. 122

 

4-1-ساختار اجتماع. 123

 

4-1-1 نهاد اجتماع. 124

 

4-1-1-1- اوضاع اجتماع. 124

 

4-1-1-2زنان در جامعه آن روزگار. 125

 

4-1-1-3مشاغل.. 127

 

4-1-2نهاد سیاست… 129

 

4-1-2-1رابطه هجویری با دربار غزنوی و سلجوقی.. 131

 

4-2-2-1رابطه هجویری با مشایخ.. 133

 

4-1-2-3 شخصیت های متصوفه. 134

 

4-1-2-3-1 ابوالقاسم کرکانی.. 136

 

4-1-2-3-2 ابوالقاسم قشیری.. 137

 

4-1-2-3 -3از دیگر نام‌های درخشان در زندگی عارفانه هجویری ابوالعباس شقانی است: 139

 

4-1-2-3-4 مظفر حمدان. 140

 

4-1-2-3-5 ابوعلی الحسن بن ابی الحسن البصری.. 141

 

4-1-2-3-6  ابوالقاسم الجنید بن محمد بن الجنید القواریری.. 142

 

4-1-2-3-7 مالکم بن دینار. 143

 

4-1-2-3-8 ابوالسحاق ابراهیم بن ادهم بن منصور. 143

 

4-1-2-3-9ابوسعید فضل الله بن محمد المیهنی.. 144

 

4-2 فرهنگ… 146

 

4-2-1 باورها 148

 

4-2-2 ارزش‌ها 150

 

4-2-3 هنجارهای اجتماعی.. 152

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

4-2-3-1رسوم اجتماعی.. 152

 

4-2-3-2 رسوم اخلاقی.. 153

 

4-2-3-3-کنترل اجتماعی.. 155

 

4-3شخصیت هجویری.. 157

 

4-3-1 صورت هجویری.. 158

 

4-3-2 سیرت هجویری.. 160

 

4-3-2-1دیدگاه هجویری در باب تصوف… 161

 

4-4 تصوف… 164

 

4-4-1 ارتباط فقر و تصوف از دیدگاه هجویری.. 164

 

4-4-2دیدگاه هجویری در باب تصوف… 165

 

4-3-2-1 صفات و ویژگی های اخلاقی هجویری.. 165

 

4-3-2-1-1 تساهل و مردم داری از دیدگاه هجویری.. 165

 

4-3-2-1-2- مدارا و عدم خصومت و بخشندگی.. 167

 

4-3-2-2-طنز از دیدگاه هجویری.. 167

 

4-3-2-3-شعر در نزد هجویری.. 170

 

4-4-2-1 اعقاید. 172

 

4-4-2-1-1 اعتقاد به خواب از دیدگاه هجویری.. 172

 

4-4-2-1-2 رضا از دیدگاه هجویری.. 174

 

4-4-2-1-3- دیدگاه هجویری در مورد صحو سکر. 175

 

4-4-2-1-4  نماز از دیدگاه هجویری و بیان نظرات مشایخ.. 175

 

4-4-2-1-5  محبّت از دیدگاه هجویری.. 176

 

4-4-2-1-6  دوستی از دیدگاه هجویری.. 177

 

4-4-2-1-7 دیدگاه هجویری راجع به سماع. 178

 

4-4-2-1-8 تفسیر و تعبیر آیات و عبارات از دیدگاه هجویری.. 180

 

4-4-2-1-9 دیدگاه هجویری راجع به  خرقه. 182

 

4-4-2-1-10 خرق از دیدگاه هجویری.. 183

 

4-4-2-1-11شرط مقعه پوشیدن از دیدگاه هجویری.. 185

 

4-4-2-1-12 شرط پوشیدن مرقعات از دیدگاه هجویری.. 185

 

4-4-2-1- 13 آداب و رسوم و سنت: از دیدگاه هجویری.. 186

 

4-4-2-1-14 خرقه افکنی و جامه درانی: از دیدگاه هجویری.. 187

 

4-4-2-1-15 آداب سفر و اقامت کردن در جایی از دیدگاه هجویری.. 191

 

4-4-2-1-16 علم از دیدگاه هجویری.. 193

 

4-4-2-1-17  ملامت از دیدگاه هجویری.. 194

 

4-4-2-1-17-1 صورتِ ملامت راست رفتن.. 195

 

4-4-2-1-17-2 صورتِ ملامت قصد کردن. 196

 

4-4-2-1-18 اعتقاد به حل مشکلات از طریق ملامت از دیدگاه هجویری.. 198

 

4-4-2-1-19 رسم ملامت از دیدگاه هجویری.. 199

 

4-4-2-1-20 حج از دیدگاه هجویری.. 199 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

4-4-2-1-20-1 بیان خاطرات حج از زبان دیگران. 200

 

4-4-2-1-21 رحمت‌الهی  از دیدگاه هجویری.. 201

 

4-4-2-1-22  قبض و بسط – وقت  از دیدگاه هجویری.. 202

 

4-4-2-1-23 وقت… 203

 

4-4-2-1-24 ریاضت ازدیدگاه هجویری.. 203

 

فصل پنجم:نتیجه‌گیری

 

5-1 نتیجه‌گیری.. 207

 

5-2 پیشنهادات پژوهشی.. 209

 

فهرست منابع. 210

 

 

 

 

 

 

 

اصل اول:

 

کلیات طرح

 

 

 

1-1 بیان مسئله تحقیق:

 

جامعه شناسی علمی است که زندگی اجتماعی مردمان جوامع گوناگون را با توجه به نهادهای اجتماعی موجود و روابط اجتماعی حاکم بر آن مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهد.

 

ادبیات  هر دوره، نماینده روحیات و فراز و نشیب‌های اجتماعی است که در زمان‌های مختلف تغییر می‌یابد و در هر عصر معنی و مفهوم خاص خود را پیدا می کند بطوری که اوضاع اجتماعی هر دوره را می‌توان از ادبیات آن دوره شناخت و انعکاس آن را دریافت؛ چه ادبیات هر عصری رنگ اجتماعی خاص خود را دارد.

 

جامعه‌شناسی ادبیات شاخه‌ای از جامعه شناسی است که ساخت و کارکرد اجتماعی ادبیات و روابط میان جامعه و ادبیات  و قوانین حاکم بر آن را بررسی می  کند

 

این علم به بررسی ساختار و محتوای اثر ادبی و ارتباط آن با ساختار و تحولات اجتماع می‌پردازد و به محیط که در واقع در بردارنده عناصر اقلیمی،‌اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر ملت است توجه دارد. پیوند بین ساخت جامعه و اثر ادبی مقوله «جامعه شناختی ادبیات» را مطرح می‌سازد و محققان را بر آن می‌دارد تا به رابطة اثر ادبی و جامعه پرداخته و از مجرای آثار ادبی به گذشته بنگرند

 

جامعه‌شناسان با سه نظریه 1- کارکرد گرایی(functionalism)، (fonctinnelism) ، تضاد (opposer)،(opposition)، و کنش اجتماعی(socialaction)،  به مطالعه جامعه می‌پردازد.

 

کارکردگرایان به بررسی رابطه بخش های جامعه با یکدیگر و با کل جامعه می‌پردازند. مثلا عقاید دینی و آداب و رسوم یک جامعه را با نشان دادن چگونگی ارتباط آن با سایر نهادهای جامعه تحلیل می‌کنند. در نظریه تضاد توجه آن ها بیشتر بر مباحث قدرت، نابرابری، کشمکش و ستیزه است و جامعه را متشکل از گروه های جداگانه ای می دانند که هر یک به دنبال منافع خاص خویش است. دو نظربه فوق بر ساختارهایی تاکید می کنند که سنگ زیرین جامعه هستند و بر رفتار انسان مؤثرند. نظریه کنش اجتماعی توجه بیشتری بر کنش و کنش متقابل اعضای جامعه در شکل دادن به این ساختارها می کند. نظریه کنش اجتماعی متوجه تحلیل چگونگی رفتار کنش‌گران فردی و جهت گیری آنان در مقابل یکدیگر و جامعه است. کنش اجتماعی همه رفتارهای انسانی است که انگیزه و راهنمای آن معانی است که توجه کنشگر را جلب می کند و او آنها را در دنیای خارج کشف و به آنها پاسخ می دهد. این کنش با ذهنیت کنش گر تفسیر می شود. یعنی بر مبنای ادراکی که از محیطش دارد، احساساتی که او را برمی انگیزد، افکاری که در سر دارد، انگیزه‌هایی که او را به عمل وامی‌دارد  (منظور از کنشگر،  می‌تواند فرد، گروه، سازمان، یک منطقه، یک جامعه یا تمدن باشد).

 

و از آنجایی که کنش‌ها خصلت‌های اجتماعی دارند و ارزش‌ها در آن‌ها موثرند، کنش اجتماعی  را با توجه به نظام اجتماعی که مرکب از نظام فرهنگی و شخصیتی است مورد مطالعه قرار می دهند.

 

کتاب کشف المحجوب طبق هر سه نظریه فوق قابل بررسی است چنانچه  تحلیل عقاید دینی و آداب و رسوم طبق نظریه کارکردگرائی و یا تحلیل طبقات جامعه و نابرابری های اجتماعی و بررسی آنها طبق نظریه تضاد. در این پژوهش سعی ما بر آن است که با ذکر مطالبی در باب مسائل ذکر شده، به تحلیل و بررسی دیدگاه هجویری از نظر کنش اجتماعی او در برابر ارزش‌ها، هنجارها و … موجود در جامعه آن عصر بپردازیم و به این سئوال پاسخ گوییم که آیا هجویری تحت تأثیر فرهنگ و ارزشهای عصر خویش قرار گرفته و دیدگاه او از نظر کنش اجتماعی مطابق با هنجارهای جامعه بوده است؟!

 

-2- هدف‌های تحقیق:

 

1-2-1 هدف کلی:

 

تبیین  و تشریح کنش و رفتار هجویری در برابر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه با استناد بر نظریه کنش‌اجتماعی

 

1-2-2 اهداف جزئی:

 

تبیین اهمیت و نقش هجویری در اجتماع صوفیانه قرن پنجم

 

 

 

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن:

 

جامعه‌شناسی ادبیات مطالعه علمی محتوی اثر ادبی و ماهیت آن در پیوند یا دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی است که سرچشمة بسیاری از حوادث و جریانات سیاسی، تاریخی، دینی، اخلاقی و … نتیجه تحولات اجتماعی و فرهنگی می باشد. ما همواره در طول تاریخ شاهد ظهور افرادی بوده‌ایم که مخالف و متفاوت با جریان‌های حاکم بر جامعه حرکت کرده و گام نهاده‌. این امر موجب محبوببیت آنها نزد مردم شده است و در جامعه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. معتقدم که در میان متصوفه قرن پنجم هجری فردی چون هجویری علاوه بر شناخت مردم و جامعه بر جامعه خود بسیار تاثیر گذار بوده است. حال بر آنیم که کتاب کشف المحجوب را از بعد جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار دهیم  تا منش و علل وعوامل بسیاری از رفتارها و کردارهای وی  با توجه به جامعه آن روزگار بر ما آشکار گردد.

 

 

 

1-4 سئوالات و فرضیه‌های تحقیق (بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه):

 

1-4-1 سوال اصلی:

 

هجویری (ابوالحسن علی بن عثمان) در تحول ارزش‌های عصر خویش تا چه حد  موثر بوده است ؟

 

1-4-2 سوال فرعی

 

علل موفقیت هجویری درجامعه تصوف چه بوده است؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...