ارزیابی و رتبه بندی شركتهای تولیدی بر اساس كارت امتیازی متوازنBSC |
از دیرباز شكاف میان عرصه نظر و عمل از جمله مشكلاتی بوده است كه گریبانگیر موجودیت های انسانی، چه در بعد فردی و چه در بعد جمعی و سازمانی بوده است. مشكلی كه اندیشمندان حوزه های مختلف فكری را برآن داشته تا پاسخ هایی برای آن تدارك ببینند. هر حوزه ای از حوز ه های معارف بشری از منظری به این موضوع پرداخته است. فیلسوفی چون سقراط از عدم امكان مغایرت میان نظر و عمل بحث كرده و معتقد است انحراف و كجروی در عمل مطابق است با انحراف در نظر. فیلسوفی دیگر چون دیوید هیوم از عدم لزوم متابعت بایدهای عملی از هست های نظری صحبت می كند.. فراتر از تلا شهای بشری، این مسأله در صدر آموزه های دینی انبیاء و اولیای الهی قرار داشته است. بطوریكه از سوی حضرت حق، عدم انطباق نظر و عمل و به تعبیر دیگر قول و فعل به شدت مورد نكوهش قرار گرفته و تقبیح شده است. در علم مدیریت نیز مسأله فوق به دغدغه ای جدی تبدیل شده است؛ بطوریكه نتایج بررسی ها نشان می دهد، 90 درصد از برنامه های راهبردی سازمان ها، در عمل با شكست مواجه می گردند و علت اصلی این امر نیز عدم ارتباط میان” ساحت نظر و عمل “است. بدین معنا كه در ساحت نظری، ایده ها و اهداف بیان می شوند و در عرصه عمل، برنامه هایی اجرا می شوند كه ارتباط منطقی و قابل سنجشی با آرمان ها وسیاست های تدوین شده ندارند. به بیان دیگر، ریشه این مشكل، در عدم تنظیم و تنسیق مدلی جامع جهت ترجمه چشم انداز و سیاست ها به برنامه های عملیاتی نهفته است. از منظری كاركردگرایانه تاكنون مدل هایی جهت رفع این مشكل جدی در سطح سازمان های انسانی ارائه شده است كه می توان مدل ارزیابی متوازن (BSC) را در زمره مهمترین آنها قلمداد كرد(الوانی و همکاران ،1387).
2-1 مراحل اجرای تحقیق
شکل 1-1 مراحل اجرای تحقیق
3-1. تشریح و بیان مسئله
در سالهای پایانی 1980مقالات متعددی در نشریات مدیریتی اروپا وامریکا درمورد ناکارآمدی روشهای ارزیابی عملکرد شرکتها منتشر شد.
پیچیده ترشدن مناسبات اقتصادی و مسائل کسب و کار در آستانه ی قرن 21،اتکای شرکت ها به سنجه های مالی برای ارزیابی عملکرد و نشان دادن نقاط قوت و ضعف انها،کم رنگ شد و نارسایی سنجشهای مالی صرف بیش ازپیش نمایان گردید.
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
به طوری که، روش سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا بر سنجه های مالی استوار بود ،نه تنها در انعکاس کامل دلایل توفیق و یا عدم توفیق شرکت ها کفایت لازم ر انداشتند، بلکه ارتباطی منطقی وعلت ومعلولی بین عوامل محرکهی توفیق و دستاورد های حاصله نیز برقرار نمیکردند . بدین ترتیب کاپلان و نورتون اعلام کردندکه برای ارزیابی کامل ازعملکرد سازمان میبایست این عملکرد از چهار زاویه مورد ارزیابی قرارگیرد :
1)منظر مالی 2)منظر مشتری 3)منظر فرایند های داخلی 4 )منظر یادگیری و رشد (کاپلان و نورتون،ترجمه بختیاری ،1383،ص1تا26).
لذا در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روش ارزیابی متوازن که به جنبه های مختلف سازمان ها و شرکت ها توجه دارد و باعث ایجاد یک نظام ارزیابی عملکرد پویا می شود ،شركت های تولید كننده اكسل سایپا به طور واقعی مورد ارزیابی گرفته و چهار شاخص کارت امتیازی متوازن از لحاظ میزان اهمیت رتبه بندی گردد .
4-1.اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق
امروز، ضرورت داشتن استراتژی برای سازمان ها مورد توافق همه اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت است. مدیریت استراتژیك مفهومی از مدیریت است كه وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل میان سازمان ها با محیط آن می باشد.
در این سبك از مدیریت، مدیر بیش از هر چیز نیازمند آگاهی مستمر از عملكرد های سازمان و تغییرات محیطی و محاطی است، تا بتواند وظیفه خود را در ایجاد تعادل بین سازمان و محیط به خوبی انجام دهد. چه در غیر این صورت تضمینی بر بقا و ادامه حیات سازمان نیست و تغییرات سریع و جهانی شدن ارتباطات سازمانی، ضرورت تطابق سازمان بر محیط و دسترسی فوری به اطلاعات محیطی را چندین برابر ساخته است و از طرفی یكی از مؤلفه های ایجاد این موازنه شناخت عمیق منابع انسانی و ارزش های متوجه آن است تا امكان برنامه ریزی استراتژیك منابع میسر گردد؛ و از آنجا كه منابع سازمانی نیز به نوبه خود، در طبقات و طیف های گوناگون قرار می گیرند لذا اعمال مدیریت و برنامه ریزی استراتژیك روی هر طیف از منابع سازمان، ابعاد تخصصی داشته و ساز و كارهای خاص خود را طلب می كند(عزیزی، 1380 ،ص 12).
5-1.سوالات تحقیق
دغدغه پژوهشگران این است که به سوالات زیرپاسخ دهند :
1)آیا در شركت های تولید كننده اكسل سایپا اهداف مالی، مشتری،فرایندهای داخلی و رشدویادگیری تحقق یافته است ؟
2)کدامیک از چهار شاخص های کارت امتیازی متوازن در شركت های تولید كننده اكسل سایپا از اهمیت بیشتری برخور دار می باشد ؟
6-1. اهداف تحقیق
- ارزیابی شاخص های کارت امتیازی متوازن در شركت های تولید كننده اكسل سایپا
2.رتبه بندی شاخص های کارت امتیازی متوازن در شركت های تولید كننده اكسل سایپا
7-1.فرضیات تحقیق
در این تحقیق با توجه به موضوع و جامعه هدف فرضیه های زیر مفروض است.
1-شاخص های مالی شركت های تولید كننده اكسل سایپا در سال 1391 تحقق یافته است.
2-شاخص های مشتری شركت های تولید كننده اكسل سایپا در سال 1391 تحقق یافته است.
3-شاخص های فرایندهای داخلی شركت های تولید كنند كننده اكسل سایپا در سال 1391 تحقق یافته است.
4-شاخص های رشد و یادگیری شركت های تولید كننده اكسل سایپا در سال 1391 تحقق یافته است.
8-1.تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
1-8-1.منظر مالی
2-8-1.منظر مشتری
این وجه كارت امتیازی شامل چند شاخص اصلی و یك سری شاخص های فرعی است. شاخص های اصلی عبارتند از رضایت مشتری، حفظ مشتری، جذب مشتری جدید، سوددهی مشتری و سهم بازار در بخش های بازار و مشتری مورد رقابت. سری دیگر شاخص های این وجه، مربوط به سنجش عواملی هستند كه برای مشتریان ایجاد ارزش كرده و از این طریق وضعیت شاخص های اصلی را تعیین می كنند (کاپلان و نورتون، 1992).
3-8-1.منظر فرآیند های داخلی
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 03:46:00 ق.ظ ]
|