فرهنگ و تمدن هر جامعه­ای به فعالیت­ها و روابط اجتماعی و چگونگی برخورد این پروسه­ها با هم  بر می­گردد. زمانی که جامعه­ای فرهنگ لازم برای ارتباط و تعامل بین افراد نداشته باشد به طور قطع این جامعه به سمت انحطاط کشیده می­شود. لذا وجود سیستمی نظام مند در جوامع می­تواند از انحطاط جلوگیری کند.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

پژوهش حاضر سعی داشته است که با نگاه و تحلیلی عمیق ابتدا به شناخت نظام طبقاتی گوناگون و سپس با استفاده از آموزه­ها به نظام طبقاتی هندوایرانی بپردازد. در رابطه با این موضوع، میراثی که اقوام هندوایرانی از نیاکان خود به سرزمین­های تازه خودشان به ارمغان بردند، نظام طبقاتی یا کاستی بود. نظامی که خصیصه اقوام هندواروپایی است و آنهم به نوع زندگی، مهاجرت، نحوه تقابل و رفتار اقوام هندوایرانی با بومیان سرزمین هایی تازه آنها باز می­گردد. سابقه تشکیل طبقات اجتماعی در ایران و جهان بر هر مجموعه­ای از علل که استوار بوده باشد این نکته بدیهی است که آریایی­ها در بدو ظهور خود در منطقه- فلات، به مرحله­ای از رشد اجتماعی و تفکیک مسئولیت­ها و تشخیص توانایی­ها و تعلقات خاص در میان خویش رسیده بودند تا بتوانند از تقسیم بندی­های اجتماعی مبتنی بر کار و پیشه سخن بگویند.(شعبانی، 1379: 117).

 

این رشد اجتماعی تا آنجا پیش رفت که آنها توانستند با حفظ و تداوم نظام اجتماعی و طبقاتی در سرزمین جدید ماندگار شوند. در حالی که سرزمین هند خالی از نظامی با اقتدار و شکوهمند بود. یکی از علت­های آن را می­توان عدم توجه به مطالعه موسسات و تشکیلات اجتماعی دانست. در واقع این تفکر در بین آن­ها رواج داشت که این گونه تشکیلات اجتماعی در طول تاریخ تغییر چندانی به خود ندیده­اند. این طرز تلقی سبب تقویت این نظریه شد که فرهنگ هندی، فرهنگی ایستا و بی تحرک بوده و فرهنگی است که در طی قرون متمادی تغییرو تحول پیدا نکرده و علت آن دل مردگی ذاتی هندوان و اعتقاد آنها به سرنوشت محتوم دانسته می­شد. حال آنکه حتی تجزیه و تحلیل سطحی تغییرات روابط اجتماعی در نظام کاستی حکایت از همه چیز می­کند.(تاپار، 1378: 16).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...