تردیدی نیست كه بازرگانی خارجی از اركان سیاسی اقتصاد هر كشور محسوب می گردد. در این زمینه صادرات [1] نقش اساسی و تعیین كننده را در استقلال و تعالی اقتصادی دارد و سیاست توسعه صادرات بخشی از سیاست بازرگانی خارجی كشورها را تشكیل می دهد و دست یابی به آن مورد نظر تمام كشورها می باشد. اهمیت صادرات غیر نفتی برای كشور ما بر هیچ كس پوشیده نیست. صادرات محصولات كشاورزی نقش عمده ای در صادرات غیر نفتی داشته و صادرات این بخش نسبت به بخش های دیگر از ثبات بیشتری برخوردار است.

اقتصاداقتصاد

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

بخش صادرات ایران به علت عدم وجود یك سیستم بازاریابی[2] و بازرگانی مناسب و كارا نتوانسته است به خوبی توسعه یابد. به طوری كه در اغلب موارد كالا و خدمات صادراتی ما با وجود برخورداری از كیفیت مطلوب و حتی فراتر از استانداردهای جهانی[3] به دلیل نبود یك سیستم مناسب تبلیغاتی و اطلاع رسانی در بخش مبادلات خارجی جایگاه شایسته خود را در بازارهای جهانی به دست نیاورده است، در اغلب موارد بازرگانان به جای افزایش صادرات، زمینه را برای افزایش واردات مهیا كرده اند. زیرا صادركنندگان به جای تبلیغ در مورد كالای صادراتی خود از طریق روش های علمی در بازارهای هدف، كالاهای ساخت آن كشور را در دامن كشور تبلیغ
نموده اند و باعث افزایش مصرف این كالاها شده اند. از طرف دیگر به علت ورود افراد ناآشنا و دلالان در امر صادرات، سهم صادرات ما را در برخی از بازارهای جهانی كاهش داده است. البته عدم اطلاع دقیق تولید كنندگان كشور از شرایط و اوضاع بازارهای جهانی نیز مزید بر علت شده تا سهم از این بازارها كاهش یابد.

 

 

 

 

 

با توجه به مطالب فوق می توان گفت كه در صورت اصلاح ساختار تولید در كشور و حمایت از صنایعی كه دارای مزیت رقابتی و نسبی در بازارهای جهانی هستند، جهت تحقق توسعه صادرات غیرنفتی، فعال نمودن دفاتر بازرگانی یا نمایندگی های متعدد بازرگانی در كشورهای مختلف، انجام تحقیقات بازاریابی خارجی، ایجاد نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی توانمندی های اقتصادی كشور، استفاده از آمار و اطلاعات لازم در ارتباط با حجم تجارت جهانی، ایجاد مراكز مطالعاتی در كشورهای هدف برای آشنایی با سلیقه و ترجیحات مصرف كنندگان در آن كشورها و آگاهی از شرایط بازارهای جهانی جهت افزایش سهم تجارت خارجی ایران در این بازارها از اهمیت خاصی برخوردار است لذا متولیان امر در توسعه صادرات به ویژه وزارت بازرگانی باید به این مهم توجه داشته باشند كه توجه به مقوله بازاریابی می تواند در افزایش درآمدهای ارزی وتحقق اهداف توسعه صادرات نقش موثری ایفا نماید. البته باید به این نكته اشاره كرد كه بدون اصلاح ساختار تولید و از بین بردن قوانین دست و پا گیر كه مانع تولید سالم و رقابتی در ایران می شوند مقوله بازاریابی نمی تواند نقش موثری در توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشد بلكه تولید كنندگان ایران باید به فكر تقویت مزیت نسبی و رقابتی خود جهت تولیدات با كیفیت[4] بهتر و هزینه كمتر باشند تا بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند در آن صورت تسخیر بازارهای جهانی از طریق بازاریابی مدرن سهل و دست یافتنی است .

 

هدف اصلی این تحقیق تدوین استراتژی تبلیغات در ارتباط با صادرات پسته بر اساس مدل
[5]SWOTمی باشد كه در نهایت به تعیین مهم ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید تبلیغات پسته استان كرمان و تدوین استراتژی مناسب با این نقاط می پردازیم.

 

1-2. بیان مساله

 

    • تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی می باشد که شرکتها برای آگاهی دادن، متقاعد کردن و یادآوری
      کالا ها و خدمات خود استفاده می کنند. از دیدگاه بازاریابی، تبلیغات یکی از مولفه های ترویج[6] و ترویج نیز یکی از عناصر آمیخته بازاریابی[7] می باشد لازم به یادآوری است که سایر عناصر ترویج در کنار تبلیغات عبارتند از : ترویج فروش، روابط عمومی، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم می باشند. بنابراین با توجه به مطالب فوق می توان جایگاه تبلیغات را در بازاریابی شناخت زیرا به قول فیلیپ کاتلر[8] یکی از علمای برجسته بازاریابی برخی به اشتباه بر این پندارند که بازاریابی یعنی تبلیغات و فروش، بلکه چنین نیست و تبلیغات تکه ای کوچک از کوه یخ بازاریابی می باشد (کاتلر1379).

 

  • در رابطه با تعریف تبلیغات، از تبلیغات، تعاریف متعددی ارائه گردیده است. به طور کلی تبلیغات درلغت به معنای رساندن پیام از شخصی به شخص دیگر می باشد و از لحاظ تکنیکی عبارت است از هر نوع معرفی غیرشخصی و ترویج ایده ها، کالاها و خدمات در مقابل پول که یک فرد یا موسسه مشخص آن را انجام می دهد. برای تهیه و تنظیم یک برنامه تبلیغاتی برای یک شرکت یا یک موسسه باید در رابطه با 5 مورد مهم تصمیم گیری نمود که به5M معروف هستند و عبارتند از هدف[9]، بودجه[10]، پیام تبلیغ[11]، نوع رسانه[12] و ارزیابی تبلیغ[13] و از آنجایی که هزینه تبلیغات نسبت به سایر هزینه ها بسیاربالا می باشد و از طرفی تبلیغات نگرش مثبت یا منفی در بین مشتریان و یا مصرف کنندگان درباره کالا یا نام سازمان ایجاد می نماید امروزه تبلیغات بیشتر از قبل مورد توجه شرکتها قرار گرفته است. هدف از این تحقیق تدوین استراتژی های تبلیغات در ارتباط با صادرات پسته استان کرمان با استفاده از مدل SWOT  می باشد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...