به عقیده زواس کسب و کار الکترونیکی عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه اینترنتی در هر واحدی از زنجیره عرضه، چه در دررون یک شرکت یا بین شرکت­ها، بین شرکت و مشتری و یا چه بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد، چه توام با پرداخت پول باشد یا اینکه پرداختی صورت نگیرد.

اقتصاداقتصاد

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

تحقیقات نشان داده است که از عوامل موثر بر شکست یک کسب و کار الکترونیک فقدان دانش پایه ای کسب و کار, تبلیغ غیر موثر, تدارات ناکافی, ناتوانی در برآورده سازی نیاز مشتریان, استفاده نابجا از منابع مالی و بروز تغییر دررفتار مشتریان می باشد و از سوی دیگر کسب و کارهای موفق اغلب از نوع ترکیبی حقیقی و مجازی بوده وکه از زنجیره تامین قوی و همچنین دامنه­ای از مشتریان موجود بهره می­برده­اند.

 

در این تحقیق سعی بر آن است که عوامل مؤثر بر موفقیت در بکارگیری کسب و کار الکترونیک شناسایی و سپس با بهره­مندی از تکنیک­های تصمیم­گیری چندمعیاره فازی رتبه­بندی شوند.

 

1-2- بیان مساله

 

الوین تافلر در کتاب موج سوم در سال 2008 کسب  کارالکترونیک را اینگونه معرفی کرده است: وسیله­ای است که مسیر رسیدن بنگاه ها به بازارها را هموار می­سازد و مسیری است که به استفاده­کنندگان امکان رسیدن به مشتریان موثر و کارآمد را فراهم می­کند.

 

به عقیده  توریان در سال 2004, کسب و کار الکترونیک حوزه وسیع تری از تجارت الکترونیکی دارد که شامل خدمات مشتری(مدیریت ارتباط با مشتری)فرآیندهای بین شرکای تجاری(مدیریت رنجیره تامین)نیز می شود.

 

علی سرلک نیز کسب و کار الکترونیک را مجموعه ای ار فعالیتهای مربوط به کسب و کار ازجمله مباحث بازاریابی, مالی, خرید و فروش,ارتباط با مشتریان, خدمات پس از فروش, همکاری با سرمایه گذاران و….. می داند که از طریق شبکه اینترنت انجام می­شود.

 

نتایج نشان می دهد وجود ادرس اینترنتی، بالابودن سیستم­های ارتباطی در سازمان، مدیریت منابع فیزیکی و مالی، آماده سازی برای تولید، اندازه و سطح تولید کالا، حمایت از مصرف­کننده، وجود تعرفه­های گمرکی، سیستم حمل و نقل، توسعه کارت­های اعتباری و فرهنگ سازمانی از مهمترین مولفه­های موثر در پیاده­سازی کسب و کار الکترونیک می­باشد (شهریور، 1385).

 

پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی از چند عامل است:ملاحظات بین المللی شامل صادرات، واردات، فناوری، …. است که در تعامل کسب و کار الکترونیک اثر تقویت­کننده بر یکدیگر دارند. وجود شبکه ارتباطی قوی که با اطمینان بالا همراه است. زیرا اطلاعاتی را با سرعت و حجم بالا را می­توان در اختیار گذاشت. میزان مهارت نیروی انسانی بنگاه­ها و حجم سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه و نرخ­های دستمزد هم از عوامل تاثیرگذار بر کسب و کار الکترونیک هستند (ساروخانی، 1389).

 

چه عواملی بر موفقیت کسب و کار الکترونیکی تاثیرگذارند؟

 

رتبه­بندی این عوامل با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی به چه ترتیب می­باشد؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...