طبق آمار فائو در سال 2015 در حال حاضر 805 میلیون انسان گرسنه در جهان وجود دارد و جمعیت جهان تا سال 2050 به نه میلیارد نفر خواهد رسید. به گفته کارشناسان این سازمان باید تولید غذا به بالای 60 درصد برسد تا بتواند جوابگوی این افزایش جمعیت باشد. بنابراین کشاورزی در عصر حاضر یکی از مهم­ترین مولفه­های امنیت ملی و غذایی کشورهای توسعه یافته بوده و در عین حال حیاتی­ترین عامل اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می­آید. افزایش عملکرد گیاهان زراعی یکی از اهداف مهم و ضروری جامعه امروزی برای هماهنگی با افزایش جمعیت جهان است. عوامل محیطی و پتانسیل ژنتیکی گیاه از عوامل مهم و تعیین­کننده عملکرد اقتصادی هر گیاه زراعی محسوب می­‎شود. یکی از مهم­ترین عوامل محیطی موثر بر رشد و نمو گیاه زراعی ذرت شرایط دمایی و درجه حرارت است.

اقتصاد

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

ذرت یکی از چهار غله­ای است که 60 درصد انرژی غذایی از آن گرفته می­شود (2015،FAO). در جهان امروز، ذرت به علت اهمیت فوق­العاده زیادی که در تأمین غذای دام‎ها و پرندگان و مصارف دارویی و صنعتی دارد، نسبت به افزایش سطح زیر­کشت و همچنین بهبود تکنیک زراعت آن اقدامات اساسی به عمل آمده و در بیشتر کشورهای جهان که دارای شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد این گیاه می‎­باشند، محصول قابل توجهی تولید می‎­نماید.

 

عوامل دیگری که باعث گردیده تا این گیاه به مقدار بسیار زیادی گسترش یابد عبارتند از:

 

    • مقاومت مطلوب نسبی به خشکی و ورس

 

    • عملکرد زیاد آن در هکتار نسبت به سایر محصولات

 

    • امکان قرار گرفتن این گیاه در تناوب‎­های مختلف با گیاهان و آب و هوای گوناگون

 

  • قابلیت مکانیزاسیون کامل در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت

ذرت یکی از محصولات مهم زراعی است که به تنش­‎های محیطی نسبتاً حساس است. از طرفی نیاز به این محصول استراتژیک بسیار بالاست و ضروری است در ارتباط با افزایش تحمل این گیاه زراعی به تنش­‎های محیطی راهکارهای به­‎زراعی و به­‎نژادی اندیشیده شود.

 

 

 

1-1 ضرورت و اهمیت موضوع

 

طبق آمار وزارت کشاورزی در سال زراعی 92- 1391 ، سطح ذرت دانه­ای كشور حدود 290 هزار هكتار برآورد شده كه سهم اراضی آبی 9/99 درصد و بقیه به­صورت کشت دیم می­باشد.

 

استان خوزستان با سهم2/38 درصد از کل سطح برداشت ذرت دانه­ای بیشترین سطح این محصول را دارا می­باشد. استان­های: فارس با سهم 8/13 درصد، كرمانشاه با سهم 6/9 درصد ، جنوب استان کرمان با سهم 4/7درصد ، کرمان با سهم 7/5 درصد و اردبیل با سهم 5 درصد به ترتیب ، مقام­های دوم تا ششم را به­خود اختصاص داده­اند. شش استان مزبور جمعاً 6/79 درصد سهم از برداشت اراضی ذرت دانه‌ای در كشور را دارا هستند. کمترین سطح ذرت دانه­ای کشور با 9 هکتار متعلق به استان خراسان جنوبی می­باشد.

 

   میزان تولید ذرت دانه­ای در كشور حدود 9/1 میلیون تن برآورد شده كه 98/99 درصد آن از اراضی کشت آبی به­دست آمده است. بیشترین میزان تولید ذرت دانه­ای كشور با 37.6 درصد به استان خوزستان تعلق دارد و استان­های: فارس با سهم 16 درصد، كرمانشاه با سهم 12.2 درصد، جنوب استان کرمان با سهم 6.8 درصد ، كرمان با سهم 4.5 درصد و قزوین با سهم 4.5 درصد در تولید ذرت دانه­ای كشور به­ترتیب رتبه­های دوم تا ششم را به­خود اختـصاص داده­اند و شش استان مزبور جمعاً 80.6 درصد از تولید ذرت دانه­ای كشور را دارا هستند. کمترین میزان تولید ذرت دانه­ای کشور با 26 تن متعلق به استان خراسان جنوبی می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...