقایسه نظام ارتباطی اسلام با سایر نظامها و مکاتب.
2- تعیین نقاط ضعف و قوت حوزه ارتباط بینالملل اسلامی.
3- ارائه دیدگاه جامع اسلام در خصوص مسأله ارتباط مسلمانان با کفار.
1-5- سوابق تحقیق
مطالب مرتبط با «ارتباط با کفار» در كتاب «المجموع فی الفقه» اثر «زید بن علی »، كه به روایت پروفسور حمید ا.. نخستین اثر تاریخی در این رابطه آمده است و شامل اقوال و احادیث زید در پاسخ به پرسشهای «ابو خالد واسطی» میباشد (حمیدا…، 1373، ص25) همچنین در كتاب فقه پژوهی (مهریزی، 1379، ص198)، و دركتاب الدماء، كتاب فقهی خوارج، نیز مطالبی وجود دارد.
كتاب «الخراج و الرد علی الاوزعی» اثر ابویوسف و كتاب اوزعی در رد انتقاد به نظریات «ابوحنیفه» به نگارش درآمده كه ابویوسف شاگرد مشهور او كتاب اخیر را در جواب به اوزعی نگاشت (محقق داماد، 1383، ص 23).
بعد از ایشان، شاگردان ابوحنیفه سلسله درسهای مستقل وی در حول حقوق جنگ، صلح و بی طرفی را به رشته تحریر در آوردند و به قول آیتا… شكوری در كتاب فقه سیاسی، نتیجه این امر، دو كتاب «السیر الصغیر و السیر الكبیر» شیبانی و كتاب «السیر» ابراهیم الفرازی میباشد (شكوری، 1361، ص29).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-05-17] [ 11:58:00 ق.ظ ]
|