متذکر شده اند تمامی آثار در این کتاب بدون ارزیابی کیفی جمع آوری شده اند.

 

   اما در پژوهش حاضر با قدردانی از زحمات کسانی که پیش ترها در منابع مختلف و نشریات تخصصی و مجامع و نشست ها و… چنین نگاهی را آغاز کرده اند سعی دارد بیشتر بر مسیر کیفی تولید آثار پوسترهای سینمایی بپردازد و آنها را نه از نظر کمی که بر مبنای ارزش های زیبایی شناسی و کیفیت سنجی مورد بررسی قرار دهد. البته در این پژوهش پوسترهای سینمایی سه دهه ی اخیر ایران مورد نقد و بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

   تحقیق حاضر برای پی بردن به ارزش ها و کاستی های پوسترهای سینمایی سه دهه ی اخیر از مسیرهای مختلفی عبور کرده است و از روش های گوناگونی در جهت گردآوری منابع و مطالب بهره برده است. بخش اول و دوم این پژوهش بیشتر براساس تحقیق کتابخانه ای انجام گرفته برای پرداختن به صورت خیلی مختصر و اجمالی به تاریخ سینمای جهان و ایران و سپس تاریخچه ای خلاصه از پوسترهای موفق سینمای جهان و مکاتب تأثیر گذار و همین طور تاریخچه ای مختصر از پوستر و پوستر سینما در ایران و البته برای جمع آوری منابع بصری و بخشی از پوسترها و … از تحقیق میدانی نیز بهره برداری کرده است و در مواردی نیز برای حل عده ای ازسئوال ها – در مواردی که امکان بوده – از روش مصاحبه نیز استفاده شده است.

 

   در ادامه با طرح عده ای سئوال بر پایه ی آنالیز آثار و نگاهی جزئی تر پوسترهای سه دهه ی اخیر سینمای ایران مورد بررسی کیفی قرار گرفت و نتایجی به دست آمد که در بخش نتیجه گیری به طور مفصل با ترسیم نمودارها و جداولی نتایج مشخص شده است.

 

 

 

فصل اول

 

سینما ، رسانه موثر دنیای معاصر

 

1-1- نگاهی اجمالی به شکل گیری صنعت سینما

 

1-1-1- پیش از سینما

 

1-1-2-تولد سینما

 

1-1-3-دوران صامت 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

1-2 –  نگاهی گذرا به مکاتب تأثیر گذار سینما

 

1-2-1-اکسپرسیونیسم آلمان

 

1-2-2-جنبش سینمای ناب ژاپن

 

1-2-3-دوگما 95

 

1-2-4-رئالیسم شاعرانه

 

1-2-5-سینما نوو

 

1-2-6-سینما نگاه

 

1-2-7-سینمای بازنوگرا

 

1-2-8-سینمای زیر زمینی

 

1-2-9-سینمای سوم

 

1-2-10-سینمای نوین آلمان

 

1-2-11-فوتوریسم ایتالیا

 

1-2-12-موج نوی فرانسه

 

1-2-13- موج نوی ژاپن

 

1-2-14- نئورئالیسم

 

1-2-15-هالیوود نو

 

1-2-16-کالیگرافیسم

 

1-2-17- کامراشپیل

 

1-3- رویکرد عامه پسند و رویکرد هنری

 

1-3-1- رویکرد عامه پسند

 

1-3-2- رویکرد هنری

 

1-4- تاریخ سینمای ایران در یک نگاه 

 

1-4-1- دهه ی چهل و پنجاه

 

1-4-2- سینمای پس از انقلاب

 

1-4-3- موج نوی سینمای ایران

 

  1- 1 – نگاهی اجمالی به شکل گیری صنعت سینما

 

1-1-1-پیش از سینما 

 

   نمایش و رقص مولفه‌های مشترک بسیاری با فیلم داشت، از قبیل متن نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، تولید،کارگردانی، بازیگری، بینندگی، مستمعین و درجه بندی. سابقه دو هنر فوق به هزاران سال قبل از فیلم بر می گردد. بسیاری از اصطلاحات فنی این دو حوزه نیز در آینده در نظریه و نقد فیلم بکار رفت مثل اصطلاح میزانسن. قدمت جعبه به ابن هیثم در کتابی از او با نام کتاب المناظر بر می گردد (1021م، قرن پنجم) و بعدها این دستگاه توسط گیامباتیستا دلا پارتا در سال 1600 تکمیل می شود. نور توسط یک سوراخ کوچک یا یک لنز در خارج از آن برعکس می شود، و بر روی یک سطح صاف یا صفحه نمایش داده می شود، در سال 1740 و 1748 دیوید هوم در مقالات رساله ای درباره طبیعت آدمی و پرس و جویی درباب فرآیند فهم در آدمی به بحث درباره مشارکت و انگیزش مایه خیال بوسیله تصاویر می پردازد که عده ای گمان می کنند که اولین ارجاعات در مورد زبان فیلم است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...