داده و الگو یکی از شاخص­های بسیار مهم در دنیای اطلاعات هستند و خوشه­بندی یکی از بهترین روش­هایی است که برای کار با داده­ها ارائه شده است. قابلیت آن در ورود به فضای داده و تشخیص ساختار آن­ها باعث گردیده که خوشه بندی یکی از ایده­آل­ترین مکانیزم­ها برای کار با دنیای عظیم داده­ها باشد.

 

در خوشه­بندی، نمونه­ها به دسته­هایی تقسیم می­شوند که از قبل معلوم نیستند. بنابراین، خوشه­بندی یک روش یادگیری است که بدون دانش پیشین و مشاهده نمونه­های از قبل تعریف شده­، داده­ها را به صورت خود مختار و مستقل دسته بندی می­کند.

 

خوشه بندی در واقع یافتن ساختار در مجموعه داده­هایی است که طبقه بندی نشده­اند. به بیان دیگر خوشه­بندی قرار­دادن داده­ها در گرو­ه­هایی است که اعضای هر گروه از زاویه­ی خاصی به هم شباهت دارند. در نتیجه شباهت بین داده­های درون هر خوشه حداکثر و شباهت بین داده­های درون خوشه­های متفاوت حداقل می­باشد. معیار شباهت در اینجا، فاصله بوده یعنی نمونه­هایی که به یکدیگر نزدیک­ترهستند، در یک خوشه قرار می­گیرند. لذا محاسبه­ی فاصله­ی بین دو داده در خوشه­بندی بسیار مهم می­باشد؛ زیرا کیفیت نتایج نهایی را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

 

فاصله که همان معرف عدم تجانس است حرکت در فضای داده­ها را میسر می­سازد و سبب ایجاد خوشه­ها می­گردد. با محاسبه­ی فاصله­ی بین دو داده، می­توان فهمید که چقدر این دو داده به هم نزدیک هستند و در یک خوشه قرار می گیرند یا نه؟ توابع ریاضی مختلفی برای محاسبه­ی فاصله وجود دارند؛ فاصله اقلیدسی، فاصله همینگ و ….

 

1-1-بیان مسأله

 

 

خرید متن کامل این پایان نامه در سایت nefo.ir

 

·        داده کاوی[1]: کشف اطلاعات و ساختار جدید از داده‌های موجود

 

·        تشخیص گفتار[2]: در ساخت کتاب کد از بردارهای ویژگی، در تقسیم کردن گفتار بر حسب گویندگان آن یا فشرده‌سازی گفتار

 

·        تقسیم‌بندی تصاویر[3]: تقسیم‌بندی تصاویر پزشکی یا ماهواره‌ای

 

·        وب (WWW): دسته‌بندی اسناد و یا دسته‌بندی سایت­ها و …

 

·        زیست‌‌‌شناسی[4]: دسته‌بندی حیوانات و گیاهان از روی ویژگی‌های آن­ها

 

·        برنامه ریزی شهری[5]: دسته‌بندی خانه‌ها بر اساس نوع و موقعیت جغرافیایی آن­ها

 

·         مطالعات زلزله‌نگاری[6]: تشخیص مناطق حادثه‌خیز بر اساس مشاهدات قبلی

 

·        کتابداری: دسته‌بندی کتاب­ها

 

·        بیمه: تشخیص افراد متقلب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...