شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی خاک در منطقه دارابکلا-مازندران |
جنگل یک بومسازگان طبیعی است. بومسازگان طبیعی به منطقهای ناهمگن گفته میشود که اجزاء تشکیلدهنده آن در زمان و مکان متنوعاند. در حفظ چنین شرایطی، هر گونه دخالت باید با درک صحیح از آن مجموعه و شناخت کامل انجام پذیرد (عابدی، 1385؛ نمیرانیان، 1375).
جنگلهای شمال كشور كه به جنگلهای ناحیه رویشی هیركانی یا خزری- جنگلهای مرطوب شهرت یافتهاند، همچون نواری سبز حاشیه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته كوه البرز از آستارا تا گلیداغی را به طول تقریبی 800 كیلومتر و عرض 20 تا 70 كیلومتر و تا ارتفاع 2800 متری از سطح دریا پوشاندهاند و دارای بیش از 80 گونه درختی و 50 گونه درختچهای میباشد (مروی مهاجر، 1384؛ ثابتی، 1373).
جادههای جنگلی از الزامات مدیریت واحد جنگل محسوب میشوند كه در حمل و نقل چوب و استفاده از سایر خدمات جنگل نقش ویژهای را ایفا میكنند (مجنونیان و همكاران، 1387 ؛ پارندس و جونز[1]، 2000؛ گلبارد و بلناپ[2]، 2003). در طراحی و ساخت جادههای جنگلی باید توجه داشت كه به بومسازگان و محیط زیست جنگل آسیب كمتری وارد شود (اكبری و همكاران، 1387). توسعه پایدار و اجرای بهینه طرحهای جنگلداری مستلزم ایجاد شبکههایی از جادههای اصلی و فرعی میباشد (جمشیدیکوهساری و همکاران، 1387). خاک عمدهترین مصالح ساختمانی راههای جنگلی بوده و در عین حال بستر آن را تشکیل میدهد. پوشش گیاهی استقرار یافته بر روی خاک هر منطقه نشاندهنده پایداری خصوصیات مطلوب فیزیکی و شیمیایی خاک و نیز مساعد شدن شرایط اقلیمی میباشد (کرمی، 1364؛ سهرابی، 1383). احداث جاده در یک منطقه جنگلی کوهستانی در واقع یک دخالت عمده در طبیعت دست نخورده و ناشناخته جنگل بوده و منجر به بهم زدن تعادل طبیعی میشود. به همین خاطر شناخت و آگاهی از ویژگیهای زمینشناسی، ریختشناسی و خاکشناسی منطقهای که جاده از آن عبور میکند از
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
مهمترین عوامل موثر در اتخاذ تصمیمهای مناسب به منظور کاهش هزینههای سنگین ساخت جاده و گزینش شیوههای اصولی در نگهداری و نیز بازسازی راههای جنگلی میباشد (جمشیدیکوهساری و همکاران، 1387؛ مجنونیان و همكاران، 1387). در قسمت تعاریف و مفاهیم در رابطه با جاده جنگلی، گونه توسکا و خاک جنگلی توضیحات کاملتری ارائه میشود.
1-2- مسأله
در بسیاری از مطالعاتی که در کشور ایران انجام شده، رویش درختان مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق به بررسی ویژگیهای خاك جاده و خصوصیات رویشی درختان توسکای موجود در حاشیه جاده و توده داخل عرصه و نیز بالادست و پایین دست جاده و رو و پشت درختان به جاده میپردازد و همبستگی خصوصیات خاک و پارامترهای رویشی نیز بررسی شد. تلاش این تحقیق در جهت یافتن پاسخ برای سوالات زیر میباشد:
1- آیا بین رویش (ارتفاع کل، قطر برابر سینه، شروع شاخه دوانی، تقارن تاج و شادابی) گونه توسکای ییلاقی در حاشیه جادههای جنگلی درجه 1 نسبت به درجه 2 تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2- آیا تفاوت معنیداری بین اثر ویژگیهای خاک اطراف جاده و درون عرصه بر رویش درختان توسکا وجود دارد؟
1-3- فرضیات
1- بین تغییر عرض جاده و میزان رویش درختان توسكا حاشیه جاده رابطه معنیداری وجود دارد.
2- اثر تغییرات فیزیکی و شیمیایی خاك در حاشیه جاده بر رویش توسكا معنیدار است.
1-4- اهداف
1- شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی (pH ،Ec ، آهک، کلسیم، منیزیم، نیتروژن، فسفر و پتاسیم) خاک در منطقه دارابکلا-مازندران
2- شناسایی وضعیت رویش درخت توسکا در حاشیه جاده
1-5- تعاریف و مفاهیم
1-5-1- دوایر سالانه
ویژگیهای رویشگاه به شکل متناسبی در پوشش گیاهی منعکس میشود و شاخصهای کیفیت را میتوان در پوشش گیاهی یافت نمود (بارنس[3]، 1998). رشد درخت ترکیبی از عوامل محیطی شامل انسان و طبیعت میباشد که الگوی رویش درخت را در طول زمان تغییر میدهد. با شناخت شرایط محیطی که توسط حلقههای رویشی درختان نشان داده میشود بهتر میتوان شرایط محیطی را در آینده پیشبینی کرد (عابدینی و همکاران، 1387 ؛ حبیبی بی بالانی، 1387). چوب نتیجه یک فرآیند بیولوژیکی میباشد که تحت تاثیر دامنه گستردهای از عوامل ژنتیکی و محیطی رشد میکند و ویژگیهای متفاوتی دارد. درک فرایندی که سبب رشد درختان میشود، به درک چگونگی پدید آمدن خصوصیات متفاوت چوب کمک میکند (پانچس[4] ، 2004). تنش گیاهان در روی حلقههای رویش بسته به نوع گونه، شکل رشد، موقعیت رویشگاه، نوع خاک، مبدا ژئولوژیکی و وقوع تنشهایی مانند مسمومیت، هجوم انگل ها، پای کوبی و فشرده شدن خاک متفاوت میباشد (والتر[5] ، 1973).
1-5-2- جادههای جنگلی
1-5-2-1 ضرورت احداث جادههای جنگلی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 03:32:00 ب.ظ ]
|