طراحی سیستم یکپارچه کنترل جهت بهبود پایداری جانبی و دینامیک غلت خودرو |
. 59
4-2 تحلیل عملکرد زیرسیستمها 60
4-2-1 کنترل فرمان فعال. 60
4-2-2 کنترل دیفرانسیل فعال. 65
4-2-3 کنترل ترمز فعال. 70
4-2-5 کنترل فعال غلت -میله ضدغلت-. 76
4-3 ارزیابی عملکرد یکپارچهساز. 82
) 82
) 89
4-4 مقایسه زیرسیستمها و سیستم کنترل یکپارچه. 96
4-4 صحهگذاری حلقهبسته (سیستم کنترل یکپارچه) توسط نرمافزار CarSim.. 101
4-5 مانور بدترین حالت.. 107
فصل پنجم – نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1 نتیجهگیری.. 115
5-2 پیشنهادها 116
مراجع. 117
پیوست الف – سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال……………………………………………………………… 115
پیوست ب- مقادیر عددی پارامترهای خودرو………………………………………………………………………………………… 12
فهرست جدولها
جدول 3-1 شیوه پسخوراند متغیرها………………………………………………………………………………………………….. 32
جدول 3-2 ضرایب کنترلر فرمان فعال……………………………………………………………………………………………… 39
جدول 3-3 ضرایب کنترلر دیفرانسیل فعال……………………………………………………………………………………….. 40
جدول 3-4 ضرایب کنترلر ترمز فعال………………………………………………………………………………………………… 42
جدول 3-5 ضرایب کنترلر تنظیم لغزش فعال / ترمز ضد قفل ……………………………………………………………. 46
جدول 3-6 ضرایب کنترلر فعال غلت –میله ضدغلت-……………………………………………………………………….. 48
جدول 3-7 قوانین هماهنگی در حضور دیفرانسیل فعال …………………………………………………………………….. 54
جدول4-1 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم فرمان فعال…………………………………. 64
جدول 4-2 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم دیفرانسیل فعال…………………………. 69
جدول 4-3 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم ترمز فعال…………………………………. 74
جدول 4-4 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم کنترل فعال غلت………………………. 80
جدول 4-5 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک………. 88
جدول 4-6 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ………. 95
جدول الف-1 قوانین هماهنگی بدون دیفرانسیل فعال………………………………………………………………………. 121
جدول الف-2 مقایسه بیشینه خطا با خودروی بدون کنترل برای سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال 123
جدول الف-3 مقایسه مقادیر کاهش بیشینه خطا در سیستم بدون دیفرانسیل فعال با سیستم با دیفرانسیل فعال……………………… 123
جدول ب مقادیر عددی پارامترهای خودرو………………………………………………………………………………………. 125
فهرست شکلها
شکل 1-1 سیستمهای ایمنی غیرفعال ………………………………………………………………………………………………….. 3
شکل 1-2 سیستمهای ایمنی فعال ……………………………………………………………………………………………………….. 3
شکل 1-3 الگوریتم پیشخوراند برای فرمان فعال ……………………………………………………………………………………. 5
شکل 1-4 الگوریتم پسخوراند برای فرمان فعال ………………………………………………………………………………………. 5
شکل 1-5 کنترل نرخ چرخش به روش پیشخوراند-پسخوراند …………………………………………………………………. 6
شکل 1-6 کنترل زاویه لغزش جانبی در شرایط پایا با فرمان فعال ………………………………………………………….. 6
شکل 2-1 دستگاه مختصات متصل به بدنه ………………………………………………………………………………………… 14
شکل 2-2 نمودار پیکره آزاد برای دینامیک طولی، جانبی و چرخش ………………………………………………………. 15
شکل 2-3 نمودار پیکره آزاد برای دینامیک عمودی و غلت …………………………………………………………………… 16
شکل 2-4 نمودار پیکره آزاد برای دینامیک فراز …………………………………………………………………………………… 17
شکل 2-5 نمودار پیکره آزاد برای جرم فنربندی نشده جلو ……………………………………………………………………. 19
شکل 2-6 نمودار نیروهای طولی و جانبی تایر بر حسب لغزش طولی و جانبی ……………………………………….. 21
شکل 2-7 نمودار پیکره آزاد برای دینامیک دورانی چرخ ……………………………………………………………………….. 22
شکل 2-8 مدل راننده ………………………………………………………………………………………………………………………. 24
شکل 2-9 صفحه اصلی نرمافزار CarSim……………………………………………………………………………………………. 25
شکل 2-10 زاویه فرمان مانور صحهگذاری ………………………………………………………………………………………….. 26
شکل 2-11 نتایج صحهگذاری مدل حلقه باز توسط نرمافزار CarSim (رفتار دینامیکی) ………………………… 27
شکل 2-12 نتایج صحهگذاری مدل حلقه باز توسط نرمافزار CarSim (انتقال وزن جانبی) …………………….. 28
شکل 2-13 نتایج صحهگذاری مدل حلقه باز توسط نرمافزار CarSim (سیستم تعلیق) ………………………….. 29
شکل 3-1 شمای کلی کنترلر …………………………………………………………………………………………………………….. 31
شکل 3-2 نمودار پیکره آزاد برای مدل سه درجه آزادی ……………………………………………………………………….. 35
شکل 3-3 نمودار تغییرات w بر حسب β ……………………………………………………………………………………………. 41
شکل 3-4 منطق ترمزگیری برای اصلاح نرخ چرخش ……………………………………………………………………………. 43
شکل3-5 استراتژی هماهنگی در حالت شتابگیری ……………………………………………………………………………… 51
شکل3-6 استراتژی هماهنگی در حالت حفظ سرعت……………………………………………………………………………… 52
شکل3-7 استراتژی هماهنگی در حالت ترمزگیری…………………………………………………………………………………. 53
شکل 3-8 توابع عضویت فازی برای متغیرهای ورودی……………………………………………………………………………. 53
شکل 3-9 توابع عضویت فازی برای متغیرهای خروجی………………………………………………………………………….. 53
شکل 3-10 سطح فازی برای متغیر خروجی WASC……………………………………………………………………………… 55
شکل 3-11 سطح فازی برای متغیر خروجی WADC……………………………………………………………………………… 55
شکل 3-12 سطح فازی برای متغیر خروجی WABC……………………………………………………………………………… 56
شکل 4-1 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم فرمان فعال…………………………………………………………………. 59
شکل 4-2 پاسخ نرخ چرخش برای سیستم فرمان فعال…………………………………………………………………………. 60
شکل 4-3 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم فرمان فعال……………………………………………………………………. 61
شکل 4-4 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم فرمان فعال………………………………………………………………………. 62
شکل 4-5 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم فرمان فعال…………………………………………………………………….. 63
شکل 4-6 نمودار تلاش کنترلی برای سیستم فرمان فعال …………………………………………………………………….. 63
شکل 4-7 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم دیفرانسیل فعال …………………………………………………………. 64
شکل 4-8 پاسخ نرخ چرخش برای سیستم دیفرانسیل فعال ………………………………………………………………….. 65
شکل 4-9 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم دیفرانسیل فعال ……………………………………………………………. 66
شکل 4-10 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم دیفرانسیل فعال ……………………………………………………………. 67
شکل 4-11 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم دیفرانسیل فعال …………………………………………………………… 68
شکل 4-12 نمودار تلاش کنترلی برای سیستم دیفرانسیل فعال ……………………………………………………………. 69
شکل 4-13 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم ترمز فعال ……………………………………………………………….. 69
شکل 4-14 پاسخ نرخ چرخش برای سیستم ترمز فعال ………………………………………………………………………… 70
شکل 4-15 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم ترمز فعال …………………………………………………………………… 71
شکل 4-16 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم ترمز فعال …………………………………………………………………….. 72
شکل 4-17 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم ترمز فعال…………………………………………………………………….. 73
شکل 4-18 نمودار تلاش کنترلی برای سیستم ترمز فعال …………………………………………………………………….. 74
شکل 4-19 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم کنترل فعال غلت …………………………………………………….. 75
شکل 4-20 پاسخ نرخ چرخش برای سیستم کنترل فعال غلت ……………………………………………………………… 76
شکل 4-21 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم کنترل فعال غلت ……………………………………………………….. 77
شکل 4-22 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم کنترل فعال غلت ………………………………………………………….. 78
شکل 4-23 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم کنترل فعال غلت ………………………………………………………… 79
شکل 4-24 نمودار تلاش کنترلی برای سیستم کنترل فعال غلت ………………………………………………………….. 80
شکل 4-25 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک …………………………….. 81
شکل 4-26 پاسخ دینامیک چرخش برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک ……………………………… 82
شکل 4-27 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک ………………………………… 83
شکل 4-28 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک ………………………………….. 84
شکل 4-29 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده………………………………….. 85
شکل 4-30 نمودار زاویه فرمان و گشتاور چرخها برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک …………….. 86
شکل 4-31 نمودار گشتاور فعال غلت برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک…………………………….. 87
شکل 4-32 نمودار ضرایب وزنی سیستمها برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح خشک ……………………… 87
شکل 4-33 مانور تغییر مسیر دوگانه برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده …………………………….. 88
شکل 4-34 پاسخ دینامیک چرخش برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ……………………………… 89
شکل 4-35 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ………………………………… 90
شکل 4-36 پاسخ دینامیک غلت برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ………………………………….. 91
شکل 4-37 پاسخ دینامیک طولی برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده …………………………………. 92
شکل 4-38 نمودار زاویه فرمان و گشتاور چرخها برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده …………….. 93
شکل 4-39 نمودار گشتاور فعال غلت برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ……………………………. 94
شکل 4-40 نمودار ضرایب وزنی سیستمها برای سیستم کنترل یکپارچه روی سطح لغزنده ……………………… 94
شکل 4-41 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش خطای نرخ چرخش …………………………………………………. 96
شکل 4-42 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش خطای شتاب جانبی ………………………………………………… 96
شکل 4-43 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش خطای لغزش جانبی ………………………………………………… 97
شکل 4-44 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش شاخص غلت …………………………………………………………… 98
شکل 4-45 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش افت سرعت …………………………………………………………….. 98
شکل 4-46 مقایسه سیستمهای کنترلی در کاهش انحراف از مسیر ……………………………………………………….. 99
شکل 4-47 مانور تغییر مسیر دوگانه ……………………………………………………………………………………………….. 100
شکل 4-48 پاسخ دینامیک جانبی ………………………………………………………………………………………………….. 101
خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir
شکل 4-49 پاسخ دینامیک جانبی (ادامه) ……………………………………………………………………………………….. 102
شکل 4-50 پاسخ دینامیک غلت …………………………………………………………………………………………………….. 102
شکل 4-51 پاسخ دینامیک غلت (ادامه) ………………………………………………………………………………………….. 103
شکل 4-52 زاویه فرمان …………………………………………………………………………………………………………………. 104
شکل 4-53 گشتاور رانشی چرخها …………………………………………………………………………………………………… 104
شکل 4-54 گشتاور ترمزی چرخها……………………………………………………………………………………………………. 105
شکل 4-55 پاسخ دینامیک طولی…………………………………………………………………………………………………….. 105
شکل 4-56 نتیجه حل مسئله بهینهسازی با تابع هدف LLT ……………………………………………………………… 106
شکل 4-57 مسیر خودرو در مانور بدترین حالت………………………………………………………………………………… 107
شکل 4-58 پاسخ دینامیک چرخش در مانور بدترین حالت………………………………………………………………… 107
شکل 4-59 پاسخ دینامیک جانبی در مانور بدترین حالت…………………………………………………………………… 108
شکل 4-60 پاسخ دینامیک غلت در مانور بدترین حالت…………………………………………………………………….. 109
شکل 4-61 پاسخ دینامیک طولی در مانور بدترین حالت……………………………………………………………………. 110
شکل 4-62 زاویه فرمان در مانور بدترین حالت………………………………………………………………………………….. 111
شکل 4-63 گشتاور چرخها در مانور بدترین حالت……………………………………………………………………………… 111
شکل 4-64 گشتاور فعال غلت در مانور بدترین حالت………………………………………………………………………… 112
شکل 4-65 وزن فعالیت زیرسیستمها در مانور بدترین حالت………………………………………………………………. 117
شکل الف-1 استراتژی هماهنگی بدون دیفرانسیل فعال در حالت شتابگیری………………………………………… 119
شکل الف-2 استراتژی هماهنگی بدون دیفرانسیل فعال در حالت حفظ سرعت………………………………………. 119
شکل الف-3 استراتژی هماهنگی بدون دیفرانسیل فعال در حالت ترمزگیری………………………………………….. 119
شکل الف-4 پاسخ دینامیک چرخش برای سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال………………………. 121
شکل الف-5 پاسخ لغزش جانبی برای سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال…………………………….. 121
شکل الف-6 پاسخ دینامیک جانبی برای سیستم کنترل یکپارچه بدون دیفرانسیل فعال………………………… 122
فهرست نمادها
α | زاویه لغزش چرخ | hcg | ارتفاع مرکز جرم فنربندی شده از محورهای غلت و فراز |
β | زاویه لغزش جانبی خودرو | ||
βsusp,i | ضریب مستهلککننده تعلیق | IPC | لختی دورانی جرم فنربندی شده حول محور فراز |
δ | زاویه فرمان چرخ | IRC | لختی دورانی جرم فنربندی شده حول محور غلت |
δsusp,i | تغییر طولی استاتیکی فنر تعلیق | Iz | لختی دورانی خودرو حول محور z |
θ | زاویه چرخش | Ki | ضریب فنر تعلیق |
λi, ηi, κi, εi | ضرایب کنترلرهای مود لغزشی | KP,i, TI,i | ضرایب کنترلر PD |
μ | ضریب اصطکاک چرخ با جاده | Lf | فاصله مرکز جرم از جلوی خودرو |
σx | لغزش طولی چرخ | Lr | فاصله مرکز جرم از عقب خودرو |
φ | زاویه غلت جرم فنربندی شده | m | جرم خودرو |
ax | شتاب طولی خودرو | ms | جرم فنربندی شده |
ax,des | شتاب طولی مطلوب راننده | mu | جرم فنربندی نشده |
ay | شتاب جانبی خودرو | r | نرخ چرخش خودرو |
Cd | ضریب مقاومت هوا | rdes | نرخ چرخش مرجع |
Cα | سفتی جانبی تایر | rtarget | نرخ چرخش هدف (اشباع شده) |
Cσ | سفتی طولی تایر | Rw | شعاع چرخ |
finst | شاخص ناپایداری جانبی | tf | فاصله بین چرخهای راست و چپ جلو |
fr | ضریب مقاومت غلت تایر | tr | فاصله بین چرخهای راست و چپ عقب |
Fx,i | نیروی طولی تایر | Ui | ارتفاع پروفیل جاده |
Fy,i | نیروی جانبی تایر | WABC | وزن فعالیت سیستم ترمز فعال |
Fz,i | نیروی عمودی تایر | WADC | وزن فعالیت سیستم دیفرانسیل فعال |
g | شتاب گرانش ثقل | WASC | وزن فعالیت سیستم فرمان فعال |
x, y, z | مختصات مرکز جرم خودرو در دستگاه بدنه | ud | سرعت طولی مطلوب خودرو |
ضرورت تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-16] [ 04:58:00 ب.ظ ]
|