در سالهای اخیر با رشد روز افزون جمعیت نیاز به مواد غذایی در جوامع مختلف انسانی نیز افزایش یافته است. بخشی از این مواد غذایی مانند گوشت، شیر و لبنیات توسط حیوان تاًمین می‌شود. تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه به سبب نقشی که در رشد و سلامت فکری و جسمی جامعه دارد از شاخص‌های بارز رشد و توسعه یک کشور محسوب می‌شود. با توجه به مصرف سرانه اقلام پروتئینی و ظرفیت واحدهای تولیدی کشور، بدیهی است که برای جلوگیری از خروج مبالغ هنگفتی ارز جهت تأمین این اقلام، باید با روش‌ها و راهكارهای مناسب افزایش تولید داخلی را مد نظر قرار داد.

 

ارزش پروتئین به خصوص نوع حیوانی آن بیشتر از سایر مواد غذایی در تغذیه و سلامت جسم و روان انسان اهمیت دارد. در شرایط كشور ما به علت كمبود مراتع طبیعی مرغوب، پرورش دام به تنهایی نمی‌تواند تمام ن یازهای پروتئین حیوانی جامعه را  تأمین كند، از این رو پرورش طیور می‌تواند تا حد زیادی در تأمین پروتئین حیوانی نقش داشته باشد. 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

 

به طور كلی برای هر فرد متوسط مصرف سالانه 5/25 كیلوگرم مواد پروتئینی به طور خالص توصیه شده است كه باید حدود  7 كیلوگرم آن از منابع حیوانی باشد. سازمان خواربار كشاورزی جهانی(F.A.O) میزان پروتئین حیوانی مورد نیاز برای انسان را به طور متوسط 19 گرم در روز توصیه كرده است.

 

تحقیقات  انجام شده  در دهه80-70 در ایران نشان داد كه با افزایش درآمد خانوارها تقاضا برای مصرف گوشت مرغ بالاترین رشد 275 درصد را به خود اختصاص داده است.با توجه به اینكه حدود 70 درصد هزینه تولید  در جوجه‌های گوشتی  مربوط  به  تغذیه می‌باشد به همین دلیل تلاش‌های زیادی برای استفاده بهینه از مواد غذایی و کاهش هزینه خوراک صورت گرفته است. بیماریهای روده‌ای به سبب اثرات سوئی كه بر عملكرد و تولید، میزان تلفات وسلامت تولیدات طیور برای مصرف انسان دارد یكی از مهمترین نگرانی‌های صنعت طیور به شمار می رود. برای رفع این نگرانی‌ها بیش از 5 دهه استفاده از آنتی بیوتیك‌های محرك رشد به واسطه اثرات مثبتی كه بر روی تعادل جمعیت میكروبی روده و جلوگیری از حضور برخی باكتری‌های  بیماری زای روده ای مانند سالمو نلا، اشریشیاكلی، كلیستریدیوم پرفرانژس، بهبود افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی  دارند، رواج زیادی داشته است [155].

 

2-1- اهداف تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...