بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین |
مشتریان، امروزه، كلید موفقیت تجاری محسوب می شوند.
با تشدید رقابت در تجارت و تغییرات سریع تكنولوژیكی و نیز افزایش قدرت وحق انتخاب مشتریان، موفقیت از آن شركتهایی خواهد بود كه قادر باشند بهنحو شایستهتری انتظارات و ارزشهای مورد نظر مشتریان را درك و شناسایی كرده و بهنحو مطلوب به آنها پاسخ دهند (وانگ[1]، 2007.(
در گذشته، مشتریان بهندرت خواهان یا قادر به دست کشیدن از محصول یا برند مصرفی خود بودند؛ امّا امروزه در قرن بیست و یکم، این موضوع تغییر یافته است. شرکتها و برندها در بازار امروزی با خصومت با یکدیگر به رقابت میپردازند؛ تا جایی که”حفظ سهم بازار” امری بسیار مشکل بوده و “بدست آوردن سهم بیشتر”غیرقابل تصور مینماید (کینینگهام، واورا، آکسوی و هنری[2]،2005).
در سالهای اخیر شرکتهای زیادی به عرصه رقابت در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده کرمانشاه وارد شدهاند و همچنین با ورود تجهیزات و تکنولوژی جدیدو تولید محصولات جدید، شرکتها نه تنها جهت جذب مشتریان جدید كه حتی در حفظ مشتریان فعلی و وفادار خود با چالشی جدید روبرو شدهاند.
در این پژوهش تلاش میشود با توجه به اهمیـّت مشتـریان در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده به بررسی مفهـوم “مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین” پرداخته شود، به بیان دیگراین موضوع بررسی میشود كه چه عواملی باعث افزایش بهبود عملکرد مدیریت تقاضا در شرکتهای صنعتی تولیدکننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میشود.
1-2)بیان مسئله پژوهش
رقابت بیامان در بازارهای جهانی امروزی، عرضه محصولات تازه با حضور کوتاه در بازار و اوج گرفتن انتظارات مشتریان، بنگاههای کسب و کار را به سرمایهگذاری و تمرکز بر زنجیرههای عرضه خود وادار نموده است. رقابت در کسب و کار امروز دیگر میان تکتک شرکتها نیست بلکه میان زنجیرههای تأمین اتفاق میافتد. مدیریت زنجیره تأمین به ابزاری استراتژیک برای شرکتها تبدیل شده تا بتوانند کیفیت را مدیریت نمایند، مشتریان را راضی نگاه دارند و با توان رقابتی باقی بمانند (بهنام اژدری و اختیارزاده،1390).
محیط جمعیتی دارای منافع بسیاری می باشد زیرا شامل مردم است و این مردم هستند كه بازار را تشكیل میدهند. و اینكه جمعیت جهان بطور انفجارآوری در حال رشد است و این جمعیت بسیار متنوع هم دارای فرصتها و تهدیداتی میباشد(كاپوج[3],2008). در سالهای اخیر با توسعه شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده و افزایش تعداد رقبا در این شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده با مشكلات زیادی در زمینه جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان فعلی مواجه شدهاند. بنابراین باید در اندیشه یافتن راهكاری جهت كشف عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین بود.
عموماً منافع مدیریت مؤثر زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه شامل موجودیهای پایینتر، هزینههای کمتر، بهرهوری بالاتر، توانایی بهبودیافته برای پاسخ به نوسانات تقاضا، زمانهای تحویل کوتاهتر، سود بیشتر و وفاداری بیشتر مشتری است. که همگی در گرو مدیریت تقاضای مطلوب در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میباشد.
شرکتهای زنجیره تأمین در استان کرمانشاه همگی به دنبال ایجاد جذب مشتریان حتی خارج از این استان میباشند. مدیریت تقاضا دارای یک نقش فرااستانی است تقاضا را بررسی میکند به ایجاد راهکارها میپردازد و در نتیجه هدف خود را رساندن کالا و خدمات نهایی با قیمت و هزینه کمتر و با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده نهایی (مشتری میداند).
امید است این تحقیق به پركردن بخشی از این شكاف كمك کند.
با كمك یافتههای این تحقیق شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه با شناخت عوامل مؤثر بر تقاضا در زنجیره تأمین قادر به حفظ مشتریان فعلی خود و همچنین جذب مشتریان رقبا خواهند بود. بنابراین ضروری میرسد تا به بررسی عواملی پرداخته شود كه تاكنون كمتر بهصورت تفصیلی مورد توجه تحقیقاتی در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه كه در این زمینه به انجام رسیده، قرار گرفته است.
1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
- در طول چند دهه اخیر، بازاریابی و تجارت دستخوش تغییرات بسیاری شدهاست. نتیجه توسعه شیوههای نوین در تجارت، تغییر رویکرد سازمانها از تولیدمداری به مشتریمداری گردیدهاست. از اینرو امروزه توجه به مشتری محور کار سازمانها قرار گرفتهاست (آلوارز و کاسیلز ,2005). امروزه بدلیل افزایش تعداد عرضه كنندگان و بیشتر شدن نسبت عرضه به تقاضا، مشتریان میتوانند عرضه كننده خود را انتخاب كنند. بازار امروز متعلق به مشتری است (علی احمدی و الهیاری, 1382).
- در رقابتهای موجود در در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتریان در استان کرمانشاه، در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری بر كیفیت بالا و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه بیش از این نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامیكارها برآیند. در بازار رقابتی موجود، در استان کرمانشاه بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف كسب سهم بیشتری از بازار است. بر این اساس، فعالیتهای نظیر برنامهریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامهریزی محصول، خدمت نگهداری كالا، كنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری كه قبلا همگی در سطح شركت انجام میشده اینك به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا كرده است. مسئله كلیدی در زنجیره تأمین، در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه مدیریت و كنترل هماهنگ تمامیاین فعالیتها است. مدیریت زنجیره تأمین (SCM) پدیدهای است كه این كار را به طریقی انجام میدهد كه مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با كیفیت در حداقل هزینه دریافت كنند. در حالت كلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشكیل میشود كه رسماً از یكدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهای مالی به یكدیگر مربوط میشوند. این در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میتوانند بنگاههایی باشند كه مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید میكنند. حتی خود مصرف كننده نهایی را نیز میتوان یكی از این سازمانها در نظر گرفت.(معصومی، 1390).
باید در نظر داشت که در ابتدا سازمانها سودآوری را در گرو جذب هرچه بیشتر مشتریان میدانستند، در حالیکه تحقیقات نشان میدهد که هزینه جذب یک مشتری جدید تقریباً پنج برابر حفظ یک مشتری قدیمیو وفادار است(کیم و همکاران[4],2004).
- یافتههای این تحقیق در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه نه تنها به درك عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین مؤثر است بلكه توسعه دهندهی تحقیقات پیشین در این زمینه میباشد. این تحقیق در پی درك مدیریت مطلوب تقاضا میباشد.
نتیجه این تحقیق در در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه نشان داد که جایگاه مدیریت تقاضا باید به درستی معین گردد. مدیریت تقاضا باید پیشبینی را به درستی تعریف کند. عوامل مؤثر بر آن را بشناسد و برای هر برهه زمانی خاص با توجه به نیاز مشتریان کمبودها را بشناسد و نیازهای هر فصل را بهخوبی تشخیص دهد و بداند که چگونه بخشبندی نماید و مشتریان را در بخشبندی تعریف نماید. نوع رفتارهای مشتریان و نیاز آنان را با توجه به درآمد و سلیقه آنان در نظر بگیرد برای جنسیتهای گوناگون نیازهای آنهارا تشخص دهد با توجه به سن، درآمد و…
خود مدیریت تقاضا باید از طرحها، پیشنهادات، نظرات مدیران ارشد به خوبی حمایت نماید بتواند دارای روابط عمومیقوی باشد.نیازهای مشتریان را تشخیص دهد از طریق ارتباط با مشتریان در نوع طرحها، نقشها، برطرف کردن عیوب، مدیریت تقاضا باید در این نقش فردی انعطافپذیر باشد.
مدیریت تقاضا باید در برنامهریزی فروش و عملیات در میان عرضه و تقاضا برنامهریزی ایجاد نماید تا فروش به سطح بهینه برسد.
1-4)اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف كلی، ویژه وكاربردی):
1-4-1)اهداف كلی:
بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه
1-4-2)اهداف ویژه:
شناخت اثر عامل مدیریت تقاضا بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان كرمانشاه
شناخت اثر عامل پیشبینی بر مدیریت تقاضای زنجیره تأمین در شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان كرمانشاه
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-05-15] [ 02:24:00 ب.ظ ]
|