رضایت شغلی خاطری است كه مدیران ازكارخود به دست می آورند، كه این رضایت خاطر ممكن است به خاطر داشتن همكاران، دستمزد مناسب، راحتی كار و… باشد، به عبارت دیگر رضایت شغلی علاقه و دلبستگی است كه فرد نسبت به شغلش دارد و او را وادار به انجام كار به نحو مطلوب می كند.( عسكریان، 1382،ص75)

رضایت شغلی

مدیران در ارتباط با مسائل گوناگون سعی در كنترل مداوم كاركنان خود دارند. تصور مدیران این است كه وقتی شخصی در یك محل استخدام می شود باید تمام شرایط آن سازمان را بپذیرد. بعضی از مدیران برروی این مساله كه رضایت كاركنان را می توان از طریق پاداش و ترغیب به انجام كار افزایش داد،پافشاری می كنند. شاید تصور مدیران این است كه كاركنان ، زیردستان آنها هستند و بایدفرامین آنها را بپذیرند. اگرچه امروزه به دلیل اینكه كاركنان در زیر فشار مالی زیادی به سرمی برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسائل اقتصادی كار 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  است ، ولی به تدریج كاركنان علاقه مند به انجام كارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در كار خودهستند، تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. یكی از مهمترین مسائل انگیزشی كه امروزه با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی درغرب گسترش یافته ، مساله تعهد سازمانی”است تعهدسازمانی مانندمفاهیم دیگررفتارسازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است .معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است كه تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر می گیرند. براساس این شیوه ، فردی كه به شدت متعهد است ،هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشاركت دارد و با آن درمی آمیزد و ازعضویت در آن لذت می برد “

 

 

 

بیان مسئله:

 

سبك رهبری یا مدیریت تعیین كننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاكم بر سازمان است. سبك مدیریت مجموعه ای از نگرش ها، صفات و مهارت های مدیران است كه برپایة چهار عامل نظام ارزش ها، اعتماد به كارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیت های مبهم شكل می گیرد. سبك مدیریت مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آن ها با كاركنان تحت سرپرستی می باشد.موضوع مدیریت مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است. نتایج این پژوهش ها منجر به ارائه و توسعه تئوری های مختلفی در زمینه سبك های مدیریت مدیران شده است. بررسی این تئوری ها طیف وسیعی از سبك های مدیریت از سبك های آمرانه و استبدادی تا سبك های مشاركتی و تحول گرا را نشان می دهد. سبك های مختلف مدیریت عبارتند از: سبك های آمرانه، هرج و مرج طلب، بوروكراتیك، دموكراتیك، مشورتی، مشاركتی، تحول گرا، عمل گرا و … باید خاطر نشان نمود كه هر یك از سبك های رهبری خاص برای همة موقعیت های گوناگون سبك های متفاوت را برای مدیریت كاركنان خود با توجه به فرهنگ حاكم بر سازمان و بلوغ سازمانی كاركنان برگزیند(الوانی،1384،ص24).

 

امروزه كاركنان از تحصیلات بالایی برخوردارند و كارها بیشتر تخصصی شده است، بنابراین نمی توان آن ها را مثل گذشته وادار به انجام كاركرد. در سازمان های امروزی نیاز بیشتری به مشاركت كاركنان در مدیریت سازمان می باشد، در حقیقت متغیر سبك مدیریت از حالت مدیریت استبدادی به سمت مدیریت مشاركتی منجر به موفقیت هر چه بیشتر سازمان می گردد.سبك رهبری كه منجر به مشاركت گروهی كاركنان و تشكیل گروه های كاری گردد، موجب انجام اثربخش،كارآمد، منظم و هماهنگ كارها می گردد. علاوه بر این به كارگیری سبك مدیریت حمایتی و مشاركتی منجر به افزایش لذت انجام كار دركاركنان می گردد. با توجه به این كه موضوع مورد نظر گروه مدیریت آموزشی است و این پست یكی از پست های مهم و حساس در عرصة تعلیم و تربیت می باشد و از آن جا كه این رشته تخصصی است و این علم به توجه به عمل در عرصة یادگیری پیوند عمیقی دارد و از آن جا كه نباید جریان تعلیم و تربیت را صرفاً به درس وكتاب و معلم و شاگرد محدود سازیم بلكه ما باید آن را جریانی را تلقی كنیم كه در آن نسل بزرگتر قدرت و آگاهی نسل كوچكتر را در زمینه های جهان شناسی، انسان شناسی، محاسبات اقتصادی و سیاسی و پیشرفت و تكامل گسترش دهد و از طریق پرورش قدرت تفكر در افراد آن ها را برای برخورد با مسایل آماده سازد،‌ كه در این صورت تعلیم و تربیت اساسی ترین فعالیت انسان است.( همان منبع، ص‌ 25)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...