منبع اصلی غذای انسان را گیاهان تشکیل می دهند. گیاهان در مقابل 80 تا 100 بیماری که به وسیله ویروسها، باکتریها، میکوپلاسماها، قارچ ها و جلبک ها ایجاد می شود، حساسند و همچنین باید با 30000 گونه علف هرز رقابت نماید که از این عده تقریبا 1800 گونه باعث کاهش شدید محصول می شوند. حدود 3000 گونه نماتد به این گیاهان حمله می کنند، که 1000 گونه آنها خسارت اقتصادی وارد می کنند و بالاخره از 800000 گونه حشره در حدود 1000 گونه باعث کاهش میزان محصول می شوند                    ( Timothy,1995).

اقتصاد

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

روشهای مبارزه با آفات در مواردی از به هدر رفتن درصد زیاذی از محصول جلوگیری می کنند که در این میان نقش ترکیبات شیمیایی انکار ناپذیر است. مثلا در غنا گه محصول اصلی آن کاکائو است، با استفاده از حشره کش هایی که برای کنترل یک نوع حشره به کار برده شد، محصول کاکائو سه برابر شده است. همچنین در کشور پاکستان با استفاده از حشره کش ها حدود 33% بر تولید شکر افزوده شده است. طبق برآورد سازمان خواروبار جهانی FAO بدون کنترل حشرات، بیماریها و علف های هرز، حدود 80% محصول سالانه برنج از بین می رود.

 

یکی از روش های قاطع برای مبارزه با آفات استفاده از انواع آفت کشها می باشد که با داشتن اثر سریع    می تواند در مدت زمانی کوتاه آفات را از بین ببرد، ولی با داشتن این مزایا دارای معایب بسیاری مانند اثرات مخرب بر موجودات زنده و محیط زیست می باشند ( اسماعیلی،1362).

 

آفتکشها نه تنها برای بی مهرگان، بلکه برای پستانداران و پرندگان نیز خطرناک می باشند. در نواحی که از آفتکشها برای مبارزه با آفات کشاورزی و کنترل ناقلین بیماریها وجوندگان استفاده می شود، سایر موجودات نیز در معرض آلودگی قرار می گیرند. همچنین بقایای حشره کشها در محصولات کشاورزی و یا خاک نیز سلامت انسانها و حیوانات را با خطر مواجه می سازد. مسمومیت های ناشی از مصرف سموم کشاورزی هر روز به نحوی خودنمایی می کنند و مثل یک دشمن پنهان، سلامت انسانها و سایر موجودات را تهدید می نمایند. مسمومیت های ناشی از عوارض سموم مانند عقیمی در مردان، تومورزایی، ایجاد آب مروارید در اثر تماس با تعدادی از حشره کشها، مشکلات ریوی و تأثیر بر سیستم ایمنی بدن است. امروزه افزایش موارد سرطان، بیماریهای قلب و عروق و … در انسان را مربوط به عوامل زیست محیطی و تغذیه از مواد ناسالم و مواد حاوی مواد شیمیایی (از جمله حشره کشها و مواد افزودنی) می دانند (فتاحی،1387).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...