بررسی استراتژیهای بازاریابی جهت توسعه صادرات كارخانجات سیمان ایران |
راه اندازی تدریجی واحدهای جدید تولید سیمان در طی سالهای اخیر موجب غلبه عرضه این فرآورده به تقاضایآن در بازار داخلی شده و اكثر كارخانجات سیمان كشور را با شرایط تولید مازاد بر مصرف و مشكلات مربوطه روبرو نموده است. وضعیت مذكور علیرغم تحمیل شرایط سخت ناشی از كاهش جدی نقدینگی به واحدهای تولید سیمان، اثرات مثبت و سازنده متعددی نیز برای صنعت سیمان كشور به همراه داشته است كه از جمله آنها توجه فزاینده به خریدار و مصرف كننده، ارتقاء كیفیت محصول و تلاش برای حضور در بازار جهانی و صادرات سیمان میباشد. به اخص كلام حداقل به سه دلیل بر شمرده ذیل صادرات سیمان برای كشور ما نقش حیاتی دارد :
1 ) مازاد تولید
2 ) گریز از اقتصاد تك محصولی
3 ) نیاز ارزی واحدهای تولید
طی این تحقیق سعی شده است با عنایت به چهارپی ( 4P ) متداول در بازار یابی یا به عبارتی آمیخته بازاریابی مشكلات و مزیتهای این صنعت در راه تحقق اهداف بازاریابی بین المللی شناسایی و حتی الامكان، روشهای مناسب و راهبردی را برای افزایش سهم كشور در بازاریابیهای هدف و جهانی ارائه شود.
1-1. اهداف تحقیق :
در این تحقیق سعی شده است با اتكاء به چهارپی ( 4P ) متداول در بازاریابی اهداف ذیل مورد بررسی قرار گیرد.
- بررسی و شناخت عوامل مؤثر در جایگاه رقابتی كارخانجات سیمان كشور در بازارهای داخلی
- تجزیه و تحلیل شیوههای بازاریابی مورد استفاده در افزایش فروش سیمان كشور و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها.
- ارائه روشهائی كاربردی جهت حضور و استقرار دائم شركتهای تولید كننده سیمان كشور در بازارهای منطقهای و بین المللی سیمان.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
1-2. تحقیقات پیشین مرتبط با موضوع
شایسته است به تحقیقاتی كه در این راستا پیش از این صورت پذیرفته اشاره گردد، لذا بطور خلاصه بقرار ذیل ارائه میگردد :
( جدول :1-1 ) موضوع تحقیقات پیشین
ردیف | موضوع تحقیق | محقق | سال تحقیق |
1 | بررسی بازار سیمان كشورهای امارت متحدة عربی و افریقا | مركز تحقیقات
مجتمع صنعتی سیمان آبیك |
79-1375 |
2 | بررسی و امكان سنجی سرمایهگذاری در صنعت سیمان كشور با اتكاء به جدول داده و ستاده در این صنعت. | احمد رضا نیك آبادی
تهران مركزی |
1378 |
3 | بررسی استراتژیك افزایش صادرات سیمان. كلینكر ایران | عزیز نادمی زاده
|
1377 |
4 | بررسی موانع و محدودیتهای موجود در صادرات كلینكر سیمان به كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس | علیرضا عدل
دانشگاه مدیریت تهران |
1374 |
5 | نقش دولت در قیمت گذاری صنعت سیمان | احمد رضا خادمی
دانشگاه تهران |
1358 |
6 | امكانات سرمایهگذاری صنعت سیمان كشور | حسن سوداگر
دانشگاه تهران |
1352 |
اینك بطور مختصر شرح هر یك از تحقیقات فوق را خواهیم آورد.
قدرت خرید پایین ( حجم كم )
عدم توانایی مالی عمومی
عدم سیستم پرداخت مناسب بانكی
زمینه مناسب فروش به پیمانكاران خارجی در حجم بالا
سلامت دریافت مبلغ معامله توسط بانك ثالث اروپایی یا آسیایی
زمینة تهاتر در پارهای از كشورها
نبود بنادر مناسب جهت پهلوگیری كشتیهای بزرگ
تحقیق دوم از ردیف اول :
بررسی بازارهای كشورهای تازه استقلال یافته بوده كه نتایج آن به قرار ذیل بدست آمده است :
نبود سیستم پرداخت بانكی مناسب
عدم وجود كنوانسیونهای لازم برای مبادلات ارزی
شیوههای ناسالم معاملات و عدم امنیت
وجودپارهای بازار مناسب مصرف
وجود زمینه معاملات تهاتری
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 04:41:00 ب.ظ ]
|