کلیات پژوهش

 

 

 

  • مقدمـــه

ریسک و کارایی در زمره مباحث با اهمیت سرمایه‌گذاری قرار دارد. یعنی هرچه کارایی بیشتر باشد ریسک کاهش می­یابد وسرمایه‌گذاری اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. طی دو دهه گذشته تحولات عمدﻩای در بورس درعرصه جهانی پدید آمد که ﺗﺄثیرات عمیق و همه جاﻧﺒﻪای بر کارکرد وفعالیت شرکت‌ها و بنگاههای اقتصادی برجا گذاشته‌ است. از جمله این تحولات می‌توان به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و سرمایه‌های فکری، افزایشِ ریسک و مخاطرات بنگاه، اهمیت یافتن مسئوﻟﻴﺖهای اجتماعی، رعایتِ اخلاقِ سازمانی، تحول سریع درتکنولوژی اشاره کرد. با توسعه و تعمیق این عناصر در حیات اقتصادی بنگاهها و ﺗﺄثیرات آن بر نحوه اداره سازمان‌ها، ادامه حیات و پایداری شرکت‌ها بیش از پیش در گرو کارایی آنها برای همه ذینفعان (یعنی سهامداران، مشتریان، کارکنان و جامعه) است.

اقتصاد

امروزه چالش بزرگ سرمایه‌گذاری عبارتست از ریسک آن برای ذینفعان مختلف سازمان. واقعیت این است که تحقق کارایی سرمایه‌گذاری نیازمند سیستم‌های دقیق و اطمینان‌بخشِ سنجشِ عملکرد و کنترل است. اما تجربه نشان داده است که بهترین شعارها، اهداف و برنامه‌های از ﭘﻴﺶ تعیین‌شده درصورﺗﯽکه مکانیزم‌ها و سازوکارهای لازم برای پیشبرد و ﻧﺘﻴﺠﻪگیری مناسب از برناﻣﻪها را به همراه نداشته باشد و به صورت اصولی و نظامﻣﻧﺪ راهبری نشود به نتایج مطلوب و مورد انتظار نخواهد رسید.

 

هدف این پژوهش بررسی این موضوع می‌باشد که چه رابطه‌ای بین هزینه سرمایه و شفافیت ردآمد در بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد. در ادامه این فصل به کلیات و چارچوب پژوهش پیشِ رو از جمله موضوع پژوهش، اهداف پژوهش، پیشینه پژوهش، فرضیه­های پژوهش و قلمرو مکانی و زمانی آن پرداخته شده است. هدف از ارائه مطالب این فصل، نشان دادن تصویر و نمای کلی از طرح پژوهش است که در فصل‌های بعدی به تفصیل به آن پرداخته شده است.

 

1-2 بیان مسأله

 

هر کسی در طول زندگی خود تصمیماتی را برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف از جمله ملك، طلا، سهام و مانند اینها اتخاذ می كنیم در یك تصمیم علمیانتخاب هر یك، بستگی مستقیم به میزان ریسك و بازده آن فرصت در مقایسه با دیگرفرصت های سرمایه گذاری دارد .به عبارت دیگر هدف اصلی شناسایی آن فرصت سرمایهگذاری است كه بیشترین بازده را با ریسك یكسان و یا كمترین ریسك را در شرایط 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  بازدهمساوی در مقایسه با دیگر فرصت ها به ما می دهد.

 

بررسی‌های تجربی اخیر برای آنالیز تأثیر نظارت بر سرمایه کافی و رابطه بین افزایش سرمایه  و ریسک نشان می‌دهد که تنظیم سرمایه بانک ها در افزایش نسبت‌های سرمایه بدون تغییر اوراق بهادار آن به سمت دارایی ریسک پذیر مؤثر بوده است. این بررسی ها نشان می‌دهد که آیا این نتایج در سالیان اخیر بر نوآوری مالی صحه گذاشته است که ریسک  را کم اهمیت‌تر ساخته است(بازل،1988)[1]. هم چنین می‌توان گفت که افزایش رقابت و هزینه بالای سرمایه احتمالاً محرک ریسک پذیری برای بازگشت از دست رفته مورد نیاز برای افزایش نسبت‌های سرمایه است)کوان،1997)[2]. رشته ادبیات تجربی مرتبط با تأثیر تنظیم سرمایه  و بررسی‌های متعدد کارایی را ارتباط می‌دهند. به دنبال آثار (هیوز[3]،1995)، این محقق دریافت که شناخت صریح مفهوم بازده در مدل‌های تجربی رابطه بین سرمایه بانک ها وریسک ضرورت دارد.

 

بدین منظور، این بررسی‌های ادبیات فوق الذکر مرتبط با تأثیر نظارت مالی را بر ریسک پذیری شرکت ها و رشته تحقیقات تجربی بر کارایی را ارتباط می‌دهند. نتایج نشان می‌دهد که کارایی و سرمایه از عوامل تعیین کننده محرک های مسائل اخلاقی و ریسک پذیری است.

 

بعد مهم دیگر با تغییر رابطه بین سرمایه، ریسک و کارایی برای شرکت های با ساختارهای مختلف مالکیت در ارتباط است. اگر چه راهنمای تجربی مهمی برای نشان دادن این وجود ندارد که آیا تفاوت‌های سیستمی در رابطه بین ریسک‌پذیری، قدرت سرمایه گذاری و بازده برای شرکت ها با ویژگی های مختلف مالکیت وجود دارد یا خیر. بررسی‌های انسون[4](1967) و مکلینگ[5](1980) نشان می‌دهد که فقدان نظم بازار سرمایه برای شرکت‌ها کنترل مالکین را بر مدیریت کاهش می‌دهد، مدیریت را بهتر قادر می‌سازد تا برنامه‌های خود را دنبال کند و از این رو محرک‌های کمتری را مؤثر می‌سازد. از طرف دیگر می‌توان گفت از آنها انتظار داشت تا دارای ویژگی های متفاوت عملکرد و ریسک پذیری نسبت به رقیبان بخش خصوصی باشند.

 

برخی بررسی های تئوریکی نشان داده است که شرکت،های تعاونی ممکن است دارای مزایای کارایی – رقابتی باشند حتی اگر رفتار اولویت هزینه را نشان دهند. مستر[6] (1993) دریافت که شرکت‌های تعاونی کارایی بیشتری دارند، در حالی که سنویان[7] (1993) نشان داد تفاوتی بین بازده شرکت‌های تعاونی و خصوصی  وجود ندارد.

 

لذا پژوهش حاضر درپی‌یافتن پاسخ به این سوال است که چه رابطه ای بین سرمایه، ریسک و بازده دربانک های های پذیرفته شده در  بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟

 

 

 

1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

 

کارایی در ساده ترین بیان حداکثرساختن ستانده با توجه به نهاده معین در مقیاس اقتصادی خرد و کلان است. بدین ترتیب پژوهش در باب کارایی از جمله در سطح بنگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین ابعاد پژوهش در مطالعه های اقتصادی به شمار می‌رود. هرگونه اقدامی در جهت بهبود و ارتقا كارایی بانک‌ها، موجب خواهد شد كه جریان پس انداز، سرمایه گذاری و تخصیص منابع، بهبود یابد و امكانات بالقوه، پراكنده و نهفته دركشور برای پیشرفت و رفاه عمومی به كار گرفته شود. یکی از مهم ترین مباحث در صنعت ،مبحث کارایی و ریسک می باشد. هر جا که آینده ناشناخته باشد، ریسک وجود دارد. از این رو،کسانی می توانند آینده ای مطمئن را برای خود و سازمان خویش رقم بزنند که بتوانند با برنامه ریزی و تحلیل های صحیح، شناخت خود را افزایش دهند.

 

سرمایه­گذاران در تصمیمات سرمایه­گذاری خود نیاز دارند که ابتدا اطلاعات موجود در مورد شرکت­ها را بررسی و تحلیل نمایند و سپس گزینه ­مناسب سرمایه­گذاری را انتخاب نمایند. نقش اطلاعات درست، واضح و شفاف که ماهیت و وضعیت داخلی بانک را به دنیای بیرون مخابره نماید در تصمیم­گیری­ها غیرقابل انکار است. اما هرقدر که بانک­ها مبهم­تر و ریسکی­تر باشند، شفافیت درآمد کمتر می‌شود (رودریگز و نیکل، 2015)[8].

 

بنابراین، شفافیت درآمد یکی از مباحث مورد علاقه و مهم برای سرمایه­گذاران می­باشد. مدل­های مختلفی جهت تخمین شفافیت سود توسط محققان مختلف ارائه­شده ­­است که همه آن­ها با ابهام روبرو است. بنابراین نتایج مطالعات حاکی از آن است که مدل مذکور عاری از اشکال نیست و برآوردهای حاصله از این مدل چندان قابل اعتماد نیست.

 

بنابراین پژوهش حاضر به بررسی رابطه هزینه سرمایه و شفافیت درامد در بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.

 

 

 

1-4  اهداف پژوهش

 

1-4-1 هدف كلی پژوهش

 

بررسی  رابطه بین هزینه سرمایه و شفافیت سود  بانکهای  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

 

 

 

  • اهداف ویژه پژوهش

 

  • تعیین رابطه بین سرمایه و ریسک در بانک ها

–  تعیین رابطه بین سرمایه و بازده در بانک ها

 

–  تعیین رابطه بین ریسک و بازده در بانک ها

 

 

 

  • اهداف کاربردی پژوهش

– ارائه رهنمودهای عملی و کاربردی در شفافیت سود و لزوم توجه به هزینه سرمایه

 

– کلیه اساتید و پژوهشگران جهت الگوی برای پژوهش های آتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...