بررسی مناجات در مثنوی های فارسی در قرن هفتم |
دعا، نیایش و مناجات مفاهیمی آشنا در فرهنگ دینی ادیان مختلف است. قدیمیترین متونی كه از اقوام مختلف به جا مانده است در خود نمونههایی از دعا و مناجات را گنجانده است، انسان با دعا و مناجات علاوه بر آنكه تنهایی خود را در خلقت با ارتباط با خداوند سامان میدهد، در عین حال نیازها و خواستههای خود را با معبود در میان میگذارد. در بسیاری از نوشتههایی که از دورانهای گذشته باقی مانده است، به دعا و مناجات اهمیت داده شده و به آن توجه ویژهای داشتهاند.
ادبیات فارسی یكی از جلوههای توجه به خداوند و شناخت اوست. كتابهایی نظیر مثنوی معنوی، حدیقه سنایی و آثار عطار از جمله مواردی است كه در آنها میتوان نمونههایی غنی از مناجات و نیایش را یافت. بیشك مناجاتها و نیایشها از اعتقاد و جهانبینی شاعران و نویسندگان آنها سرچشمه گرفته است، شاعرانی كه پرورش یافتگان تربیت اسلامی هستند. با نگاهی به نمونههای دعا و نیایش در این آثار میتوان این گونه اشعار را دستهبندی كرد و در باره گونههای مختلف این موضوع به بحث نشست. ازسوی دیگر متون و معارف شیعه، از گنجینههای مهم دعا و نیایش محسوب میشود و به جرئت میتوان گفت هیچ یك از ادیان و مذاهب الهی به اندازه شیعه چه از جهت حجم و چه از نظر محتوا، به دعا و نیایش توجه نداشته است. برای مثال كتابی چون صحیفه سجادیه از امام چهارم شیعیان تماماً درباره نیایش و مناجات است. یا كتاب مهمی چون مفاتیح الجنان، اثری نیایشی است و تقریباً همراه قرآن در اغلب منازل و مساجد دیده میشود. همچنین
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
در كتاب آسمانی ما قرآن نیز نمونههایی از مناجات و دعا را میتوان مشاهده كرد.
این نوشته بر آن است ضمن بررسی دعا و نیایش در آثار شاعران قرن هفتم، با تكیه بر مثنوی مولوی، آثار عطار و حدیقه سنایی به نكات مشترك و همچنین تفاوتهای آن با ادعیه شیعه نیز بپردازد. در این رساله ابتدا به تعاریف دعا، مناجات و نیایش پرداخته شده، سپس مقایسهای بین آنها صورت گرفته شده است و پس از آن انواع دعا را از دیدگاههای مختلف بررسی و تحقیق میکند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-05-17] [ 12:55:00 ب.ظ ]
|