هنر معماری ایران نیز یک هنری برخاسته از فطرت پاک و ناب انسانی می‌باشد که از نقش دل ایرانیان برخاسته و در نقش و نگار معماری ایرانی نشسته است. این دل‌ربایی و زیبایی در معماری ایرانیان برخاسته از دل و فرهنگی غنی است که آثار به جا مانده از تاریخ پرافتخار ایرانیان گواه آن می‌باشد. امروزه بر کسی پوشیده نیست که نقش معماری بر روان و افکار و اندیشه انسان امری قابل قبول و تجربه شده است. از طرفی فلسفه، اندیشه و جهان‌بینی نیز بر معماری تاثیر بسزایی دارد. حال اگر به این نکته اشاره کنیم که ارتباط دوطرفه بین معماری و فلسفه می‌تواند راه سعادت بشر را تامین کند سخنی به گزاف نگفته‌ایم. معماری، جلوه تجسم عقل است نه عقلی که محدود به گفتن کلمات می‌باشد بلکه فراتر از محدودیت‌های زبان است و چه بسا اگر معماری نبود انسان در به نمایش گذاشتن زیبایی درون خود ناتوان می‌گشت.

 

امروزه در دنیای مدرن با گسترش فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نو هرکسی قادر به ارائه تجسمات و تخیلات خود در دهکده کوچک جهانی است و بروز همه این تنوعات و تجسمات در این دنیا، انسان امروزی را مات و مبهوت می‌کند. آنچه که مهم است نمی‌توان خود را در این گردباد جهانی معلق گذاشت، و نظاره‌گر جهت‌یافتن ذهنیات و افکار خود بر اساس هرج‌ومرج فضای ذهنی دیگران شد. امروزه از پس هر رنگ، رنگی دگر می‌آید و در قالب و لعابی خاص، بخشی از ذهن خام ما را پرورش می‌دهد. اگرچه این تنوع کثرت اندیشه و فکر امری 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  پسندیده است و مکمل این ضرب المثل ایرانی که همه چیز را همگان دانند است، اما نداشتن سهم در این دانستن برای ما ایرانیان که دارای فرهنگی غنی و تاثیر‌گذار بوده‌ایم قدری آزار دهنده است. لذا بایستی در این دهکده هم به نحوی روزگار گذراند، که ایرانیان با فرهنگ اصیل بدان شهرت داشتند. یعنی با پذیرفتن و انتخاب آگاهانه محاسن فرهنگ‌های دیگر و افزودن آن به محاسن خود و با طرحی نو در انداختن، نقش خود را در این تنوع ایفا کرد.

 

هنر معماری همواره ازجمله کارآمدترینِ ابزارها در ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارائه افکار و اندیشه محسوب می‌گردد. معماری ایران یکی از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه ایران است که پیشینه قوی و ثابت شده‌ای دارد. این ابزار فرهنگی امروزه به دلیل مشکلات خاص خود تا حدودی به فراموشی سپرده شده است، لذا بایستی به احیای این ابزار بپردازیم و با تفکر و تعقل با آشنایی و مطالعه در مبانی نظری و فلسفی دنیا بنیان‌های نظری و فلسفی خود را محکم و از سر شناخته، به انتخاب و خلق آثار نو که مقبول جامعه‌ی امروزی است، بپردازیم. یکی از مشکلات اساسی جامعه‌ی معاصر ما فقر فلسفه است و بایستی تا حد امکان در زدودن این نقیصه در دانشگاه‌ها و نسل جدید معماران امروزی بکوشیم. شناخت آثار فرهنگی، معرفی و مطالعه آن‌ها یکی از مهمترین الزامات توسعه‌ی فرهنگی است، لذا مطالعه در آثار معماری و شناخت دیدگاه‌ها، مبانی فلسفی و نظری در پس زمینه‌ی ‌آن‌ها به‌خصوص در دوران معاصر ایران می‌تواند نقش مهمی در بروز، شکل‌گیری و جهت‌دهی اندیشه‌ی نسل جدید معماران و هنرمندان ما باشد. باشد که معماران امروزی بتوانند از فلسفه‌های جاری بر افکار مطلع گشته و دست به خلق آثاری درخور جامعه‌ی مدرن و با فرهنگ غنی ایران فایق آیند.

 

1-2-  مسأله‌ی اساسی تحقیق

 

در این تحقیق سعی بر آن شده است که مبانی فلسفی و نظری در هنر و معماری مورد مطالعه و رصد قرار گیرد. همچنین دوره‌های تاریخی مهم تاثیرگذار که به دنیای امروزی یعنی دنیای پسامدرن رسیده است بررسی شود و همزمان معماری معاصر ایران نیز مورد مطالعه قرار بگیرد. موضوع اصلی بررسی ریشه‌های پست‌مدرن و اندیشه‌ی تکثرگرایی و نمود آن در معماری معاصر ایران می‌باشد. در نهایت با تفسیر و تحلیل موزه هنرهای معاصر که یکی از برجسته‌ترین بناهای [پست‌مدرن] معاصر است، جریان فکری حاکم بر آن مورد بحث واقع شده و نحوه‌ی تأثیر تفکر پسامدرن کثرت‌گرا در معماری معاصر ایرانی به‌نمایش گذارده شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...