:

 

توتون یكی از گیاهان مهم صنعتی در دنیا می باشد. متعلق به رده نیكوتیانا[1] بوده و جزو خانواده بادمجانیان[2] می باشد.

 

اهمیت جوانه زنی و استقرار اولیه در تمام محصولات یكسان نیست. استقرار گیاهان زراعی[7] رابطه مستقیم با متوسط زمان سبز شدن[8] گیاهچه دارد كه عملكرد را تحت تاثیر قرار می دهد.روش پیش تیمار[9]كردن بذور جهت كاهش زمان سبز شدن توصیه می گرددGassemi-  Golezani et al., 2008a; Perry, 1981)).

 

پیش تیماركردن بذر تکنیكی برای یكنواخت سازی جوانه زنی و تغییر دادن خصوصیات فیزیولوژیك در زمان جوانه زنی برای رشد سریع و سطح سبز یكنواخت گیاهچه می باشد.زود سبز شدن گیاهچه ها در مناطقی كه دوره فصل رشد محدود می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که سطح برگ كانوپی گیاهی در اوایل دوره رشد افزایش می یابد و این افزایش باعث می شود كه گیاهچه از حداكثر تشعشع خورشیدی در طول این دوره استفاده نماید(Brewster et al ., 1981) كه در نتیجه آن تجمع ماده خشك و عمل كرده افزایش خواهد یافت(Tekrony et al., 1991) سبز شدن سریع باعث استفاده بهینه از منابع آب از طریق كاهش میزان آبیاری در مرحله استقرار گیاه زراعی می شود (Jordan, 1983). زود سبز شدن گیاهچه ها باعث رقابت بهتر گیاهان زراعی با علفهای هرز شده و سبب كاهش جمعیت علفهای هرز در مزرعه می شود ( قرینه و همكاران ،1383 ). جوانه زنی و استقرار گیاهچه به طور مستقیم و غیر مستقیم به عوامل

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 متعددی چون شرایط انبار داری، شرایط اكولوژیكی گیاه مادری و بالاخره به كیفیت بذر (قوه زیست و قدرت بذر) بستگی دارد (قاسمی گلعذانی و همكاران، 1376Nasscimento et al., 2004; ). قدرت بذر را می‌توان به كمك تكنیكهای كه به پیش تیماری بذر معروف هستند و موجب افزایش سرعت یكنواختی جوانه بذر می شود بهبود بخشید(Hey decker, 1975; Taylor, 1998).

 

1- افزایش تحمل بذر به شوری به هنگام جوانه زنی با استفاده از پیش تیماری بذری

 

2- افزایش سرعت جوانه زنی بذر توتون در شرایط تنش شوری

 

3- استقرار سریع گیاهچه های توتون جهت تحمل بهتر تنش شوری

 

4- پایداری غشاء سلولی و کاهش نشت مواد داخلی بذر توسط اعمال پیش تیمارهای متفاوت

 

5- شناسایی بهترین مدت زمان پیش تیمار برای بذر توتون

 

[1]- nicotiana

 

[2]-solanace

 

[3]-jon nicot

 

[4]-barley21[4]-jon nicot

 

[5]-basma seres 31

 

[6]-coker 319

 

[7]-crop establishment

 

[8]-mean time of emergence

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...