امروزه یكی از مهم‌ترین مسائل در سراسر جهان، تلفات ناشی از تصادفات خودروها با خودروها و یا تصادف با عابر یا با سایر اجسام است. که علاوه بر مرگ و میرهای ناشی از آن موجب تحمیل هزینه های بسیار گزافی می‌گردد كه این امر با توجه به گسترش شهرها و تحولات به وجود آمده در نحوه زندگی و رفتار انسان‌ها و افزایش سفرهای روزانه، پیچیدگی مسئله حمل و نقل و ترافیك را افزایش داده و آن‌را به یكی از مسائل اصلی و زیر بنائی كشور تبدیل كرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در نتیجه تخلفات رانندگی، سالانه 2/1 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، بین 20 تا 50 میلیون نفر مصدوم می‌شوند و بیش از 540 میلیارد دلار خسارت مالی به بار می‌آید و پیش بینی می‌شود این میزان در 20 سال آینده به دو برابر افزایش یابد. در ایران طی سال‌های 1373 تا 1386 بیش از 300 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و سالانه بالغ بر 18 میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده است. (احمدی، 1389 ص 74 ).

 

 همچنین برابر آمارهای منتشره از سوی پزشکی قانونی، کشور بین سال‌های 1385 تا 1389 تعداد 120 هزار و 70 نفر و در سال 1390 روزانه به طور میانگین بیش از 60 نفر در حوادث رانندگی در سطح کشور کشته می‌شوند که بیش از 12 نفر آن‌ها عابر و بیش از 15 نفر موتور سواران هستند. (امین جامعه، بخش اجتماعی ص 10، شماره 180/شنبه 28 آبان 90 ).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

سرعت زیاد و نا مناسب از مهم‌ترین عوامل شکل گیری سوانح ترافیکی در بسیاری از کشورها است. با افزایش سرعت، مقدار مسافتی لازم 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  برای توقف بیشتر می‌شود. از طرف هرچه قدر انرژی جنبشی جذب شده ناشی از سرعت بالا بیشتر باشد، خطر مصدومیت ناشی از تصادف هم بیشتر می‌شود.

 

مدیریت سرعت ابزاری بسیار مهم برای افزایش ایمنی راه است. لیکن اعمال این مدیریت برای محدودیت سرعت و کاهش رانندگی نا ایمن کار آسانی نیست. بسیاری از رانندگان خطرات مرتبط را تشخیص نمی‌دهند و اغلب منافع تندرانی را از نتایج وخیم احتمالی آن بیشتر می‌دانند. سرعت بالا منجر به افزایش خطر بروز سوانح و افزایش احتمال مصدومیت‌های شدید در صورت بروز سانحه خواهد شد زیرا با افزایش سرعت، مسافت طی شده در مدت زمان عکس‌العمل راننده و نیز فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می‌یابد.

 

1-2- بیان مسئله

 

 1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق

 

حوادث ترافیکی اثرات گسترده ای در جامعه دارد. بروز حوادث ترافیکی علاوه بر اثرات جسمانی و روانی بر فرد، پریشانی و نگرانی خانواده شخص مصدوم را به همراه خواهد داشت. تصادفات موجب می‌شود هرروز از نیروی فعال کشور که پشتوانه محکم اقتصادی هر جامعه هستند از چرخه کار و فعالیت خارج شوند و حتی به علت مصدومیت، سربار جامعه شده و هزینه های سنگین درمانی و اجتماعی را نیز به جامعه تحمیل نمایند. با عنایت به حذف سرعت گیرها و سرعت کاه‌ها و افزایش چشمگیر تعداد و شدت تصادفات جرحی و فوتی در شهر نظرآباد در این تحقیق سعی می‌شود روش‌های مختلفی برای مدیریت سرعت، آرام سازی و ایمن سازی ترافیک با استفاده از کاهنده های سرعت ارایه شود. یافتن این روش‌ها می­تواند سهم بسزایی در کاهش هزینه­های اقتصادی کشور، مرگ و میر و تبعات اجتماعی و فرهنگی ناشی از ترافیک و تصادفات در جامعه داشته باشد.

 

1-4- اهداف تحقیق

 

1- 4-1- هدف اصلی

 

هدف اصلی این پایان نامه مشخص نمودن میزان تاثیر کاهنده های سرعت در کاهش تصادفات شهر نظرآباد می‌باشد.

 

1-4-2- اهداف فرعی

 

این پایان نامه دارای سه هدف فرعی است که عبارتند از :

 

– بررسی تاثیر تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در کاهش تصادفات درون شهری

 

– بررسی تاثیر آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (علی‌الخصوص سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر

 

– بررسی نقش سرعت کاه در مدخل تقاطع‌ها 

 

1-5- بیان فرضیات

 

 – تجهیز خیابان‌های درون شهری به سرعت کاه استاندارد در افزایش ایمنی ترافیک موثر می‌باشد.

 

– آرام سازی جریان ترافیک در افزایش ایمنی و اعتماد به نفس عابران پیاده (سالخوردگان و کودکان) در عبور از عرض معابر موثر می‌باشد.

 

– فقدان سرعت کاه در تقاطع‌ها در افزایش تصادفات موثر می‌باشد.

 

1-6-تعریف مفاهیم و اصطلاحات

 

سرعت: سرعت نرخ حرکت را نشان می دهد و عبارت است از مسافت پیموده شده در واحد زمان و واحد آن کیلومتر بر ساعت می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...