:

 

 

 

1-2-بیان مسأله :

 

در حال حاضر، استفاده از رسانه های آموزشی دیداری وشنیداری متمرکز شده است ونشان داده است رسانه های آموزشی خصوصأ رسانه های دیداری یک روش آموزشی مؤثر برای آموزش چنین دانش آموزانی مناسب می باشد. رفتار اجتماعی پایه واساس زندگی فرد را تشکیل می دهد ورشد اجتماعی نیز سبب شکوفایی رشد عقلانی فرد می شود، منظور از رشد اجتماعی ،تکامل فرد در روابط اجتماعی است به طوری که فرد بتواند با افراد جامعه اش هماهنگ وسازگار باشد(جعفری ندوشن،1390). دانش آموزان با مهارت سطح اجتماعی بالاتر ،تعامل بیشتری با همسالان خود دارند. با این حال بعضی از دانش آموزان ،مهارت اجتماعی پایین تری نسبت به همسالان خود دارند که با بهره گیری از راهکارهای مناسب به خصوص مدرسه ،کمبود مهارت های اجتماعی آنان بارزتر می شود(هاشمی،1390).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

اجتماعی شدن فرایندی است که در آن هنجارها، مهارت‌ها، انگیزه‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فرد شکل می‌گیرد تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود.

 

در این فرایند، اکتساب و به کارگیری مهارت‌های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از مولفه‌های اصلی رشد اجتماعی بخصوص در بین کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.
در این راستا، رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه‌های زندگی کودکان و نوجوانان سایه می‌افکند و بر سلامت روانی، سازگاری و شادکامی بعدی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین و دیگر بزرگسالان مشخص می‌کند. میزان توانایی فرد در مهارت‌های اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از خود نشان می‌دهد، مربوط می‌شود (حیدری، 1384).بیشتر روان شناسان معتقدند که مهارت های اجتماعی مجموعه رفتارهای فراگرفته وقابل قبولی هستند که مه فرد را قادر می سازند با دیگران ارتباط برقرار سازد واز عکس العمل های نامعقول اجتماعی خودداری کند. همکاری ،مشارکت با دیگران،کمک کردن،آغازگر برقراری رابطه،تقاضای کمک کردن،تعریف وتمجید از دیگران، مثال هایی از مهارت های اجتماعی به شمار می آیند(گوپال،2009).کودکانی که مهارت های اجتماعی کسب کرده اند در ایجاد ارتباط با دیگران موفق تر از کودکانی هستند که فاقد این مهارت هستند(کاویوچای،2009). از این رو در سال های اخیر توجه بسیاری به آموزش مهارت های اجتماعی از طرق مختلف شده است.مطالعات بسیاری نشان می دهد که رسانه های دیداری وشنیداری فرصت مناسبی برای ایجاد ورشد مهارت های اجتماعی فراهم می آورند(موالم،2010).

 

1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق:

 

سنجش میزان استفاده از رسانه های دیداری وشنیداری از جنبه نظری و کاربردی دارای اهمیت می باشد.یعنی هم تحقیقی بنیادی است و موجب شناخت این رسانه ها در جامعه می شود هم تحقیقی کاربردی است و می توان با شناخت متغیر های موثر بر رسانه های دیداری وشنیداری و تاثیر آن بر مهارت های اجتماعی در برنامه ریزی و سیاست گذاری از نتایج آن استفاده کرد.

 

در این راستا می توان گفت به طورکلی اهمیت استفاده از رسانه های دیداری وشنیداری و پرداختن به این موضوع که منجر به تأثیر برمهارت اجتماعی می شود از این بابت است که ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که از هر سو در احاطه وسایل و رسانه های جمعی غول پیکر و فراگیر از جمله ماهواره،تلویزیون،رادیو،مطبوعات و … می باشیم که در اکثر موارد ذهن و درک مارا مورد حملات فکری ،تبلیغاتی و ذهنی قرار می دهند و از این طریق فکر افراد را به سوی اهداف از پیش تعیین شده از سوی دولت ،نهاد ها،سازمان ها سمت و سوی می دهند.جهان امروز را عصر ارتباطات ،عصر اطلاعات الکترونیک نامیده اند.در چنین فضایی رشد افزار های انتقال اطلاعات و مبادله افکار و عقایداز قبیل روزنامه ،رادیو،تلویزیون و… از شتاب و گسترش چشمگیری برخوردار است .این ابزار ها در راه پیشرفت زندگی اجتماعی ،سیاسی،فرهنگی نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا می کنند (پورکریمی،1388).

 

هرگونه بحثی درباره رسانه های دیداری وشنیداری منوط به شناسایی و قبول این نکته است که ما به طرز عمیقی به حضور ومحتوای برنامه های آنها وابسته هستیم (هاشمی،1390).

 

اهمیت و پرداختن به رسانه های دیداری وشنیداری در جامعه دارای بعد های مختلفی از جمله بعد اجتماعی و فردی است در سطح اجتماعی رسانه ها جزء جدایی ناپذیر نهادهای اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی ،آموزشی ،مذهبی خانوادگی ما محسوب می شود.آنها هزاران شغل برای کارکنان صنایع رسانه ای فراهم می کنند و به صورت غیر مستقیم برای چندمیلیون خانواده دیگر شرایطی فراهم می آورند که زندگی خود را از طریق فعالیت های مربوط به رسانه ها تأمین کنند.رسانه ها به صورت بخش مرکزی و اصلی صحنه سیاسی در آمده اند حتی گروه های فعال در مسائل آموزشی و مذهبی به گونه گسترده از رسانه ها استفاده می کنند.خانواده ها برای تمدد اعصاب و تفریح و شادی به رسانه ها وابسته اند(قوشلی،1384).

 

توجه و انجام تحقیق در مورد رسانه های دیداری وشنیداری باعث پیشبرد و تحقق اهداف جامعه به طور هدفمند و برنامه ریزی شده می شود و سنگ بنای توسعه و پیشرفت جامعه را به دنبال خواهد داشت.رسانه ها با توجه به قدرت و نفوذی که بر افراد یک جامعه می توانند داشته باشند می توان اعتماد به خصوص اعتماد اجتماعی را در سطح جامعه نسبت به دولت ،ارگانها،سازمانها،اداره ها،و سایر بخش های یک جامعه گسترش دهند.رسانه ها در صورتی که موجب افزایش اعتماد در بین جامعه شوند باعث پیشرفت اجزای جامعه ،مشارکت افراد جامعه در سطح سیاسی،اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی و… می شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...