شناسایی و اولویت بندی عوامل اثربخش بازاریابی رابطه مند در افزایش رضایتمندی مشتریان |
در دنیای پررقابت امروزی بدون شک مشتریان از مهمترین سرمایههای هر سازمان تولیدی و خدماتی محسوب میشوند. وجود مشتری برای بانکها و مؤسسات مالی، بیش از سایر سازمانها اهمیت دارد زیرا نه تنها سرمایه اصلی و منابع مالی بانکها از طریق سرمایهگذاری مشتریان تأمین میگردد، بلکه خریدار تمامی خدمات بانکی نیز همان مشتریان هستند؛ بنابراین وجود مشتری ضامن بقا و ادامه حیات بانک است. اهمیت و بررسی رضایت مشتریان زمانی بیشتر آشکار میشود که بدانیم یکی از دلایل اصلی زوال مشتریان عدم رضایت آنان است و نارضایتی مشتریان هزینههای سنگینی به بانک تحمیل میکند. ایجاد رضایت مشتری، نیازمند آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواستههای او و در نتیجه برقراری روابط نزدیک با مشتری است. بازاریابی رابطهمند رویکردی جدید در صنعت بانکداری هست که هدف اصلی آن ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت به منظور درک و شناخت کامل از مشتری و تأمین رضایت او است.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بازاریابی رابطهمند در رضایتمندی مشتریان در خدمات بانکی میپردازیم.
1-2) شرح و بیان مسئله پژوهشی
بیشک میتوان گفت مهمترین دارایی اغلب شرکتها مشتریان آنها هستند. امروزه، مشتریان برای تصمیمگیری در فرایند خرید با سؤالات و اما و اگرهای بسیاری روبرو هستند و تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شدهاند مشتریان با حق انتخابهای فراوان مواجه باشند [1]. از سوی دیگر شرکتها دریافتهاند که هزینه جذب مشتریان جدید تا پنج برابر حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری، تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری میتوانسته در طول زندگی انجام دهد [2].
بازاریابی رابطهمند با بکارگیری فناوری در بازاریابی، فروش، ارتباطات و مدیریت مشتری، تعاملات بلندمدت با مشتری ایجاد کرده و با افزایش ارزش مشتری منجر به سود هر دو طرف (شرکت/مشتری) خواهد شد. بازاریابی رابطهمند به چهار طریق بر عملکرد شرکت تأثیر میگذارد:
- ارائه بالاترین کیفیت خدمات به مشتریان برای برآوردن نیازهای آنها.
- ایجاد اطمینان از اینکه کارکنان از عهده تأمین نیازهای مشتریان با رضایت بیشتر برمیآیند.
- افزایش وفاداری مشتریان.
- سود فروش [7].
در صنایع خدماتی که ارائه خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل مستقیم با مشتری است، رضایت کلی مشتریان مبتنی بر چگونگی رویارویی و تجربه آنان از سازمان است؛ ازاینرو شرکتها منابع قابلتوجهی را صرف اندازهگیری و مدیریت رضایت مشتری میکنند. بنگاههای اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید در خصوص عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و مراجعه مجدد او تحقیق کنند و از طریق تأمین رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند [8].
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 07:16:00 ب.ظ ]
|