رشد فزاینده و روز افزون جمعیت جهان، تامین غذا و دستیابی به منابع جدید غذایی را به یکی از مهمترین دغدغه های دولت ها مبدل ساخته و موجب شده است تا تاًمین مواد پروتئینی به سمت سایر منابع از جمله آبزیان سوق یابد. در این میان ارزش بالای پروتئین آبزیان باعث گردید كه صنعت ماهیگیری و آبزی پروری به صنعتی مهم و شایان توجه تبدیل شود. پرورش آبزیان یك فعالیت با گستره جهانی است كه در بهبود تغذیه و كمك به توسعه اقتصادی كشورها موثر است.

اقتصاد

صنعت آبزی پروری علیرغم این رشد قابل توجه، همواره با مشکلاتی روبرو بوده است  که از عمده مشکلات را می توان ابتلا به بیماری های مختلف ذکر نمود . بیماریها در آبزیان به سه سه عامل مهم بستگی دارد وضعیت ماهی (میزبان) از نظر سلامت و تناسب اندام ظاهری و دارا 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

  بودن صفات مقاومتی و ایمنی در مقابل اجرام بیماریزا ، عوامل محیطی اهم از شرایط فیزیکی و شیمیایی نظیر اوضاع جوی ، تغییرات حرارتی ، تابش خورشید ، بارندگی و … و عوامل پاتوژن یا بیماریزا را می توان نام برد ( آذری تاکامی، 1376). اغلب آبزیان  پرورشی تحت تأثیر عفونت های باكتریایی قرار می گیرند که سیستم ایمنی شان توسط شرایط استرس زا به خطر می افتد. یكی از معمول ترین روش های درمان این عفونت ها، استفاده از آنتی بیوتیك ها می باشد این در حالی است که استفاده بیش از حد از این داروها باعث بروز مقاومت باكتریایی در این حیوانات می شود (Teuber, 2001). لذا بکارگیری آنتی بیوتیك ها جهت درمان بیماری های آبزیان  پرورشی به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است، كه دلائل آن  علاوه بر افزودن هزینه ها عبارتند از: افزایش توانایی مقاومت باكتری ها در برابر آنتی بیوتیك ها، از بین بردن فلور میكروبی محیط زیست، هزینه بالای این داروها و عوارض جانبی این داروها بر ماهی و میگومی باشد . ثابت شده که  برخی از آنتی بیوتیك ها سیستم ایمنی را سركوب می كنند و موجودات آبزی را بیشتر مستعد پذیرش بیماری های باكتریایی ، ویروسی و انگلی می نمایند.افزایش نگرانی های ناشی از بکارگیری آنتی بیوتیك ها منجر به كاهش استفاده از آنها در صنعت آبزی پروری آمریكا و اروپا گردیده است.

 

آنتی بیوتیکها به تعادل باکتریهای موجود در روده آسیب وارد می کنند و اکثر باکتریهای مفید را از بین برده و منجر به پیدایش باکتریهای مقاوم به دارو می گردند و همچنین فقط 20 تا 30 درصد آنتی بیوتیک ها بوسیله ماهی هضم می شوند و بقیه وارد محیط زیست می شوند.

 

مصرف بی رویه داروها و مواد شیمیایی علاوه بر ایجاد مقاومت در میکرو ارگانیسمها سبب نفوذ این مواد به خاک و آب گردیده و محیط زیست مجاور مزارع پرورش آبزیان را به شدت آلوده نموده است تثبیت داروها و مواد شیمیایی در بافتهای ماهی و آبزیان بهداشت انسانی را نیز به خاطر ایجاد حساسیتهای مختلف، مقاومت باکتریایی و عوارض کلیوی و کبدی به مخاطره می اندازد(آذری تاکامی، 1376).

 

تأثیر پروبیوتیک ها در تغذیه، مقاومت در برابر بیماریها و دیگر فعالیت های مفید به اثبات رسیده که از

 

جمله اثرات مفیدی که بر سلامتی دارند تأثیر بر روی سیستم ایمنی و تحریک سیستم ایمنی است(کامکار، 1390).

 

مقاومت در برابر عوامل بیماری زا در زمان بروز استرس های  متفاوت طی دوره پرورش ماهی باشند، مورد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...