.. 45

 

 

 

3-2-1- دسته بندی مدل های موجود. 47

 

بر کارهای گذشته.. 48

 

 

 

3-4-1- مدل فینی.. 50

 

3-4-2-  مدل هاسر – ورنولد.. 51

 

3-4-3- مدل سالاما- ونکاتش…. 52

 

3-4-4- مدل سالاما 52

 

3-4-5- مدل مرکز مطالعات سایش و خوردگی دانشگاه تولسا 55

 

3-4-6- مدل شیرازی و همکاران.. 55

 

3-4-7- مدل فیزیکی.. 56

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-1-1- تجهیزات اصلی.. 58

 

4-1-2- تجهیزات جانبی.. 59

 

4-1-3- ذرات شن و ماسه. 63

 

4-1-4- اندازه گیری  وزن.. 63

 

 

 

 

 

4-3-1-  متغیرهای مورد مطالعه در آزمایش…. 67

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-4-1- بررسی سرعت سایش سیال فاقد شن.. 73

 

5-4-2- بررسی تأثیر سرعت سیال حاوی ذرات شن.. 75

 

5-4-3- بررسی مکان های مختلف در خط لوله. 77

 

5-4-4- بررسی اندازه­ی ذرات شن.. 78

 

5-4-5- بررسی تأثیر غلظت شن.. 79

 

5-4-6- تأثیر سختی و دانسیته کوپن.. 80

 

 

 

5-5-1- میکروسکوپ الکترونی.. 84

 

5-5-2-آنالیز کوپن ها با میکروسکوپ الکترونی.. 85

 

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

 

5-6-1- الگوریتم ژنتیک…. 92

 

5-6-2- روش تفاضل تکاملی (DE). 94

 

5-6-3- جزئیات پیاده سازی الگوریتم ژنتیک برای مدل سازی.. 94

 

5-6-4- نتایج مدل سازی.. 96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–  اهمیت سایش و خوردگی در صنعت

 

پدیده­ی خوردگی در تمامی دسته‌های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیك­ها، پلیمرها و كامپوزیت­ها اتفاق می­افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی بجای می‌گذارد كه هرگاه صحبت از خوردگی به میان می­آید، ناخودآگاه خوردگی یك فلز به ذهن متبادر می‌شود.

 

1-2- سایش و خوردگی در صنایع نفت و گاز

 

تعمیر و جایگزین کردن قطعات و تجهیزات خراب شده سر چاهی و سطحی، به مراتب آسان­تر و کم هزینه­تر از تجهیزات درون چاهی و زیر­زمینی است. تجهیزات سر چاه باید طوری طراحی شوند تا در طول مدت بهره­برداری (بعضأ 50 سال) تحمل و مقاومت کافی را داشته باشند. سایز بندی خطوط لوله، آنالیز صدمات و خرابی­ها، میزان بهینه بهره برداری و … از مواردی هستند که قبل از آن­ها باید میزان و نرخ سایش مشخص شده باشد. پدیده­های سایش و خوردگی به علت محیط مساعد، و حرکت و جنبشی که در هر سیستم است، همیشه و در همه جا وجود دارند. نمی­توان فرایندی را یافت که از این دو پدیده در امان باشد. حتی در سرعت­های بسیار کم و غلظت ناچیز ذرات جامد همراه با سیال، سایش وجود دارد. باید راهکاری ابداع کرد که نرخ این سایش و خوردگی را به حداقل برساند [4].

 

مواد هیدروکربنی خروجی از چاه­ها با مخلوط پیچیده­ی چند فازی همراه است. که ممکن است شامل موارد زیر باشد [24]:

 

 

    • هیدروکربن­های جامد: واکس و هیدرات و غیره

 

    • هیدروکربن­های گازی: گاز طبیعی

 

    • گازهای دیگر: هیدروژن سولفید، کربن دی اکسید، نیتروژن و غیره

 

    • آب همراه نمک

 

  • شن و دیگر ذرات
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...