فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1- تعریف مسئله………………………………………………………………………………………………. 1

 

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………… 1

 

1-3- سؤال‌های تحقیق……………………………………………………………………………………… 2

 

1-4- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 2

 

1-5- اهداف اصلی و فرعی تحقیق……………………………………………………………………………….. 3

 

1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 3

 

1-7- روش جمع‌آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………. 3

 

1-8- کاربرد تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4

 

1-9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 4

 

1-10- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………………………………… 5

 

فصل دوم: نوشتار فارسی و خط-نقاشی در ایران

 

2-1- الفبا و نوشتـار در ایران……………………………………………………………………………….. 13

 

2-2- ریشه‌های ایرانی نوشتار…………………………………………………………………………….. 19

 

2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی……………………………………………………………………. 23

 

2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی…………………………………………. 25

 

2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار…………………………………………………………………….. 32

 

2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه………………………………………………………………… 33

 

2-7- شیوه‌های حروف‌نگاری در دوران گذشته ……………………………………………………. 35

 

2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری…………………………………………………………………… 43

 

2-9- هنرمندان قاجاریه……………………………………………………………………………………….. 44

 

2-10- دوران پهلوی………………………………………………………………………………………… 47

 

2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران……………………………………………………… 60

 

2-12- دوران انقلاب اسلامی………………………………………………………………………… 73

 

2-13- خط-نقاشی………………………………………………………………………………………………. 74 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها……………………………………………………………. 86

 

فصل سوم: مبانی بصری و قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران

 

3-1- مبادی سواد بصری……………………………………………………………………. 90

 

3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری…………………………………… 91

 

3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی………………………………………. 105

 

3-4- شیوه‌های حساسیت بخشیدن…………………………………………………………….. 109

 

3-5- نقش ابـزار………………………………………………………………………………….. 109

 

نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………. 112

 

واژه‌نامه ……………………………………………………………………………………………. 116

 

مراجع………………………………………………………………………………………………. 120

 

پروژه عملی………………………………………………………………………………… 128

 

پروژه دوم عملی……………………………………………………………………….. 134

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

1-1 – تعریف مسئله

 

          هیچ تعریف درستی جز در سایه بررسی و شناخت جامع از گذشته و تطبیق آن با دنیای معاصر میسر نیست. در دهه‌های اخیر، تجددخواهی در هنر ایران نمی‌توانسته سنت‌های فرهنگی را به خاطر نوستالژی آنها بپذیرد. در این بین نقاشان و خطاطان از جریان پیدایش جنبش سقاخانه و نوگرایی تا دوران معاصر، همواره به دنبال هویت و تاریخ خود بوده‌اند تا بتوانند با ارائه زیرساخت‌های شرقی خط-نقاشی، قابلیت‌های تصویری و توصیفی-تشریحی نوشتار را بیان کنند که امروزه به یكی از مهم‌ترین شگردهای ارتباط بصری تبدیل شده است. اما تاکنون پژوهشی درباره قابلیت‌های تصویری نوشتار در بستر خط-نقاشی و بیان گستره فعالیت آن صورت نگرفته است. از این روی در این پژوهش درصدد آنیم که این قابلیت‌ها را با بیان تعاریف نظری و تجربی و ارائه راهکارهای عملی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

 

1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق

 

از دیگر اهمیت‌های این پژوهش می‌توان به بحث هویت گرافیک ملی ایران اشاره کرد که می‌توان ریشه‌های آن را با پژوهش و تحلیل در این جریان تاریخی (خط-نقاشی) پیدا کرد و برخی اشتراکات میان فعالیت‌های غیر کاربردی (بیشتر هنرهای زیبا) و کاربردی (بیشتر طراحی گرافیک) را به تصویر کشید.

 

1-3- سؤال­های اصلی تحقیق

 

    1. خاستگاه و علت اصلی پیدایش خط-نقاشی چیست؟

 

    1. ریشه‌های ایرانی نوشتار فارسی در کدام خطوط وجود دارد؟

 

    1. آیا می‌توان در خوشنویسی هم صحبت از خطوط مدرن و پست‌مدرن کرد؟

 

    1. جنبش مدرنیسم چه تأثیراتی بر نقاشی و خط‌نگاری داشته است؟

 

    1. چه عواملی باعث تلفیق نقاشی و خوشنویسی و سوق‌دادن آنها به ­خط-نقاشی شد؟

 

    1. نقش و خاستگاه پیشگامان نوگرا و هنرمندان چند دهه اخیر که به خط-نقاشی پرداخته‌اند، به چه صورت می‌باشد؟

 

    1. آیا رسالت خط در خط-نقاشی با خوانایی کلام هم‌سو است؟ و آیا با کم‌شدن خوانایی ارزش‌های کلام نوشتار از بین می‌رود؟

 

    1. آیا حد و مرزی بین کارکردهای تصویری حروف و نوشتار در پیام‌رسانی وجود دارد؟

 

    1. تأثیر مبانی و سواد بصری نوشتار فارسی در خط-نقاشی چگونه است؟

 

    1. گستره قابلیت‌های تصویری رسم‌الخط‌های نوین در حوزه‌های مختلف ارتباط بصری به چه میزان می‌باشد؟

 

    1. خلق یک اثر هنری مشتق از خط و نقاشی متکی به هویت‌های فردی است یا تاریخی، یا هر دو؟ و چگونه می‌توان با حفظ هویت و فرهنگ، عناصر نوشتار و بومی را به جهان انتزاع نزدیک کرد؟

 

  1. پاسخ به این گونه سؤال‌ها، دلایلی هستند که اهمیت پرداختن به این موضوع را روشن می کنند.

1-4- فرضیات تحقیق

 

     با در نظر گرفتن فرضیات برخی از هنرمندان و منتقدان مبنی بر اینکه خط-نقاشی هنـر حساب می‌آید و اینکه هنرمند بعد از آموختن سواد بصری نوشتار و طی مراحل تکوین به خلاقیتی در کارش می رسد، لذا فرضیه اصلی این پژوهش بر این مبناست که با شناخت و آگاهی به اصول و قواعد رسم‌الخط‌های نوین می‌توان از قابلیت‌های تصویری آنها در حوزه‌های مختلف ارتباط بصری به ویژه خط-نقاشی استفاده کرد. چگونگی این ارتباط و راهکارهای آن باید در پایان این پژوهش مشخص گردد.

 

1-5- اهداف اصلی و فرعی

 

1-6- روش تحقیق

 

                   در این رساله روش و سیستم تاریخی و تحلیلی به کار رفته است؛ در این روش علاوه بر بیان ماهیت و وضعیت موجود موضوع پژوهش، به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد و گستره فعالیت آن می‌پردازیم و سپس اقدام به شناخت مسأله و تعریف آن، تدوین فرضیه‌ها، گردآوری اطلاعات، تنظیم و طبقه‌بندی اطلاعات و بیان راه‌کارها پرداخته و در انتها نتیجه‌گیری می‌نمائیم.تحقیق حاضر با استفاده از روش تاریخی و تحلیلی و با شیوه مطالعه­ی کتابخانه­ای، مصاحبه، شرکت در نشست‌ها و سخنرانی ها و کارگاه‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی، برگزاری پرفورمنس و گزارش از نمایشگاه‌ها به مطالعه در دوران گذشته و معاصر پرداخته است.

 

1-7- روش جمع‌آوری اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...