رشته فناوری اطلاعات بررسی الگوهای مطرح برای تعاملات الکترونیک بین دستگاهی |
تجارت الکترونیکی[1] امروزه عرصه جدیدی از رقابت را در جهان گشوده است و برای شرکتها، سازمانها و افراد شرکت کننده مزایا و موقعیتهای بسیار ارزشمندی را فراهم مینماید. در این بین تعاملات الکترونیکی[2] با ایجاد شرایطی جهت همکاریهای فرا سازمانی این امکان را به آنها میدهند که بدون صرف وقت و هزینه زیاد بتوانند تجارت خود را به انجام برسانند و همچنین از موقعیتهای جدید به وجود آمده بهره ببرند.
در حال حاضر، اکثر شرکتهای ایرانی به صورت سنتی فعالیت مینمایند و دارای سیستمهایی با فناوری مستقل و قوانین کاری متفاوتی هستند و معمولاً به صورت جزیرهای فعالیت مینمایند.
برای ایجاد تعاملات الکترونیک میبایست فرآیندهای سازمان را یکپارچه نمود؛ اما انجام فرآیندهای سازمان، وابسته به نرم افزارها و سیستمهای اطلاعاتی متنوعی است که هر کدام در زمانهای متفاوت و با فناوریهای خاصی پیاده سازی شدهاند؛ به همین دلیل تعامل چنین فرآیندهایی در محیط سیستمی، منوط به تعامل پذیری سیستمهای مختلف سازمانی است [1]. بنا به گفته نویسنده مقاله «چارچوب تعامل پذیری سازمانی یونان» [2] «تعامل پذیری سیستمهای شرکت کننده در یک همکاری، پیش نیاز ایجاد شبکههای کاری میباشد».
شکل 1‑1 دستیابی به تعاملات الکترونیک
شاید در نگاه اول، این فکر به ذهن بیاید که برای تعامل پذیری، سیستمهای تمام سازمانهای درگیر را همسان نمایم؛ تا مشکلی از بابت تفاوت سیستمی در تعاملات الکترونیکی نداشته باشیم. اما از آنجا که این تغییر، مستلزم هزینههای بسیاری است، ایده مناسبی نیست.
لذا نیاز به الگویی داریم که با صرف هزینه کمتر، بستری برای تعاملات الکترونیک بین سازمانی ایجاد کنیم.
همانطور که در شکل 1-1 نمایش داده شده، برای دستیابی به تعاملات الکترونیک میبایست سازمان را تعامل پذیر نمود و از آنجا که یکی از اهداف پایان نامه، دستیابی به دولت الکترونیک است؛ به همین خاطر در این تحقیق، پس از بررسی تجارب تعامل پذیری دولت الکترونیک کشورهای مختلف و همچنین بررسی وضعیت موجود شهرداری مشهد، ابتدا چارچوب تعامل پذیری و معماری سازمانی مناسب برای شهرداری مشهد انتخاب؛ و در ادامه الگویی مناسب برای تعاملات الکترونیک ارائه میگردد.
1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق
- گسترش همکاریهای الکترونیک سازمانها برای دستیابی به دولت الکترونیک [1]
- تضمین امنیت تبادل دادههای الکترونیکی
- آماده سازی بسترهای الکترونیکی جهت موفقیت تجارت الکترونیکی در کشور
- افزایش کارآفرینی در حوزه کسب و کار الکترونیکی با توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات [1]
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
- جهت نیل به تجارت الکترونیک کارا، افراد میبایست به نقل و انتقالات الکترونیکی اعتماد داشته باشند [2].
1-3 فرضیهها یا سوالهای تحقیق
- وضعیت تعاملات الکترونیکی در شهرداری به چه صورتی است و چه ضعفهایی دارد؟
- کشورهای موفق برای ارتباط الکترونیکی بین دستگاهی از چه شیوهای استفاده مینمایند؟
- مناسبترین الگو برای تعاملات الکترونیک شهرداری چیست؟
1-4 هدف اصلی تحقیق
- آماده سازی سازمانها جهت دستیابی به دولت الکترونیک
- گسترش تعاملات الکترونیک بین سازمانی
- افزایش کارآفرینی در حوزه کسب و کار الکترونیک
- صرفهجویی در زمان و هزینه شرکتهای همکار و استفاده بهینه جهت گسترش خدمات
1-5 روش تحقیق
- بررسی مبانی و مفاهیم تعاملات بین دستگاهی
- جمع آوری، مطالعه و بررسی سرویسهایی که شهرداری ارائه میدهد.
- جمع آوری، مطالعه و بررسی الگوهای جهانی مطرح در تعاملات الکترونیک
- بررسی وضع موجود تعاملات الکترونیک شهرداری مشهد
- تطبیق الگوهای مختلف برای تعاملات الکترونیک در شهرداری و انتخاب مناسبترین آنها
- اعتبار سنجی الگوی انتخابی بر اساس پرسشنامه
- تدوین مستندات در قالب پایان نامه
1-6 مرور مطالب پایان نامه
در ﻓﺼﻞ ﺳﻮم، چارچوبهای تعامل پذیری دولت الکترونیک 8 کشور مطرح، مورد بررسی قرار گرفت.
ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم نیز ﺑﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ در راﺳﺘﺎی بررسی وضعیت موجود تعاملات الکترونیک شهرداری مشهد انجام پذیرفته، ﻣﻲﭘﺮدازد.
در ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ، چارچوب تعامل پذیری و همچنین معماری سازمانی مناسب برای شهرداری مشهد معرفی می گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-05-17] [ 01:01:00 ب.ظ ]
|