فصل اول: کلیات و پیشینه تحقیق

 

1-1 تعریف مساله………. ………………………………………………………………2

 

1-2ضرورت و اهمیت تحقیق……… ……………………………………………………2

 

1-3سوالات تحقیق……………………………………………………………………….2

 

1-4 فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………3

 

1-5 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………3

 

1-6 روش انجام تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و ابزار آن……………………………………………….3

 

1-7 پیشینه تحقیق………… …………………………………………………………………4

 

1-8 چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………………………4

 

فصل دوم: معماری و تزیینات

 

2-1 معماری ایران در دوره اسلامی………………………………………………………..6

 

2-2 تزیینات معماری ایران در دوره اسلامی……………………………………..8

 

2-3 نقش مایه های تزیینات معماری………………………………………………..12

 

2-3-1 نقش مایه انسانی………………………………………………………………….. 12

 

2-3-2 نقش مایه حیوانی…………………………………………………………….13

 

2-3-3 نقش مایه های گیاهی………………………………………………………….13

 

2-3-4 نقش مایه های هندسی………………………………………………….. 14

 

 

ک

2-3-5  نقش مایه  خطی (خط نگاره)………………………………………15

 

2-4 تکنیک های تزیینات معماری………………………………………………19

 

2-4-1 آجر و سنگ……………………………………………………………………..20

 

2-4-2 گچ………………………………………………………………………………………21

 

2-4-3 کاشی و سرامیک………………………………………….. 24

 

2-4-4 نقاشی دیواری……………………………………………………………24

 

فصل سوم: معرفی بنای مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

 

3-1 تاریخچه تبریز…………………………………………………………………..26

 

3-2 شیوه معماری آذری……………………………………………………………………27

 

3-2-1 بناهای سبک آذری………………………………………………………………..28

 

3-3 مختصری از دولت قره قویونلو…………………………………………29

 

3-4 نقش دولت قره قویونلو در تاریخ هنر ایران…………………………………………31

 

3-5 معماری در دوره قره قویونلو…………………………………………………………………..32

 

3-6 مسجد کبود……………………………………………………………………………33

 

3-7 بررسی نقوش مسجد کبود تبریز…………………………………………………..36

 

3-8 تاریخچه اصفهان……………………………………………………………………68 

 

3-9 شیوه معماری اصفهانی……………………………………………………………………..68 

 

3-9-1 بناهای سبک اصفهانی…………………………………………………………68

 

3- 10 مختصری از دولت صفوی……………………………………………………………………..70

 

3-11 نقش دولت صفوی در تاریخ هنر…………………………………………………………..72

 

3-12معماری در دوره صفوی……………………………………………………………….73

 

3-13 مسجد شیخ لطف الله…………………………………………………………………………74

 

 

ط

3-14 بررسی نقوش مسجد شیخ لطف الله اصفهان………………………………77

 

  فصل چهارم: مقایسه تطبیقی مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله

 

4-1 مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و شیخ لطف الله اصفهان…………………106

 

4-2 مقایسه تطبیقی طراحی و مصالح………………………………………………..108

 

4-2-1 کاشی کاری………………………………………………………………108

 

4-2-2 خط و خوشنویسی…………………………………………………………..109

 

4-2-3 آجر……………………………………………………………………………110

 

4-2-4 سنگ………………………………………………………………………………………..111

 

4-2-5 معماری و پلان…………………………………………………………………………112

 

4-3 شباهت ها و تقاوت های نقوش………………………………………………………….113

 

4-3-1 اسلیمی دهن اژدری………………………………………………………….113

 

4-3-2 اسلیمی ماری……………………………………………………………113

 

4-3-3 اسلیمی برگی……………………………………………………………………………..113

 

4-3-4 اسلیمی خرطومی…………………………………………………………………….114

 

4-3-5 چنگ یا پیچک…………………………………………………………………………………………115

 

4-3-6 یایه اسلیمی و سراسلیمی……………………………………………………………116

 

4-3-7 برگ………………………………………………………………………………………116

 

4-3-8  برگ مو…………………………………………………………………………………….121

 

4-3-9 غنچه………………………………………………………………………………………………121

 

4-3-10 گل های گرد…………………………………………………………………………………..126

 

4-3-11 گلبرگ…………………………………………………………………………………..126

 

4-3-12 گل های شاه عباسی………………………………………………………….130

 

4-3-13 گل های خاص مسجد کبود…………………………..

 

4-3-14 ترنج………………………………………………………..134

 

4-3-15 قاب…………………………………………………………………….135

 

4-3-16 حاشیه…………………………………………………………………135

 

4-3-17 گره چینی…………………………………………………………………… 136

 

نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………….166

 

فصل پنجم: نشانه چیست؟

 

5-1 نشانه………………………………………………………………………….. 162

 

5-2 نماد و نشانه در طول تاریخ……………………………………………………….169

 

5-3 نشانه (لوگو) ……………………………………………………………………………………170

 

5-4 ویژگی‌های بصری نشانه……………………………………………………….170

 

5- 5 نشان…………………………………………………………………………………………………..171

 

5-5-1تطور نشانه از شمایل به سوی نماد……………………………………………………171

 

5-6 نماد ها و احساسات………………………………………………………………………………..171

 

5 – 7 استفاده از رنگ؛ در طراحی نشانه…………………………………………………………171

 

5-8  انواع نشانه…………………………………………………………………………………….172

 

5-8-1 نشانه ی نمایه ای indexi que …………………………………………………..172

 

5-8-2 نشانه شمایلی iconique ………………………………………………………172

 

5 -8-3 نشانه نمادین symbolique ………………………………………………..172

 

5-8-4 نشانه‌ تصریحی و تلویحی………………………………………………….172  

 

5-9 اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی آرم …………………………………………..173

 

5-9-1 انواع آرم………………………………………………………………………………………..173 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

5-9-2 آرم نوشتاری logo type  …………………………………………………………173

 

5-9-3 آرم شمایلی logo iconique یا    ico type ……………………………………………174

 

5-9-4 آرم تلفیقی logo mixte ………………………………………..175

 

5-10 نشانه‌های ترسیمی …………………………………………………….175

 

 

5-11 نمادها و ارتباطات بین‌الملل ……………………………………………..175

5-11-1نشانه های تجاری………………………………………………………………..176

 

فهرست منابع مطالعاتی………………………………………………………..177

 

پروژه عملی……………………………………………………………………………..184

 

چکیدة لاتین………………………………………………………………190

 

تعریف مساله

 

تداوم در نقوش معماری ایرانی یک روند چند هزار ساله داشت که در هر دوره بر طبق مذهب و دین و نوع مصالح ساختمان دچار تحولاتی می شد. ولی در کل نمادهای کهن باستان و باستانی ایرانی تکرار می شد.

 

با ظهور مکتب تیموری و گسترش کاشی کاری در معماری این روند در دوره صفوی به نقطه اوج خود رسید. ولی دوره صفوی هم مثل سایر دوران ایران در زمینه هنر و معماری در ادامه دوران قبل از خود بود. که در این بین معماری دوره قره قویونلو (مکتب آذری) در زمینه تزیینات بیشترین تاثیر را در معماری صفوی گذاشت. در این بین شباهت های بسیاری در کاشی کاری های مسجد کبود و مسجد شیخ لطف الله می توان شاهد بود.

 

1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق

 

1-3 سوالات تحقیق

 

سوالاتی که این پژوهش در پی پاسخگویی آنها می باشد با یک نگاه کلی عبارتند از:

 

– تاثیر سنت های ایرانی در شکل گیری و همانندی نقوش مسجد کبود و شیخ لطف الله چیست؟

 

– آیا نقوش مسجد شیخ لطف الله تحت تاثیر مسجد کبود بوده است؟

 

– با وجود شباهت بسیار علت تفاوت های زیاد این دو بنا ناشی از چیست؟ 

 

 

  1-4 فرضیات تحقیق

_ معماری و نقوش دوره صفویه تحت تاتیر دوره قره قویونلوها بوده و با توجه به این که دوره صفویه در برخی موارد نیز تحت تاثیر دوره ترکان بوده که از جمله شیعه شدن را می توان ذکر کرد.

 

_ نقوش مسجد شیخ لطف الله از نقوش مسجد کبود الهام گرفته و تاثیر خطوط و فرم ها را در این مسجد می توان دید. به ویژه اوج شباهت را در نقوش پایه صحن مسجد کبود و نقوش طاق نمای گنبد خانه مسجد شیخ لطف الله که با زمینه نخودی رنگ است می توان دید. نقوش طاق نمای گنبد خانه برگرفته از نقوش پایه صحن مسجد کبود است. ولی این دو بنا دارای تفاوت هایی نیز می باشند.

 

_ تفاوت های موجود در این دو بنا را می توان با این فرض بیان نمود یکی بعد زمانی نزدیک به150 سال که بین ساخت این دو مسجد می باشد. نیز توجه به این که دو بنا در دو ناحیه مختلف آب و هوایی ساخته شده اند. همچنین مکتب های هنری موجود در این شهرها بی تاثیر نبوده، نکته قابل توجه این  است که هنر اصفهان ریشه در مکتب سلجوقی دارد و هنر تبریز به هنر ایلخانیان برمی گردد.

 

1-5 اهداف تحقیق

 

هدف اصلی که این پژوهش دنبال می کند عبارتند از:

 

_ بررسی و تطبیق نقوش دو بنای  تاریخی مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان.

 

_شناخت قابلیت های گرافیکی نقوش و رسیدن به آرم هایی فرهنگی که از ریشه و فرهنگ ملی و دینی خود جامعه باشد.

 

_جمع آوری نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان واجرا برداری و آنالیز آنها.

 

هدف فرعی که این پژوهش نیز عبارتند از:

 

_ بررسی دو دوره تاریخی از نظر مکان و جغرافیا و پیشینه ی فرهنگی.

 

_شناخت اسلیمی و ختایی و آرایه های تریینی.

 

در مجموع هدف کلی بررسی بصری و جمع آوری نقش مایه های مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد. این تطبیق و تحلیل نقش مایه ها جهت بهره گیری از قابلیت های بصری نقوش در خلق آثار هنری می باشد.

 

1-6 روش انجام تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و ابزار آن

 

 با توجه به قدمت، اهمیت و تاریخی بودن مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان این پژوهش از نوع تاریخی توصیفی بوده و اطلاعات حاصل را از طریق کتابخانه ای و میدانی و با حضور در محل مورد نظر و مشاهده و تجربه شخصی جمع آوری گردیده است. اطلاعات تصویری و نقوش و نقش مایه های جامعه آماری با استفاده از تکنیک عکاسی با حضور در محل تهیه شده اند. تمامی تصاویر به غیر از آنهایی که منابعشان ذکر شده توسط نگارنده تهیه شده اند. در مرحله ی بعد عکس ها و نقوش نیز با استفاده از برنامه های گرافیکی آنالیز شده است.

 

 

 

1-7 پیشینه تحقیق

 

در هیچ رساله یا کتابی به طور مستقل یا غیر مستقیم این دو بنا که در دو دوره تاریخی متفاوت ساخته شده به این صورت مورد مقایسه قرار نگرفته است.

 

منابع بسیاری به معرفی این بناها و دوره ی تاریخی پرداخته اند اما این دو بنا را مقایسه نکرده اند. چندی از منابع مورد استفاده عبارتند:

 

    • ترابی طباطبایی، جمال، نقش ها و نگاره های مسجد کبود تبریز، نشریه موزه آذربایجان شرقی، شماره4، مهر1348.

 

    • کیانی، محمدیوسف، تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، چاپ دوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، تهران،1377.

 

    • اپهام پوپ، آرتور و آکرمن، فیلیس و شرودر، اریک، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری، شاهکارهای هنر ایران، چاپ سوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1383.

 

    • سلطانزاده،حسین، تبریز خشتی استوار در معماری ایرانی، چاپ اول، چاپ صهبا، تبریز، 1376.

 

    • نجم آبادی، محمدحسین، مسجد شیخ لطف الله و ویژگیهای آن، چاپ دوم، نشر فرزان روز، تهران، 1381.

 

    • پیرنیا، محمد کریم، تدوین غلامحسین معماریان، سبک شناسی معماری، چاپ چهارم، انتشارات سروش دانش و معمار، تهران، 1384.

 

  • و . . .
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...