بررسی قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خطنقاشی |
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- تعریف مسئله………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………… 1
1-3- سؤالهای تحقیق……………………………………………………………………………………… 2
1-4- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 2
1-5- اهداف اصلی و فرعی تحقیق……………………………………………………………………………….. 3
1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 3
1-7- روش جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………. 3
1-8- کاربرد تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4
1-9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 4
1-10- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………………………………… 5
فصل دوم: نوشتار فارسی و خط-نقاشی در ایران
2-1- الفبا و نوشتـار در ایران……………………………………………………………………………….. 13
2-2- ریشههای ایرانی نوشتار…………………………………………………………………………….. 19
2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی……………………………………………………………………. 23
2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی…………………………………………. 25
2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار…………………………………………………………………….. 32
2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه………………………………………………………………… 33
2-7- شیوههای حروفنگاری در دوران گذشته ……………………………………………………. 35
2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری…………………………………………………………………… 43
2-9- هنرمندان قاجاریه……………………………………………………………………………………….. 44
2-10- دوران پهلوی………………………………………………………………………………………… 47
2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران……………………………………………………… 60
2-12- دوران انقلاب اسلامی………………………………………………………………………… 73
2-13- خط-نقاشی………………………………………………………………………………………………. 74
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها……………………………………………………………. 86
فصل سوم: مبانی بصری و قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران
3-1- مبادی سواد بصری……………………………………………………………………. 90
3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری…………………………………… 91
3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی………………………………………. 105
3-4- شیوههای حساسیت بخشیدن…………………………………………………………….. 109
3-5- نقش ابـزار………………………………………………………………………………….. 109
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………. 112
واژهنامه ……………………………………………………………………………………………. 116
مراجع………………………………………………………………………………………………. 120
پروژه عملی………………………………………………………………………………… 128
پروژه دوم عملی……………………………………………………………………….. 134
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 – تعریف مسئله
هیچ تعریف درستی جز در سایه بررسی و شناخت جامع از گذشته و تطبیق آن با دنیای معاصر میسر نیست. در دهههای اخیر، تجددخواهی در هنر ایران نمیتوانسته سنتهای فرهنگی را به خاطر نوستالژی آنها بپذیرد. در این بین نقاشان و خطاطان از جریان پیدایش جنبش سقاخانه و نوگرایی تا دوران معاصر، همواره به دنبال هویت و تاریخ خود بودهاند تا بتوانند با ارائه زیرساختهای شرقی خط-نقاشی، قابلیتهای تصویری و توصیفی-تشریحی نوشتار را بیان کنند که امروزه به یكی از مهمترین شگردهای ارتباط بصری تبدیل شده است. اما تاکنون پژوهشی درباره قابلیتهای تصویری نوشتار در بستر خط-نقاشی و بیان گستره فعالیت آن صورت نگرفته است. از این روی در این پژوهش درصدد آنیم که این قابلیتها را با بیان تعاریف نظری و تجربی و ارائه راهکارهای عملی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
از دیگر اهمیتهای این پژوهش میتوان به بحث هویت گرافیک ملی ایران اشاره کرد که میتوان ریشههای آن را با پژوهش و تحلیل در این جریان تاریخی (خط-نقاشی) پیدا کرد و برخی اشتراکات میان فعالیتهای غیر کاربردی (بیشتر هنرهای زیبا) و کاربردی (بیشتر طراحی گرافیک) را به تصویر کشید.
1-3- سؤالهای اصلی تحقیق
- خاستگاه و علت اصلی پیدایش خط-نقاشی چیست؟
- ریشههای ایرانی نوشتار فارسی در کدام خطوط وجود دارد؟
- آیا میتوان در خوشنویسی هم صحبت از خطوط مدرن و پستمدرن کرد؟
- جنبش مدرنیسم چه تأثیراتی بر نقاشی و خطنگاری داشته است؟
- چه عواملی باعث تلفیق نقاشی و خوشنویسی و سوقدادن آنها به خط-نقاشی شد؟
- نقش و خاستگاه پیشگامان نوگرا و هنرمندان چند دهه اخیر که به خط-نقاشی پرداختهاند، به چه صورت میباشد؟
- آیا رسالت خط در خط-نقاشی با خوانایی کلام همسو است؟ و آیا با کمشدن خوانایی ارزشهای کلام نوشتار از بین میرود؟
- آیا حد و مرزی بین کارکردهای تصویری حروف و نوشتار در پیامرسانی وجود دارد؟
- تأثیر مبانی و سواد بصری نوشتار فارسی در خط-نقاشی چگونه است؟
- گستره قابلیتهای تصویری رسمالخطهای نوین در حوزههای مختلف ارتباط بصری به چه میزان میباشد؟
- خلق یک اثر هنری مشتق از خط و نقاشی متکی به هویتهای فردی است یا تاریخی، یا هر دو؟ و چگونه میتوان با حفظ هویت و فرهنگ، عناصر نوشتار و بومی را به جهان انتزاع نزدیک کرد؟
- پاسخ به این گونه سؤالها، دلایلی هستند که اهمیت پرداختن به این موضوع را روشن می کنند.
1-4- فرضیات تحقیق
با در نظر گرفتن فرضیات برخی از هنرمندان و منتقدان مبنی بر اینکه خط-نقاشی هنـر حساب میآید و اینکه هنرمند بعد از آموختن سواد بصری نوشتار و طی مراحل تکوین به خلاقیتی در کارش می رسد، لذا فرضیه اصلی این پژوهش بر این مبناست که با شناخت و آگاهی به اصول و قواعد رسمالخطهای نوین میتوان از قابلیتهای تصویری آنها در حوزههای مختلف ارتباط بصری به ویژه خط-نقاشی استفاده کرد. چگونگی این ارتباط و راهکارهای آن باید در پایان این پژوهش مشخص گردد.
1-5- اهداف اصلی و فرعی
1-6- روش تحقیق
در این رساله روش و سیستم تاریخی و تحلیلی به کار رفته است؛ در این روش علاوه بر بیان ماهیت و وضعیت موجود موضوع پژوهش، به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد و گستره فعالیت آن میپردازیم و سپس اقدام به شناخت مسأله و تعریف آن، تدوین فرضیهها، گردآوری اطلاعات، تنظیم و طبقهبندی اطلاعات و بیان راهکارها پرداخته و در انتها نتیجهگیری مینمائیم.تحقیق حاضر با استفاده از روش تاریخی و تحلیلی و با شیوه مطالعهی کتابخانهای، مصاحبه، شرکت در نشستها و سخنرانی ها و کارگاههای تخصصی، جلسات نقد و بررسی، برگزاری پرفورمنس و گزارش از نمایشگاهها به مطالعه در دوران گذشته و معاصر پرداخته است.
1-7- روش جمعآوری اطلاعات
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 06:23:00 ب.ظ ]
|