. 104

 

4-2 تجزیه وتحلیل توصیفی داده‌های نمونه. 105

 

4-2-1 بررسی گروه شغلی افراد پاسخ دهنده. 106

 

4-2-2 بررسی توصیفی جنسیت افراد پاسخ دهنده. 107

 

4-2-3 بررسی و ضعیت سنی افراد پاسخ دهنده. 108

 

4-2-4  بررسی توصیفی مدرک تحصیلی افراد پاسخ دهنده. 109

 

4-2-5 بررسی توصیفی حضور افراد پاسخ دهنده در فعالیتهای هنری.. 110

 

4-3 نتایج استنباطی دادهها 111

 

4-3-1 بررسی فرضیه­ها­ی تحقیق.. 112

 

4-3-2 بررسی فرضیه دوم. 115

 

4-3-2-1 بررسی فرضیه دوم اصلی.. 115

 

4-3-2-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه دوم. 119

 

4-3-2-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه دوم. 122

 

4-3-2-4 رتبه­بندی فرضیه­های فرعی معنی­دار فرضیه دوم. 125

 

4-3-3 بررسی فرضیه سوم. 127

 

4-3-2-1 بررسی فرضیه سوم اصلی.. 127

 

4-3-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه سوم. 130

 

4-3-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه سوم. 133

 

4-3-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم فرضیه سوم. 136

 

4-3-3-5 بررسی فرضیه فرعی چهارم فرضیه سوم. 139

 

4-3-3-6 بررسی فرضیه فرعی پنجم فرضیه سوم. 142

 

4-3-3-7 بررسی فرضیه فرعی ششم فرضیه سوم. 145

 

4-3-3-8 بررسی فرضیه فرعی هفتم فرضیه سوم. 148

 

4-3-3-9 بررسی فرضیه فرعیه هشتم فرضیه سوم. 151

 

4-3-3-10- رتبه بندی فرضیه­های فرعی معنی­دار فرضیه سوم. 154

 

4-4- رتبه بندی آماری.. 158

 

فصل پنجم

 

تحلیل و استنتاج

 

5-1جایگاه مینای نقاشی.. 162

 

5-2قیمت مینا 162

 

5-3طرح و نقش مینا 164

 

5-3-1تأثیر طراحی خلاقانه در مینای نقاشی.. 165

 

5-4 بسته بندی مناسب… 167

 

5-4-1شاخص­های بسته­بندی محصولات صنایع دستی.. 169

 

5-4-2چالش­های بسته­بندی صنایع دستی.. 170

 

5-4-3راهکارهایی برای طراحی بسته بندی محصولات صنایع دستی.. 170

 

5-4-4ایجاد بسته­بندی برای تولیدات صنایع دستی.. 171

 

5-5 تاثیر راهکار برندسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود. 172

 

5-5-1تجربیات جهانی برندسازی ملی.. 173

 

5- 6استانداردسازی راه ورود صنایع دستی به بازارهای جهانی.. 174

 

5-7 به رسمیت شناختن پتانسیل گردشگری.. 17

 تصویر درباره گردشگری

5-8 بازاریابی و ایجاد علاقه در مصرف کننده. 178

 

5-9 حضور مؤثر رقیبان در ارائه کیفیت بهتر. 178

 

5-10حضور کارشناسان بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات.. 180

 

5-11ناشناخته بودن صنایع دستی در ایران و بازار­های جهانی.. 182

 

5-12مزایای پیاده ­سازی برند در صنایع دستی.. 182

 

5-13نتیجه گیری. 183

 

منابع.

 

بیان مسئله ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع

 

اقتصاد هنر در ایران، به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر می‌پردازد. وضعیت اقتصادی هنرهای صناعی ایران در منطقه خاورمیانه، حضور 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  ایران در بازارهای معتبر خارجی، نقش حراج‌های داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، ضرورت این کاوش است.

 

مینا کاری در ایران از دیرباز جزو هنرهای فلزی غنی ما ایرانیان بوده‌­است، ولی به علل مختلف در دوره‌های گوناگون وضعیت متفاوتی‌ پیدا کرده است. امروزه افراد انگشت‌شماری در این زمینه به فعالیت‌ مشغول‌اند و روزبه‌روز از تعداد آنها کاسته می‌شود، چرا که سختی کار و نبود درآمد کافی، صبر و تحمل مشقات، اشتیاق به این هنر را از آنها گرفته و وادار به ترک کار یا کم‌کاری‌شان کرده است و ولی در میان آنها، افرادی‌ هم هستند که با عشق به کار، به تلاش بی‌وقفه‌شان ادامه می‌دهند. این شرایط، ضرورت پژوهش در این زمینه را روشن خواهد ساخت. در این پژوهش، علاوه بر مطالعه جایگاه این هنر و مطالعه علل رکود و تبیین نیازهای کنونی‌ جهت رشد و ارتقای اقتصادی هر چه بیشتر درخصوص عرضه مینا که شامل تولید و فروش است به مطالعه عواملی چون تبلیغات،      بسته­بندی، برندسازی، استانداردسازی، … پرداخته خواهد شد.

 

در شاخه تقاضا و خرید نیز به مؤلفه­هایی که موجب بالا بردن علاقه خریدارن این آثار می­گردد،   خواهیم پرداخت و عناصر و ویژگی­هایی چون رنگ، نقش، ترکیب­بندی، حضور طرح­های اصیل، ابتکارات و نوآوری­هایی که حضورشان در اثر به جذب مخاطب می­انجامد را، واکاوی خواهیم نمود.

 

سعی برآن داریم تا رابطه اقتصاد هنر را با آثار هنری مینای نقاشی که یکی از شناخته­ترین و رایج­ترین محصولات صنایع دستی است، مورد مطالعه قرار دهیم  و به مطالعه مؤلفه­های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی بپردازیم.

 

 

 

1-2 پرسش­های پژوهش

 

آنچه در این پژوهش موردسوال وکنکاش قرار خواهد گرفت آن است که:

 

    • جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی به لحاظ فروش و عرضه چگونه است؟

 

    • موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی صنایع دستی (مینای نقاشی) در بازار تهران چیست؟

 

  • چه راهکارهایی را می­توان برای ارتقاء کیفیت تولید و بهبود عرضه محصولات مینای نقاشی در بازار تهران پیشنهاد کرد؟

بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر ـ صنعت بی­بدیل و بی­رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل­ها را در محصولات تولیدی­شان متجلی کرده و از آن پاسداری می­نماید.

 

با استناد به ویژگی­های ارزنده­ای که در این گونه صنایع موجودند از قبیل ( ملی بودن، غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه­گذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغال­زایی و …) زمینه رشد و اعتلای اقتصادی این صنعت را  می­توان توسعه داد.

 

در سیر تحول تاریخی و تحولات فنی و تغییر و روش تولید صنایع و حرفه­های دستی و مینای نقاشی، ظهور انقلاب صنعتی بزرگترین رویداد محسوب می­شود، زیرا به یکباره تولیدات دچار تحول و دگرگونی عظیمی گردید. دراین پژوهش، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی صورت گرفته است و بر تولید و عرضه محصولات مینای نقاشی نقش داشته است، مطالعه خواهیم نمود.

 

برندسازی،استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است که در پاسخ به سوالات می­باشد مطالعه می­گردد.

 

1-3 فرضیه­های پژوهش

 

1-3 -1جایگاه فعلی مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران چیست؟

 

فرضیه :

 

    1. خریداران ، مینای نقاشی را بیش از سایر صنایع دستی فلزی(قلمزنی،فیروزه­کوبی،ملیله و…) می خرند.

 

    1. حضورمحصولات چینی موجب کاهش میزان خرید و تقاضا­ی مینای نقاشی می شود.

 

    1. خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

 

    1. خریدارن صنایع دستی خارجی (توریست)، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

 

  1. خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را بیشتر به دلیل کاربردی و مصرفی بودن آن

می خرند.

 

  1. خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را به دلیل کیفیتش( به نسبت سایر صنایع دستی فلزی) بیشترمی خرند.

 

 

1-3-2موثر ترین ویژگی در رونق اقتصادی  محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران چیست؟

 

فرضیه: رنگ، طرح و نقش مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

 

    1. تولید کنندگان در مورد ایجاد طرح­های نو وخلاق ریسک پذیری دارند

 

    1. طرح های جدید مینای نقاشی دارای استقبال کمی است.

 

    1. طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان است.

 

    1. طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان در حال تغییر است.

 

  1. طرح های مینای نقاشی فاقد نوآوری است.

فرضیه: قیمت مناسب مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

 

1-3-3چه راهکارهایی را می توان برای ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات مینای نقاشی توصیه کرد؟

 

فرضیه: برندسازی، استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، ساخت کوره و رنگ در ایران، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است.

 

    1. برند سازی در بخش مینای نقاشی بالا بردن کیفیت را درپی خواهد داشت.

 

    1. استاندارد سازی مینای نقاشی ، حضور و عرضه در بازار های جهانی را در پی خواهد داشت.

 

    1. حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

 

    1. حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

 

    1. حضور کارشناسان و صاحبان نظر دراقتصاد صنایع دستی مینای نقاشی ثبات قیمت را در پی خواهد داشت.

 

    1. حضور رقیبان توانا در عرصه تولید در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

 

  1. حضور رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را در پی خواهد داشت.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...