رشته فناوری اطلاعات ارزیابی پذیرش یادگیری سیار در دانشگاههای ایران |
یکی از مهمترین ویژگیهای قرن بیست و یکم توسعهی شگفت انگیز فناوری اطلاعات و شبکههای ارتباطاتی جدید جهت افزایش سرعت ارتباطات و کیفیت ارائه خدمات میباشد. روند سریع پیشرفت باعث تغییرات زیادی در زمینه آموزش شده است. عواملی چون کاهش هزینه آموزش، حضور در کلاسهای مجازی، در دسترس بودن، کاهش هزینه رفت و آمد و انعطاف پذیری بالا در گسترش دروس الکترونیکی و استقبال دانشجویان بیتاثیر نبوده است. آموزش مجازی نیز در ایران صنعتی نوپا در فناوری آموزشی و آموزش از راه دور است. اما مراکز و موسسات آموزشی بویژه دانشگاهها در تلاشند تا هر چه سریعتر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی کشور ارائه کنند.
بر اساس فناوریهای آموزشی جدید، موسسات آموزشی نباید فعالیت خود را صرفا بر فراهمسازی محتوا برای فراگیران متمرکز کنند بلکه علاوه بر این تاکید آنها باید معطوف به تواناسازی فراگیران در جهت جستجو، شناسایی، دستکاری و ارزیابی دانش موجود و یکپارچهسازی این دانش در جهان کار و زندگی شخصی خود باشد.
امروزه با توجه به بازده گسترده كاربران، آموزش در الگوی سنتی همچون یك نوع آموزش برای همگان امكان پذیر نیست و ارائه یك نظام شخصیسازی شده كه بتواند به صورت خودكار با سطح دانش و علائق كاربران هماهنگ شود اهمیت فراوانی دارد، نگاهی به تحولات عرصه آموزش و نیازهای بازاركار ایجاب میكند كه محیط مناسب یادگیری همواره و در سطحی وسیع و با انعطاف پذیری لازم در دسترس همگان قرار گیرد.
- ضرورت انجام تحقیق
بر اساس آخرین آمار تعداد مشترکین تلفن همراه در سراسر جهان از 4/12 میلیون در سال 1990به 3/5 میلیارد تا پایان 2010 رسید و تخمین زده میشود نرخ نفوذ این فناوری در سال 2013 به 95 درصد خواهد رسید و طبق آخرین گزارش شرکت مخابراتی اینفورما[1] گفته میشود تعداد مشترکان تلفن همراه ایران تا پایان سال 2011 میلادی از تعداد جمعیت کشور بیشتر شود و به رقم 91/82 میلیون نفر برسد. پیشبینی شده است که ایران در پایان سال 2016 میلادی 13/122 میلیون مشترک تلفن همراه داشته باشد.
همچنین سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، وابسته به مرکز متما در سازمان فناوری اطلاعات ایران، در گزارش خود در این سامانه در سال90، با جداسازی مشترکین و کاربران اینترنت از جمعیت 75 میلیون نفری، 21 میلیون و 642 هزار و 624مشترک اینترنت و
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
32 میلیون و 696 هزار و 275 کاربر اینترنت دارد و با این ارقام، هماکنون ضریب نفوذ اینترنت کشور را بر اساس کل اتصالات 43 درصد اعلام میکند و ضریب نفوذ اینترنت بر اساس رسانه ارتباطی تلفن همراه 19 درصد اعلام میکند.
آمارهای ذکر شده از کشور ایران حاکی از آن است که در سالهای آتی میزان رشد چشمگیری در همگرایی تلفن همراه و اینترنت خواهیم داشت. از این رو با توجه به تاًثیرات چشمگیر تحولات در عرصه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بر روی جنبههای مختلف زندگی بشر از جمله نظام آموزش و یادگیری، علاوه بر بستر سازی مناسب و توسعه زیرساختهای ارتباطی و فناوری توسط دولت، نیاز به ایجاد رضایت در فراگیران و حتی به شوق آوردن ایشان از کیفیت خدمات میباشد. لذا با توجه به قابلیتهای بسیار بالای این سیستم آموزشی و حجم عظیم تقاضا برای آموزش، در باب ضرورت به کارگیری و اهمیت آموزش سیار تردیدی وجود ندارد اما سوالی که رو در رو قرار دارد آن است پذیرش آموزش سیار در سطح دانشگاهها به چه صورت میباشد؟
- بیان مساله تحقیق
در دانشگاهها بالا بردن کیفیت یادگیری و تدریس همواره از مسائل پر اهمیت بوده است. برای نیل به این مقصود کمک گرفتن از فناوری برای پشتیبانی فعالیت تدریس و یادگیری با توجه کاستیهای موجود میتواند اثرگذار باشد. در حال حاضر سیستم آموزشی سنتی دانشگاهها به شکلی میباشد که دانشجویان قابلیت دسترسی همیشگی به اساتید را ندارند. دانشجویان نمیتوانند هر زمان که نیاز به یادگیری در زمینهای خاص دارند، مورد آموزش قرار گرفته و یا پاسخ سوالات خویش را بدست آورند. با توجه به سیستم آموزشی موجود فعل وانفعالات آموزشی در یک سطح باقی مانده و تقویت نمیشود.
آنچه که مشخص است، یادگیری دانشجویان زمان طولانی ندارد و همکاری و تعامل دانشجویان و اساتید، همچنین بین خود دانشجویان در امر یادگیری در حد پایینی میباشد. حمایت و پشتیبانی آکادمیک برای کمک به یادگیری و دسترسی به منابع مطالعاتی مورد نیاز چندان صورت نمیگیرد و همچنان در اکثر دانشگاهها از سیستم تهیه جزوات برای ارائه دروس استفاده میگردد و دانشجویان از امکان مشاوره غیرحضوری با اساتید بهرهمند نیستند.
به منظور دسترسی به اطلاعات مورد نیاز دانشجو، بهره جستن از فناوریهای نوین یک موضوع بدیهی است. به علت آشنایی دانشجویان با فناوری در سطحی قابل قبول امروزه بسیاری از مراکز آموزشی برای انتقال محتوای آموزشی سعی در به خدمت گرفتن فناوری دارند. ایجاد محیطهای آموزش الکترونیکی شاهدی بر این مدعاست. آموزش الکترونیک شکل تعیین کنندهای در فعالیت تدریس و یادگیری به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این میان یک شکل آموزش الکترونیک استفاده از فناوریهای سیار است، که به موجب آن دستگاههای قابل حمل به شبکههای عمومی آموزشی متصل میشوند و مفهومی به نام یادگیری سیار را تشکیل میدهند.
در تعریف یادگیری سیار باید گفت ارسال و انتقال مضمون و ایجاد ارتباط از طریق دستگاههای سیار مانند رایانههای کیفی، رایانههای جیبی، تلفن همراه و یا دیگر ابزارهای الکترونیکی همراه میباشد، که به یادگیری اجازه میدهد فرآیندش را در هر نقطه از فرآیند آموزش تسهیل کند. همچنین به فراگیران اجازه میدهد برنامههای آموزشی را فراتر از مرزهای زمانی و مكانی در دسترس داشته باشند.
بنابراین معیار برآورد آمادگی پذیرش، شناخت فرصتها و چالشهایی نهفته است که جوامع آموزشی را در پذیرش فناوریهای نوین با آنها مواجه میسازد. از این رو در پاسخ به این پرسش که آیا جوامع دانشگاهی آمادگی پذیرش یادگیری سیار را دارند؟ پاسخ بلی یا خیر کافی نیست و نیاز به انجام پژوهشهایی در زمینه عوامل موثر بر پذیرش یادگیری سیار در دانشگاهها طی سالهای اخیر کاملا احساس شده است.
با استفاده از نتایج حاصله از ارزیابی میزان پذیرش یادگیری سیار، دانشگاهها میتوانند در راستای سنجش و برنامهریزی لازم برای منسجم ساختن فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و امر خطیر آموزش گام بردارند.
- هدف تحقیق
هدف این تحقیق احصا عوامل موثر بر پذیرش یادگیری سیار از ادبیات موضوع و سپس توسعه مدل پیشنهادی بر پایه مدل یکپارچه پذیرش و استفاده فناوری میباشد و همچنین ارزیابی شاخصهای موثر بر پذیرش یادگیری سیار از مدل پیشنهادی در میان دانشجویان دانشگاهها میباشد تا با شناسایی این عوامل و تقویت و تسهیل در عوامل مثبت و حذف عوامل منفی بتوان اثر بخشی دورههای آموزشی سیار را افزایش داد.
- سوالات تحقیق
تمرکز تحقیق بر سوالات زیر میباشد:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-05-17] [ 01:05:00 ب.ظ ]
|