:

 

 

 

کلیات تحقیق: 2

 

1ـ1 بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع: 2

 

1-2پرسش های پژوهش: 4

 

1-3 فرضیه‌های پژوهش: 5

 

1-4 مروری برادبیات نظری و پیشینه‌ی تحقیق: 5

 

1-5 اهداف و ارزش نظری پژوهش : 9

 

1 -6 روش تحقیق و معرفی جامعه آماری.. 10

 

1-7 محدودیت های پژوهش: 12

 

پی‌نوشت: 12

 

 

 

تاریخچه الیاف: 16

 

1  هنرالیاف درایران.. 16

 

2-1 پیش ازاسلام (ازابتداتادوره ساسانی): 16

 

2-2 دوره اسلامی: 25

 

2-2-1 اول هجری تا دوره سلجوقی: 25

 

2-2-2 دوره تیموریان : 33

 

2-2-3 دوره صفویه : 34

 

2-2-4 دوره افشاریه: 41

 

2-2-5 دوره قاجاریه: 42

 

2-2-6 نساجی دردوره پهلوی: 47

 

2-2-6-1پهلوی اول: 47

 

2-2-6-2 پهلوی دوم: 49

 

2-2-7 انقلاب اسلامی: 62

 

2 هنرالیاف در اروپا: 64

 

1-2 تاپیستری: 64

 

3 الیاف: 74

 

2-3 هنرالیاف((Fiber art: 75

 

2-3-1 هنرکاربردی:(applied art) 75

 

2-3-1-1 هنرکاربردی دستی: 75

 

1 – مد(Fashion) 88 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

1-1 مفهوم شناسی مد: 88

 

2-1 تعریف مد. 89

 

2 طراحان ایران: 89

 

2-3-1-2  هنرکاربردی صنعتی: 91

 

2-3-2 هنرتجسمی(Plastic art): 92

 

2-3-2-1 هنرتجسمی دستی: 92

 

2-3-2 هنرتجسمی صنعتی: 106

 

 

 

3-1آمار و جایگاه آن در پژوهش: 113

 

3-2 روش شناسی پژوهش…. 113

 

3-3 متغیر پژوهش…. 113

 

3-4 روش های جمع آوری داده ها 113

 

3-5 نحوه طراحی پرسشنامه. 114

 

3-6 روایی(اعتبار) پرسشنامه. 114

 

3-7 پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 114

 

3-8 منطق انتخاب نمونه های آماری دراین پژوهش…. 115

 

3-9 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 116

 

3-10 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 116

 

فصل 4. 117

 

بررسی فرضیه، نموداروT تک گروهی و فرضیات… 117

 

  • بررسی آماری فرضیه با نمودارTتک گروهی.. 118

4-1 مؤلفه 1- جایگاه هنر الیاف در ایران.. 118

 

4-2 مؤلفه2- هنر، تکنیک و صنعت… 120

 

4-3 مؤلفه3-  نهاد هنری.. 122

 

4-2- آمارتوصیفی و فراوانی سؤالات پرسشنامه. 124

 

فصل 5. 139

 

بررسی یافته های آزمون.. 139

 

5-1 بررسی یافته های آزمون.. 140

 

5-2 نتیجه گیری: 155

 

کلیات تحقیق:

 

1ـ1 بیان مسئله،ضرورت واهمیت انتخاب موضوع:

 

در طول تاریخ پارچه‌ها و الیاف ابزار غنی برای آراستن زندگی و حتی وسایل پس از مرگ مانند کفن‌ها،روانداز تابوت هاو… بوده است،الیاف را می توان ازنخستین ابزارهایی دانست که بشر شیوه ی کارکردن با آن را به واسطه محافظت از خویش در برابر بلایای طبیعی آموخت، بدین منظورشروع به بریدن، دوختن و بافتن لباس چه به صورت الیاف گیاهی و چه به صورت جانوری نموده است که تا به امروز ادامه دارد. در پایان قرن 19 میلادی با پیشرفت وگسترش دامنه ی علوم در حوزه هنر، صنعت و تکنیک  بر علیه تفکر تولید انبوه وبه دنبال آن کشف توانایی های بالقوه هنر ماشینی نحوه نگرش به معماری–صنایع دستی و هنرهای دیگر را تغییر داد و باتوسعه‌ی‌ آن در بخش صنعت منجر به تولد nanotechnoloigy شد که الیاف و نساجی را تحت تأثیر خویش قرار داد. الیاف به جمع کلمه لیف یا رشته می گویند که مجموعه‌ای از ملکول های زنجیره ای خطی و طویل است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.

 

از آنجایی که کلیه الیاف به صورت پارچه از گذشته باقی مانده است و با توجه به تاریخچه‌ی کهن هنر منسوجات، تغییرات وسیعی که در بافت این شاخه درچند قرن گذشته و به خصوص اواسط قرن بیستم تاکنون اتفاق افتاده است این هنر را به گروه بزرگتر و وسیعتری به نام هنر الیاف بسط داده است و در تعریف کلی، هنر الیاف به کلیه ی آثاری که با انواع روش‌ها و تکنیک های مختلف(تک عنصری، چندعنصری) با رویکردهای متفاوت و دیدگاه های جدید توسط انسان به وسیله ی الیاف(طبیعی، مصنوعی) تولید می شود و می توان برمبنای ابزارهای بیان هنری، یا بیان تکنیکی و یا بیان مفاهیم آن را تعریف و تقسیم بندی نمود. این آثار می توانند با روش سنتی تولید و یا مرزها را بشکند و در مقابل هرگونه نظم و قانون قراردادی بایستد و در واقع با توجه به هدفی که هنرمند از ارائه آن اثر دارد می تواند از حالت تزیینی و کاربردی خارج و معنای تجسمی به خود بگیرد وچون در بعضی موارد به طور کامل با دست و یا به طور کاملاً ماشینی تولید می شوند لذا شامل دو قسمت است: الف – کاربردی (دستی، تجسمی) و ب – صنعتی(دستی، تجسمی)[1] که شامل قالی که مهمترین آن در ایران است (به دلیل وسعت دامنه فوق در بخش قالی و پژوهش های زیادی که در این زمینه صورت گرفته است به موضوع آن به صورت بسیار اجمالی می پردازیم)- پوشاک(وسایل ورزشی، …)- پارچه های مبلمان- تریکو بافی- سوزن دوزی- تاپیستری و چیدمان … است و در بخش صنعتی شامل نانو تکنولوژی و چیدمان است.

 

1-2پرسش­های پژوهش:

 

    • آیا با توجه به ویژگی های ساختاری، طرح و نقش موجود درهنر الیاف، هنرهای سنتی ایران زیر مجموعه‌ی هنر الیاف است؟

 

    • آیا با شناخت ویژگی های هنر الیاف، صنایع دستی ایران زیرمجموعه‌ی هنر الیاف در کشور است؟

 

    • آیا با در نظر گرفتن قابلیت های هنر الیاف این هنر،ترکیبی از هنر،صنعت و تکنیک بوده است؟

 

  • آیا نهاد هنر در ایران که شامل: منتقدین هنری، گالری دارها، مجموعه دارهای هنری، اساتید هنری و خبرنگاران هنری و …)که در واقع جزء جامعه‌ی هنری ایران محسوب می شوند مخاطبین اصلی هنر الیاف بوده اند؟

1-3 فرضیه­های پژوهش:

 

    1. هنر الیاف ایران زیر مجموعه ی هنرهای سنتی است.

 

    1. با توجه به تعریف صنایع دستی و قابلیت تولید انبوه در ایران زیر مجموعه ی هنر الیاف است.

 

    1. هنر الیاف ترکیبی از هنر، صنعت و تکنیک است.

 

  1. مخاطبین اصلی هنر الیاف نهاد هنر هستند.

1-4 مروری برادبیات نظری و پیشینه­ی تحقیق:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...