نانو نقره یک دستاورد شگرف در عرصه تکنولوژی بوده که در عرصه های مختلف پرشکی، کشاورزی،  دامپروری، بسته بندی کاربرد دارد. نانو نقره به دو صورت پودر (کامپوزیت) و مایع (کلوئید) تولید می شود (Nagender Reddy، 2008).

 

الف)تولید اكسیژن فعال توسط نقره بر اثر خاصیت فتوكاتالیستی كه باعث تخریب غشاهای سلولی میكرو ارگانیسم می شود. 

 

ب)از بین بردن میكرو ارگانیسم ها به وسیله ی دناتوراسیون[1] كردن غشاهای سلولی و تبدیل پیوندهای گوگردی SH- به SAg در غشاهای پروتئینی میكرو ارگانیسم ها  

 

ج)افزایش تمایلات بار مثبت نقره در ابعاد نانو كه موجب اتصال به میكرو ارگانیسم های دارای بار منفی شده كه این مكانیزم  باعث تخریب غشای سلولی میكرو ارگانیسم می شود. 

 

د)در بعضی میكرو ارگانیسم هایی كه تنفس آنها توسط آنزیم ها صورت میگیرد،نانو نقره با از بین بردن آن آنزیم ها، مكانیزم تنفسی میكرو ارگانیسم را مختل نموده و باعث مرگ آن می شود (حاجی میرزا بابا و همكاران،1390).

 

یون ها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانی که انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد می شود، باعث می گردد که یک الکترون از مولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد. الکترون جدا شده خود را به نزدیکترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می‌کند. این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد. تحقیقات بخش کشاورزی آمریکا اخیراً ثابت کرده است که یونیزه کردن یک اتاق باعث می شود که 52% گرد و غبار کمتری در هوا باشد و 95% باکتری کمتری در هوا باقی می ماند (چرا که بیشتر آلاینده ها بر روی ذرات گرد و غبار موجود در هوا زندگی می کنند(Elkiey و همکاران، 1985).

 

2-1- اهداف

 

با توجه به رشد روز افزون جمعت و نیاز به افزایش بهره وری در واحد سطح در کشاورزی و لزوم یافتن مکانیزم های فیزیکی و سازگار با محیط زیست این تحقیق با هدف بررسی اثر یون های گازی تک قطبی و نانو نقره بر اجزای عملکرد گیاه ریحان انجام شد.

بهره وری

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

فصل دوم: کلیات و بررسی منابع

 

1-2- اهمیت کشاورزی

 

گیاهان زراعی که در نقاط مختلف دنیا و در شرایط مختلف آب و هوائی کشت می کردند و محصول آنها به مصرف تأمین غذای ضروری و اولیه انسان می رسد، هر یک از آنها به نوبه خود قرنها پیش، از نباتات وحشی هم تیره خود حاصل شده اند. نباتات وحشی در ابتدا از نظر اشغال سطح زمین به صورت کنونی وجود نداشته اند بلکه در بعضی نقاط به مقدار زیاد، در برخی مناطق کمتر و در پاره ای از نقاط اصلاً وجود نداشته اند. عوامل متعدد مانند حرکت یخچالها، رودخانه ها، رگبار، سیل، تغییرات آب و هوائی همچنین وجود و دخالت انسان و حیوانات و پرندگان موجب انتقال بذر آنها از نقطه ای به نقاط دیگر شده و بتدریج انتشار و ازدیاد یافته اند(خدابنده،1387).  افزایش نیاز به تولیدات کشاورزی اکولوژیک همراه با افزایش تقاضای مواد خام گیاهی برای تولید غذا، استفاده از برخی شاخه های صنعت در تحقیقات جدید و اتخاذ تصمیمات ایمن برای افزایش تولیدات کشاورزی را ضروری می سازد تغییرات ایجاد شده در طبیعت در اثر دخالت های انسان در خاک، آب و جو بدلیل استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای افزایش بهره وری گیاهان منجر به جستجو جهت پیدانمودن روش های جدید شده است(Aladjadjiyan، 2007).

 

2-2- افزایش بهره وری در کشاورزی

 

قرن گذشته دامنه ای از کاربرد مواد شیمیایی پیشرفته نظیر اسید جیبرلیک و کود های شیمیایی در کشاورزی بود و از طرف دیگر مناطق مختلف، افزایش سطح کیفیت زندگی باعث اثرات منفی بر تولیدات غذایی و محیط زیست شده است. بنابراین علوم کشاورزی به سمت عوامل تاثیر گذار اکولوژیک در تولیدات گیاهان از قبیل یونیزه نمودن، اشعه لیزر، اشعه ماوراء بنفش، میدان های مغناطیسی و الکتریکی و نظایر آن سوق پیدا نموده است(Faqenabi و همکاران، 2009).

 

تمام فرایند های حیاتی عمدتا به تبادل انرژی بین سلول و محیط وابسته اند. در خصوص مواد شیمیایی بهبود دهنده رشد لازم است تا این مواد مستقیما داخل سلول شوند تا تاثیر گذار باشند، ولی تیمار های فیزیکی با انرژی القا شده به سلول، شرایطی را برای نقل و انتقالات مولکولی ایجاد می کنند و در نتیجه مواد ضروری برای سلول را فراهم می آورند. این شرایط، مفهوم کشاورزی کوانتمی[1] را می رساند که در سال های اخیر به شدت مورد بحث قرار گرفته است(Aladjadjiyan، 2007). بنابراین بعضی دانشمندان معتقدند که قرن حاضر، کاربرد بیوفیزیک و تاثیر عوامل فیزیکی روی موجودات زنده خواهد بود(Faqenabi و همکاران، 2009).

 

از فن آوری های نوین دیگر که اخیرا وارد عرصه کشاورزی شده است استفاده از فن آوری نانو می باشد. نانو تکنولوژی دستکاری یا مجتمع کردن اتم های منفرد، ملکول ها یا توده های ملکولی به ساختارهایی با ویژگی ها و صفات جدید بسیار متفاوت است. در این بین استفاده از نانو ذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم گسترش زیادی پیدا نموده است(صالحی و تمسكنی،1387). در آزمایشی ترکیبی از ذرات نانو SiO2 و TiO2 فعالیت نیترات ردوکتاز را در سویا افزایش داد و توانایی جذب و استفاده از آب و کود را تشدید نمود(Lu و همكاران ،2002)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...