ارائه مدلی جهت بهینه سازی مسیر ویزیت فروشندگان با در نظر گرفتن یکنواختی بار … |
مساله مسیریابی وسیلهء نقلیه، شامل تعدادی مشتری است که هر یک به میزان خاصی کالا نیاز دارند که باید به آنها تحویل گردد. هدف، تعیین مجموعهای از مسیرها (یا تورها) است که کمترین مجموع هزینه را دارا بوده، در انبار آغاز شده و در آن پایان یابند، هر مشتری دقیقا یکبار و توسط یک فروشنده بازدید شود و کل تقاضای گرههای هر مسیر از ظرفیت وسیله تجاوز نکند.که در این پژوهش فروشنده نقش وسیله نقلیه را در مدل VRP بازی می کند.
از آنجا که VRP یک مساله بهینه سازی ترکیبی است و حل آن با روشهای دقیق به زمان نمایی نیاز دارد، روشهای مکاشفهای زیادی برای حل آن به کاررفته است. در این پژوهش از الگوریتم ژنتیک(GA) و مورچگان(ACO) برای حل VRP استفاده شده است.
سیاست های اجرایی در این پایان نامه عبارت است از :
- بهبود مسیر ویزیت فروشندگان
- یکنواختی بار کاری فروشندگان
- افزایش سطح رضایتمندی فروشندگان
- افزایش سطح درصد تحقق اهداف و افزایش فروش سازمان
1-2- تعریف موضوع
مسائل مسیریابی وسایل نقلیه یکی از مفاهیم مورد توجه در زمینۀ تحقیق در عملیات است که در دو دهۀ اخیر تلاشها و به تبع آن پیشرفت های عظیمی در این زمینه انجام گرفته است. مسأله مسیر یابی وسایل نقلیه به مسائلی گفته میشود که در آن ناوگانی از چندین وسیلۀ نقلیه از یک یا چند تسهیل (قرارگاه) به سرویسدهی مشتریان در نقاط تقاضا می پردازند. به نحوی که هزینههای انجام کار حداقل گردد. وسیلۀ نقلیه با شروع از قرارگاههای مرکزی پس از ارائه خدمت به متقاضیان باز میگردد.
هر وسیله میتواند دارای ظرفیت محدود بوده و همۀ مسیرهای مربوط از مبدأ (قرارگاه مرکزی) شروع و بعد از خدمترسانی به آن باز میگردد. تابع هدف این مسائل میتواند ارائه خدمت به مشتریان با کمترین تعداد خودرو، برآورده شدن همۀ تقاضاها و حداقل مسافت طی شده تعریف گردد.
مسأله مسیریابی وسیلهی نقلیه، تعمیم یافتهی مدل فروشنده دوره گرد است. مسأله فروشندهی دوره گرد یکی از بنیادی ترین مسائل مسیر یابی و برنامه ریزی حمل و نقل است. در مسأله فروشنده دوره گرد هدف یافتن کوتاه ترین مسیری است که از همهی شهرها عبور کند و از هر شهر فقط یک بار ملاقات به عمل آید و سپس به شهر اولیه که از آن شروع به حرکت کرده است، باز گردد.
- هر مشتری دقیقاً از یک وسیلهی نقلیه خدمت بگیرد
-
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
- تمام مسیرهای وسایل نقلیه از قرارگاه مرکزی شروع و به آن ختم می شود
- محدودیت های واقعی موجود در نظر گرفته می شود.
به وضوح مشخص است که مسأله مسیر یابی وسیلۀ نقلیه پیچیدهتر از مسأله فروشندهی دوره گرد است، زیرا مسأله فروشندهی دوره گرد همان مسأله مسیریابی وسایل نقلیه است؛ با یک وسیلۀ نقلیه، بدون محدودیت و مبدأ مشخص، به طوری که مشتریان فاقد تقاضا هستند. در واقع حالت سادهی مسأله مسیریابی وسیلۀ نقلیه مسیرها به گونهای تعیین می شود که از هر گره فقط یک بار و با یک وسیلهی نقلیه ملاقات شود، و این در حالی است که پایان مسیرها یک نقطه است.
در نتیجه مسأله مسیریابی وسایل نقلیه به دنبال آن است تا مسافت طی شده، زمان کل سفر، تعداد وسایل حمل و نقل، جریمه های دیرکرد و در نتیجه تابع هزینۀ حمل و نقل حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. شکل های1-1 و 1-2 به ترتیب مربوط به مسیریابی وسیله نقلیه و مسأله فروشنده دوره گرد می باشد.
مسائل VRP در حالتهای متنوعی قابل بررسی می باشد. ولی در حالت کلی به 5 دسته عمده تقسیم می شوند:
1)مسیر یابی وسیلۀ نقلیه ظرفیت دار شده با محدودیت ( CVRP )
2) مسیر یابی وسیلۀ نقلیه با پنجره زمانی ( VRPTW )
3)مسیر یابی وسیلۀ نقلیه با حمل در بازگشت ( VRPB )
4) مسیر یابی وسیلۀ نقلیه با حمل در بازگشت و پنجرۀ زمانی ( VRPBTW )
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 10:26:00 ب.ظ ]
|