. 71

 

3-2- شرایط و احکام ایلاء 72

 

3-3- احکام ایلاء: 74

 

3-4-   ایلاء از منظر فقه شیعه : 76

 

3-4-1- ایلاء از شهید اول.. 76

 

3-4-2- ایلاء از منظر شهید ثانی.. 78

 

3-4-3- ایلاء از منظر شیح مفید : 80

 

3-4-4- ایلاء از نظر شیخ صدوق ابن بابویه : 81

 

3-4-5- نظر علی بن محمد قمی درمورد ایلاء : 82

 

3-4-6- ایلاء از منظر شیخ بهائی عاملی : 85

 

3-4-7- ایلاء از نظر حر عاملی : 86

 

3-4-8- ایلاء از منظر شیخ طوسی: 87

 

3-4-9- ایلاء از منظر الفاضل الابی : 88

 

3-4-10- ایلاء از منظر قاضی ابن البراج : 89

 

3-4-11- ایلاء از منظر محقق حلی : 91

 

3-4-12- ایلاء از منظر شریف مرتضی : 92

 

3-4-13- ایلاء از منظر شیخ حسین آل عصفور : 93

 

3-4-14-ایلاء از منظر امام یحیی بن حسین : 96

 

3-4-15-ایلاء از منظر عبدالله جزایری : 96

 

3-4-16- ایلاء از منظر ابوصالح حلبی : 98

 

3-4-17- ایلاء نظریه امام خیمنی (ره): 98

 

3-4-18- ایلاء از منظر مرحوم ابوالقاسم خویی : 99

 

3-5-ایلاء از منظر فقه سنت : 100

 

3-5-1-ایلاء در مذهب شافعی: 101

 

3-5-1-1- حکم ایلاء از نظر فقه شافعی : 102

 

3-5-2-ایلاء از نظر استاد سید سابق : 103

 

3-5-3- ایلاء از منظر بیهقی : 105

 

3-5-4-ایلاء از منظر سالار بن عبدالعزیز: 108

 

3-5-5-ایلاء از منظر ابن جزم : 108

 

3-5-6- ایلاء از منظر محمدبن علی بن محمد شوکانی : 109

 

3-5-7- ایلاء از منظر شیخ الاسلام ذکریابن محمد بن زکریا انصاری : 113

 

3-5-8- ایلاء از منظر امام احمد مرتضی : 115

 

3-5-9-ایلاء از منظر محیی الدین النوویی : 117

 

3-5-10- ایلاء درکتاب شرح المذهب محیی الدین النوویی : 119

 

3-5-11- ایلاء از منظر امام مالک : 123

 

3-5-12- ایلاء از منظر ابوبکر کاشانی : 126

 

3-5-13-ایلاء از منظر امام یحیی بن حسین : 127

 

3-5-14- ایلاء از منظر ابن نجیم مصری : 128

 

3-6- ایلاء و حقوق زنان : 129

 

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

3-7- تکالیف و وظایفی که مرد نسبت به همسرش دارد: 130

 

3-8- تکالیف و وظایفی که زن نسبت به شوهرخود دارد یا حقوق مرد نسبت به زن خود در زندگی مشترک: 131

 

3-9- وظایف یا تکالیف مشترک بین زن مرد یا حقوق مشترک زن  مرد: 131

 

3-10- بررسی تعارض ایلاء با حق جنسی زن : 132

 

3-11- آثار و تبعات حقوقی ایلاء در حقوق اسلام : 136

 

3-12-.موارد درخواستی زن جهت طلاق از نظر قانون مدنی و حقوق خانواده چه چیزهایی می باشد؟. 136

 

3-13- مواردی که باعث می شود زن بتواند دادخواست طلاق و فسخ نکاح دهد. 138

 

3-14- آثار کیفری ایلاء در حقوق اسلام : 142

 

پایان نامه رشته حقوق

 

3-15-ایلاء و مدرنیته : 143

 

3-16-تحقیقات میدانی یا نظریه تعداد افراد مطلع به علم حقوق یا قضات دادگاه: 146

 

3-17- نتیجه تحقیقات میدانی : 147

 

3-18-نتیجه دیدگاه مراجع تقلید در مورد ایلاء : 148

 

3-19 نظر مراجع تقلید در مورد سوالات اصلی مربوط به ایلاء : 148

 

3-19-1 نظرﯾﮥ حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی : 149

 

3-19-2- ایلاء از منظر حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: 149

 

3-19-3- نظریه حضرت آیت الله العظمی سیستانی : 150

 

3-19-4-نظریه آیت الله صافی کلپایگانی پاسخ به سؤالات ارسالی : 151

 

3-19-5- نظریه آیت الله شبیری زنجانی : 151

 

3-20-جواب اجمالی : 152

 

3-21-شرایط تحقق ایلاء : 153

 

3-22- احکام ایلاء : 153

 

3-23- جمع بندی فصل سوم : 154

 

نتیجه‌گیری… 156

 

پیشنهادات… 159

 

فهرست منابع.. 160

 

چكیده

 

عامل اصلی حفظ نسل بشر ازدواج می باشد ، اهمیتی که اسلام به ازدواج داده و تأکید بزرگان دین در مورد آن کرده اند باعث اهمیت خاص ازدواج گردیده ؛ بنابراین عواملی که باعث از هم گسیختگی و طلاق در ازدواج         می شود حایز اهمیت خاصی می باشد که یکی از آن ایلاء می باشد .

 

ایلاء آثار حقوقی دارد و زوجه ایلاء شده می تواند دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج دهد و حاکم یا قاضی می تواند به دلیل این که زوجه در معرض فساد اخلاقی قرار می گیرد رأی به طلاق عسر و حرج زوجه دهد ، در قوانین مجازات اسلامی برای مرد ایلاء کننده مجازات حبس یا شلاق در نظر گرفته نشده ولی در فقه زندان برای آن تعیین شده است .

 

بررسی احکام و آثار ایلاء از منظر فقه اهل سنت و شیعه هم چنین نقش و تأثیر ایلاء در انحطاط جامعه مخصوص جامعه اسلامی می باشد و در هیچ کدام از ادیان آسمانی دیگر و جامعه غیر اسلامی یافت نمی شود ، و در جامعه امروزی ایلاء به صورت شرعی آن وجود خارجی ندارد اما ترک رابطه زناشویی از جانب مردها به دلایل گوناگون مشاهده می گردد که نوعی ایلاء عملی می باشد نه شرعی .

 

ایلاء در فقه شیعه و سنت تفاوت چندانی ندارد فقط در مدت زمان یا این که حاکم می تواند زن ایلاء شده را طلاق دهد و هم چنین در این که ایلاء زوجه باکره جایز است یا نه اختلافاتی وجود دارد ، عده ای از فقه های اهل سنت ایلاء کمتر از چهار ماه را شرعی می دانند و تعداد دیگر از آن ها معتقدند که ایلاء زنی که باکره است صحیح است .مدخوله بودن شرط ایلاء نیست و تعداد کمی از فقه های اهل سنت معتقدند که حاکم         می تواند زوجه ایلاء شده را طلاق دهد و حتی زوجه ایلاء شده مطلقه است و نیازی به حاکم نیست . هیچ پژوهش گری تا کنون در مورد آثار کیفری و حقوقی مطالبی نیاورده و استناد کردن زوجه ایلاء شده به قاعده عسر و حرج برای طلاق مطلب جدید می باشد .

 

واژه‌ی های كلیدی: ازدواج ، طلاق ، عسر و حرج ، اهل شیعه و سنت.

 

 مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...